Bukefalos 28 år!

Skeppskatt

Sv: Skeppskatt

Nej, det är ett av många namn på katter som har extra tår. Stora tassar står stadigt till sjöss. :)
 
Sv: Skeppskatt

Ah, då förstår jag. Såg nyss en annons på två skeppskatter med extra klor både fram och bak.
 
Sv: Skeppskatt

Det är en defekt som egentligen heter polydaktyli. Man vet att det är en defekt som kan orsaka sk twisted legs, ben vridna åt fel håll (som inte katter klarar sig med) så avel på detta är inte vidare seriöst.
Skeppskatter kallas dom för att för trodde man dom bringade tur på skeppen.
 
Sv: Skeppskatt

En variant på detta fenomen är när foten "splittras"...
Det ser ut som om katten har "fingrar" i stället för tår...
Katten kan ha en enkel splitfoot, då är det bara en tå som är angripen...det ser ut som om man har spräckt foten i två delar....
Men den kan ha alla tårna angripna och då har den mycket svårt att gå...
 
Sv: Skeppskatt

Så du kan förstå att man inte får avla på katter med denna om man är medlem i någon kattklubb....

Blir så ledsen när det finns vansinniga individer som avlar på denna genetiska defekt.....stackars katter :(
 
Sv: Skeppskatt

Oj:eek: D visste inte jag. Har en sån honkatt hemma hos mor å far, kastrerad dock, hon verkar inte ha nå problem med sin defekt iaf.
 
Sv: Skeppskatt

Det är först när man börjar avla i flera generationer på polydactyli som de allvarliga felen kommer. Vanliga "skeppskatter" lider inte av sina extra tår, men jag kan inte förstå hur man kan riskera grymma fel bara för att det är sött att avla fram katter med stora tassar. Det är inte tillåtet enligt djurskyddslagen att avla på defekter som medför lidande för djuret, och det kommer aldrig bli godkänt i sverak som väl är.
 
Sv: Skeppskatt

Ja just det...det glömde jag....det är ju faktiskt olagligt att avla på dessa katter....oavsett om man är medlem i någon kattklubb eller ej....
 
Sv: Skeppskatt

Hmm.. visste inte d... hon är 8 generationen som vi vet om.. å hon råkade få en kull innan vi hann kastrera henne å dom blev d bra katter av oxå.. en av dom bidde hona å hon råkade oxå hinna m en kull (vi hade inte kvar dottern) som oxå blev fina ungar.
Men hade man vetat om d där hade man ju varit nogrannare å även varit nogrann m å upplysa dom nya kattungeägarna samt dom vi fått våran av:crazy:
 
Sv: Skeppskatt

Det är nog värre om man parar 2 polydactyla katter med varandra än om man parar den med en som inte har polydactyli.
 
Sv: Skeppskatt

Ok! Va intressant eg..
Min kattas förfäder var nog både inavlade å avlade två m bamsefötter (det var stallkatter å dom gjorde ju som dom ville:smirk: ) Hennes ungar däremot hade en far som inte hade sånna fötter, liksom hennes unge parades av en "normal" katt..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: DarkInNight
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 227
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
12 697
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
2 188
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp