skillanden mellan cob & full i träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 520
H

Havregryn

hur mkt skiljer det igentligen i ett cob och full träns?

min häst som jag drar in så att han har på n'st sista i sidostyckena och på sista i käkremmen (och de är ändå lite stort där), sista i nosgrimmor. så borde han nog funka i ett cob träns, eller vad säger ni??

/M

Sv: skillanden mellan cob & full i träns

Det tror jag absolut!!:)

Jag har nästan samma problem, fast med Cob/Ponny. Pga sidostyckena måste jag ha ponny och får då ändå dra in till sista hålet för det mesta, men andra delar behövs cob...:o

Men din häst låter ju som ett klart Cob-fall!!:D

sån är min häst också, nuförtiden har jag cob på alla träns o det fungerar utmärkt!

Tänk bara på att det ofta skiljer i storlekarna mellan olika märken.
Bara för att krångla till det lite..
mvh El

då tror jag att jag ská chansa =P tränset jag vill ha finns nämligen bara kvar i cob.. men vi få se, går alltid att byta..

tänkte bara på tyglarna då? inte mkt kortare äbn full, el.?

du har ju stor häst, hur funkar de med tyglarna? märker du någon skillnad?

gah, ursh.. säg inte så..

men nå väl, bara att lämna tillbaka om den inte passar..

Vet jag inte så noga.... Till mitt ponnyträns från Hööks (med nosgrimma passande en ardenner typ...) är tyglarna helt lagom!! Fast min häst är ju i ponnystorlek med.

Annars har jag mest köpt lösa tyglar. Vävribb i strl Cob är alltid för korta och så har jag ett par flätade lädertyglar i strl Full och de passar med bra!! Kunde kanske varit något kortare, men inte så det stör!! Lösa ponnytyglar köper jag aldrig.

oftast är tyglarna till cob tränsen lika långa som till full, tillverkarna är lite lata ;)

Hej!
Jag har liknade fall med min häst som är Full i huvudet men vid mitt ena köp visade det sig att längden av sido stykena är för långa och där bode hon ha cob medans resten av tränet är mycket passande, har funderat på att köpe ett cob träns då det som är förstort i sidostykena gör det så taijt uppe vid örona för pannbandet vilket är så synd! Men nackdelen på ett cob är nog det att nosgrimman blir för liten och pannbandet förkort, tror inte tyglarn aspelar någon roll tycker oftast att de är förlånga än vad som i regle behövs vid skritt på lång och kort tygel! Men beror väl på sin hästs hals^^!

Jag kommer iallefall prova cob vid nästa köp men gäller att köpa i handel och ej postorder som kan vara lite tokigt om man vill bytta lätt^^!

Lycka till med ert sökande;)!
/ Elina

nä märker ingen skillnda på tyglarna, oftast tkr jag full tyglar är föör långa, så dessa blir mer lagom.
om det inte är samma strl!

jaja okey, men hmm.. jag testar så får jag se =) bara att byta om de inte passar..

ska köpa i handel, så lätt att byta om de inte passar. förutsatt att de kan ta in i full. har bara hittat de i cob. men nå väl, sambon har n'ra till jobbet därifrån så blir lätt att se efter..

*pustar ut*

då borde allt som funka..

Min häst är likadan, full är för stort men tyvärr är cob ofta för litet. så jag kör oftast med full. Tycker att det är bättre om det är ngt för stort än att det klämmer.

smart där =P

ne men vi får se.. ska hömta hem och prova tränset imorgoin =P

klart att de inte ska klämma.. vi får se ok cob passar.. =P

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka