Skicka paket utomlands

Magnum

Trådstartare
Har fått en spekulant på min sadel, och köparen kommer från Norge. Har sålt och skickat sadlar förut, men inte utomlands.
Kollade på Postens hemsida och där verkar det som man kan skicka paket "till hela världen".
Men hur fungerar det egentligen att skicka paket till våra grannländer? Betalning? Kan köparen gå in på sin bank i nu tex Norge och föra över pengar till mitt konto, eller hur fungerar det?
Va bör man tänka på? Både som köpare och säljare.

Nån som vet?

Sv: Skicka paket utomlands

Det kan bli väldiga problem i Tullen, en såpass dyr sak som en sadel skall egentligen tullas.
Om man skickar så sätt ner värdet till typ 900:- och hoppas dom går på det;-)
För köparen så är det absolut inga problem att föra över pengar till sverige.

Just Norge är ett mindre helvete, de har väldigt tuffa tullregler. Vi skickar koncernens egna grejor mellan våra kontor i Sverige & Norge, och får tulla dem varje gång - trots att vi försöker fejka värdet (och det inte är helt uppenbart att det är värt mer än vi fejkar.

Kolla upp innan hur man ser på det i Norge med begagnade hästsaker. Vet att EU ser allvarligt på smittrisken och är i princip förbjudet med begagnade saker om de inte följer med hästen över gränsen.

Pocahontas skrev:
Om man skickar så sätt ner värdet till typ 900:- och hoppas dom går på det;-)

Och så kan man hoppas att paketet/deklarationen inte synas av någon tulltjänsteman med hästintresse. ;) Sådana finns det åtskilliga av, både i Sverige och i Norge.

Immer

Det är inga problem med beg.hästsaker till Norge. Men Tullen är grym som sagt.
Var bor du som skall sälja till Norge?
Du har ingen som åker över gränsen som kan ta sadeln och skicka den därifrån?

Nu uppman du till smuggling som kan bli väldigt dyrt om tullen upptäcker det. Som du skrev innan tullen i Norge kan vara grym. För dom är ju allt som kommer från EU ett hot.

:o Nej, men ojdå:smirk:
Tja, då kan man ju vara riktigt seriös och sälja på export. Dra av den svenska momsen och gå den lagliga vägen genom tullen och sen får köparen betala in den norska momsen!

Om man är momsregistrerad ja. Annars nä! Men ska det vara lagligt så ska sadeln exportanmälas och frakten ska räknas in i priset på värdet på sadeln. Sedan ska den importanmälas i Norge där då de norska avgifterna ska betalas, eventuell tull och moms.
Nu lär det drabba köparen i Norge och inte säljaren, så jag förstår inte riktigt varför man ska börja fuska med pris och avgifter.

Senast ändrad:

Får se hur det bli med säljandet till Norge. Har skickat iväg o frågat Tullverket så jag ska få svar inom kort. Vill inte sälja eller gå till väga på ett sätt som "kanske" är ok, då behåller jag hellre sadeln och hoppas att nån inom gränserna köper den istället. Men nu verkar det som om köparen verkligen verkligen vill ha just en sån här sadel och har letat efter en sån ett tag, så kanske ordnar det sej på laglig väg. Vi får se.

Masse skrev:
Kolla upp innan hur man ser på det i Norge med begagnade hästsaker. Vet att EU ser allvarligt på smittrisken och är i princip förbjudet med begagnade saker om de inte följer med hästen över gränsen.

Allvarligt? Jag har skicka ett större flyttlass med begagnade hästsaker till Tyskland när vi flyttade hit. De sakerna gick med i vårt vanliga bohag.

Sen har jag fortfarande mycket saker kvar i Sverige som jag hade tänkt skicka ner senare.

Jag är helt allvarlig men Tyskland är inom EU och då gäller fri rörlighet om det inte finns smittsamma sjukdommar som t ex mul och klövsjuka på gång. Men Norge ligger utanför och har egna regler. Precis som EU har hårda regler för länder som inte är medlemmar. Nu kan det finns specialavtal för Norge sedan den tiden det fanns tullavtal inom norden, kommer inte ihåg vad som gäller för Norge. Men Tyskland är inga problem för tillfället.

Bor köparen nära svenska gränsen?
Här i mina gränstrakter handlar norrmännen friskt både på postorder och annat och får det levererat poste restante och dom hämtar ut det på postens paketutlämningställe. Därifrån är det ju köparens risk i tullen....

Hade ingen aning om att det var såna regler. Vet bara att man ska vara försiktig med hästsaker om man reser till Island och Afrika, eller kanske antagligen alla länder utanför Europa?

Mer eller mindre gäller det alla länder utan för EU. Kan gälla inom EU också beror på hur smittläget i världen ser vid tillfället för resan. Just nu är det ju fåglar som är på tapeten med fågelinfluensan.

Jo, fåglar har man ju koll på. Här där jag bor fick folk inte ha sina fåglar ute utan tak under November pga av smittrisken. Alla flyttfåglar som passerar.

Hur är det med begagnat från USA? Många köper ju westernutrustning därifrån.

Jag är inte helt uppdaterad på det just nu. Men för något år sedan var det helt stopp för begagnat från USA och Kanada på grund av någon typ av smittrisk. Kommer inte ihåg vad det var men det var något som inte fanns i Europa. Jag vet för jag hittade en begagnad sadel som jag gärna ville ha men det var helt kört. Tror att det gäller ännu om inte smittan kommit till EU sedan dess för det var inget utbrott utan något som fanns "normalt" på den amerikanska kontinenten som satte stopp för det.

Köparen bor ínte nära gränsen.

Det ska inte vara några som helst problem att skicka en begagnad sadel då jag pratat med den svenska tullen.
Man ska skicka med en Tullhandling som finns på Posten, vet dock inte hur man ser på saken på den Norska sidan. Fick ett telefonnummer till dom, men drar mej för att ringa;) måste samla mod, då jag har en aning svårt att höra vad norrmän säger och med en sån här sak vill man ju gärna förstå vad de menar! :)

Ska prata med posten också det kan/ska ju inte vara några problem att skicka just en sadel, det har man ju gjort förut, fast inom Sverige då.

Du ska få ett tips av mig!
Ring tullensväxel och be att få bli kopplad till klareingen vid Svinesundsbron. Där uppe delar norsk och svensk tull på arbetsuppgiterna. Så de svenska tullarna där brukar veta vad som gäller i Norge också. Kanske lättare att förstå dem.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av... 2 3
Svar
42
· Visningar
7 964
Senast: Efwa
·
Utrustning Jag har en Montsegur sadel (för bred kort rygg, kallblod eller islandshäst) som jag vill sälja, men jag drar mig för att annonsera ut...
Svar
7
· Visningar
1 567
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka