Skicka sadel på posten = ?

Sophia_

Trådstartare
Framförallt, vart får jag tag på en tillräckligt stor låda ? Och vad förpackar jag den i så att den inte blir skadad ? Och sen är det bara att lämna in på Postcenter eller ?
Ska sälja, och som ni märker brukar jag inte skicka större grejer på Posten.... :smirk: :D

Sv: Skicka sadel på posten = ?

Frakten blir betydligt mycket billigare om du skickar med Bussgods.
Ang. kartong, så brukar posten ha till övers, eller typ Ica. Fråga i närmsta affär.
Packa med bubbelplast eller nått (säger jag som kan få tag i kilometervis) :D

skulle just skriva det. Det känns inte som det är lika hög skaderisk då heller.

Har skickat sadlar i flyttkartonger:o fast dom e lagom stora:D
har fyllt utrymmet runtom med skumplast...

en gång med vanliga posten (blev svindyrt)
andra gången med bussgods (mkt billigare)

Jag har varit inne och kikat på Bussgods hemsida och det verkade inte vara så stor prisskillnad ändå. Med Posten skulle detkosta typ 145 kr. Bussgods prislista förstod jag inte riktigt. Max 5 kg kan det väl väga med en sadel va? Men hur vet jag att volymen är max 0.05 m3? Verkar helskumt. :confused: Isf skulle det iaf kosta 116-140 kr.

Säger bara en sak väntar fortfarande på de pengarna som två av min akunder betalade vid uthämning av postförskott 27/12...
Undrar vart de tatt vägen, posten letar och letar...
Blir bussgods hädanefter.
mvh EL

Man kan köpa en flyttlåda på typ Bauhaus eller liknande, dom är inte så dyra.

Jag har som praxis när jag säljer sadlar att inte använda mig av postförskott. När jag pratade med posten om hur det fungerar (var visserligen nåt år sedan, kan ha ändrats) så sa dom att om inte mottagaren hämtar ut det så ligger det en månad på det postkontoret och går inte att återkalla. Inte kul om man vill sälja den till nån annan direkt...

Jag har skickat en sadel i en kartong från en dataskärm. Det fungerade bra, den var tjock och stabil. Kolla kartongens mått med postens prislista, för de tar extra betalt om det räknas som skrymmande.

Sadeln packade jag in i gamla lakan och skumplast :)

Mvh Cecilia

Skickar man mot postförskott kan man begära förkortad liggetid=behöver alltså ej ligga en månad.
mvh el

Va bra! Då förlorar man ju egentligen bara fraktkostnaden... synd att dom inte sa det när jag frågade. Fast det kanske är ändrat sen dess..

Det går ju annars fint att använda den betalningsservice som t.ex. blocket erbjuder. Det är gratis - mottagaren sätter in pengarna innan du skickar varan, och du får dem utbetalda när mottagaren godkänt den. Godkänner inte mottagaren varan måste h*n returnera den inom en vecka, annars får säljaren sina pengar utbetalda.

Bra system! :)

Mvh Cecilia

Har sålt några sadlar över internet, alla har betalat i förskott (annars kommer det ingen sadel ;)) och sen skickar jag sadeln med bussgods. Det är aningen billigare än POsten, men jag tror däremot det är säkrare att skicka per post, om paketet skulle komma bort eller så.....
Brukar kosta runt 150 kr med bussgods(sadlar brukar väga runt 7-8 kg)
Har använt kartonger från ica eller jobbet (jobbar på resturang)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 649
Senast: Ceta
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 492
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 420
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp med diarré?
  • Dalmatiner