Skavfria schabrak?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 291
Sv: Skavfria schabrak?

Det de flesta hästar får skav av på schabrak och vojlockar är bandkantning som tillverkas av syntetmaterial för att hålla färgen tillräckligt bra.

Även om du köper bomullsvarianter så är bandkantningen som regel en syntetblandning för att hålla färg bra vid tvätt.

Päls i olika former, lammskinn, renskinn som någon annan tipsade om är det som hjälper. Det är värt ett försök att försöka minimera ytan för skav, m a o hitta vojlockar som passar.

http://good4u.e-butik.se/?artnr=R2STa-2

Ovanstående länk går till något som skulle kunna fungera

Hilsen alla horselovers

Jag hade köpt ett schabrak som är helfodrat med fårskinn. Finns ju de som har fårskinn under HELA undersidan. Skavrisken måste bli minimal - det ser fortfarande snyggt ut (jag tycker själv renskinn är fula - vore det en vojlock/ett schabrak sytt ovanpå det så vore det en annan sak.)

jag tycker själv renskinn är fula
Det beror ju på vad man värderar mest, sin egen smak eller hästens komfort.

vore det en vojlock/ett schabrak sytt ovanpå det så vore det en annan sak
Finns sådana, inte så billiga, men klart prisvärda eftersom de är väldigt skonsamma mot hästen & håller upp till 10 år.

Fårskinnsvojlock under schabraken, så har jag och det funkar utmärkt!
Varför ska man pressa in en massa under sadeln? Har du för stor sadel?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 782
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Min häst skulle behöva utöka sin schabrakgarderob. Jag är väldigt kräsen med utrustning och vill inte köpa något som jag blir...
Svar
12
· Visningar
1 917
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka