Bukefalos 28 år!

Skendräktig idiothund!!!

mian1

Trådstartare
:mad: Ester är skendräktig :mad:
Hon brukar bli det och det brukar räcka med mindre mat och mer aktiering samt att valpen beslagtas. Hon brukar vara lite gnällig mest, men nu är hon fullständigt hopplös och jag tror att hon har minst en skruv lös.

I förrgår födde hon en nalle, en likadan Ior som Carolina Klüft har som mascot. Ior togs i beslag, men Ester är så ilsken på de andra djuren, så gnällig och hon är som ett plåster på mig. Får hon inte vara i mitt knä eller så nära hon kan komma så antingen gnäller hon så att hon skakar eller så ylar hon. Hon kryper in under ett bord eller lägger sig i en fåtölj och så morrar hon åt katterna eller åt Doris om de kommer förbi. I morse hade nån av katterna knuffat ner Ior från bokhyllan så att Ester fick tag på den. Sen hade Ester bäddat ner Ior i en fåtölj med en filt och då hon gick för att dricka passade Doris på att knycka bästa platsen, med filt och allt. Då flög Ester på Doris!

Ester har ingen mjölk i juvrerna eller nåt sånt, men hon är ju helt dum i huvudet :mad: Finns det nåt mer än det där vanliga att göra åt skendräktigheten? Det brukar ju gå över på en vecka, men såhär kan hon ju inte hålla på.
 
Sv: Skendräktig idiothund!!!

förlåt att jag skrattar men det låter så kul..... *fniss*

kastration brukar hjälpa ;) hehe....
 
Sv: Skendräktig idiothund!!!

Det finns väl några droppar eller liknande som gör att det slutar, ring vet.
 
Sv: Skendräktig idiothund!!!

Det finns galastop.
Vet inte om de påverkar något annat än bara mjölkproduktionen. Man doserar och köper efter kroppsvikt.
Eftersom skendräktighet ofta är återkommande har jag funderingar på att kastrera Tjorven som ofta drabbas. Hon skall ej användas i avel ändå.
 
Sv: Skendräktig idiothund!!!

ChristinA skrev:
Det finns galastop.
Vet inte om de påverkar något annat än bara mjölkproduktionen. Man doserar och köper efter kroppsvikt.
Eftersom skendräktighet ofta är återkommande har jag funderingar på att kastrera Tjorven som ofta drabbas. Hon skall ej användas i avel ändå.

För tik kostar det drygt 7000:- och täcks inte av försäkringen. Ester drabbas efter nästan varje löp, men det brukar inte vara så farligt och hon löper bara var 8:e månad.
 
Sv: Skendräktig idiothund!!!

kostar det 7 papp där nere att kastrera tik? *döööör i chock*
här kostar det ca 3500 för tik och 2000 för hanne.
 
Sv: Skendräktig idiothund!!!

filiduttan skrev:
kostar det 7 papp där nere att kastrera tik? *döööör i chock*
här kostar det ca 3500 för tik och 2000 för hanne.

När vi trodde att Doris hade hormonrubbningar så kollade vi runt på flera kliniker och de kostade alla runt 7000:- Det var därför en veterinär erbjöd sig att ge Doris en p-spruta som med största sannolikhet skulle framkalla en livmodersinflammation och en operation skulle därmed gå på försäkringen. Det ville vi dock inte utsätta lilla Doris för.
 
Sv: Skendräktig idiothund!!!

Ja då förstår jag att det inte är ditt första alternativ.
Här är det inte så dyrt.
Tyvärr finns det inte jätte mycket att välja på inom detta, jag har själv letat.
Galastop då, som jag nämde innan.
I mitt fall känns det skonsamare att "göra slut" på riskerna än att proppa i medicin när eländet ändå dragit igång.
Men det kanske dyker upp fler tips!
 
Sv: Skendräktig idiothund!!!

Var får jag tag på Galastop? I dag flög Ester på Doris två gånger helt oprovocerat. Så nu får Ester bo i hallen som straff med grind emellan. Doris är hur snäll som helst och kommer med viftande svans för att hälsa på Ester och Ester viftar på svansen, men så börjar hon skaka i hela kroppen och flyger på sin syster.
Nu har vi gått en riktigt lång promenad och det blir snart en till. Jag vågade inte ta bägge på promenad, men Ester är helt utmattad och sover i hallen. Har inte tänkt släppa ihop dem igen för än Ester är stabilare i tempramentet. De slåss aldrig annars!
 
Sv: Skendräktig idiothund!!!

En vet. skriver ut Galastop.
Har använt det på min vovva. Det är ganska dyrt, ca 400 kr....(själv tycker jag inte det var överdrivet bra, för henne fungerar mycket motion och mindre käk lika bra).
 
Sv: Skendräktig idiothund!!!

I dag har hon, förutom att suttit instängd i hallen, fått extra mycket motion och hälften av vanliga portionen mat. Hon är lite lugnare och lite bättre. Hon är annars så stressad att det väl förmodligen är därför hon kastar sig över kompisarna. Nu har hon sluppit ut ur hallen och eftermiddagsaktiveringen funkade med båda hundrarna ihop.
Tyvärr orkar jag inte gå så jättejättelångt med min stora mage, men vi gör så gott vi kan.

Nåt år fick hundarna jättenattljusolja som förebyggande mot hormonbesvär. Jag har för mig att de var lite lugnare då. Kanske har jag några kapslar kvar i nåt skåp?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu börjar vi bli oroliga för Ester. Detta är tredje morgonen denna veckan som hon flyger på Doris! :confused: Hon brukar ju bli knäpp...
Svar
8
· Visningar
1 480
Senast: Macken22
·
Övr. Hund Nu är jag så trött på henne!!! :mad: Ester blir bara mer och mer mammig och hysterisk. Hon brukar vara lite småknäpp i början av löpet...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: HEXE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp