Skillnad i energi?

V

veronican

Nu har jag funderat på en sak.
När man sitter här och förbereder för att komponera ihop en bra foderstat är det en sak som slår mig. Att det finns olika sorters protein nämns ju ofta här och det står ju även att läsa i Plancks böcker. T.ex. att ett stort överskott på protein från kraftfodret är sämre än ett överskott från grovfodret.

Men hur är det med energin? Finns det olika sorters energi som man bör ha i åtanke?
När man t.ex. komponerar ihop en foderstat till en tävlingshäst kan man ju sällan bygga upp den enbart på hö, men har det fler anledningar än bara det faktum att hästen har svårt att få i sig mängden grovfoder som skulle krävas?
Har energi från havre resp energi från hö olika effekt på hästen?

Kanske dum fråga, men då har jag iaf frågat!
Så, vad säger ni?
 
Kolhydrater är energi likaså fetter.

Alltså finns det olika energikällor.
De indelas i sockerarter där det både finns snabba och långsamma.
Växtfibrer av olika %
Stärkelse av olika % beroende på fodersort.
Fetthalt.

Fettnedbrytningen går långsamt.
Sockerarterna skiftar i långsamt och snabbt upptag varpå upptaget sker antingen i tunntarm -och/eller tjocktarm.
Stärkelse upptas och spjälkas till största delan i tunntarmen och växtfibrer spjälkar och nedbryts i tjocktarmen.

Man skall alltid sträva efter att hela hästens foderstat skall bestå av en kombination av dessa båda spjälkningprocesser. Om hästen bara får kolhydrater/eneridepåer som upptas i tunntarmen så blir det en feljäsning i tjocktarmen som ställer till de vanliga magproblem vi har idag hos hästen.

Havre har olika enerig i sig beroende på fett% i havren och hö har olika energi i sig beroende på växtfiber% enkelt sagt.

Detta område är stort och jag kan endast till husbehov så jag ber om ursäkt om det blev lite "flumrörigt".
Men kanske fick du lite svar på din fråga.
MVH/
 
Det här är väldigt intressant, men känns som toppen på ett isberg, verkligen ;)
Vet du hur man avgör om en sockerart är långsam eller snabb att ta upp, dvs är det en "långsammare art" om stärkelsen är hög eller låg? Tar det längre tid att bryta ner och få fram energi av ett hö med hög växtfiber%?

Att då enbart fodra en häst med hö -även om behovsmängden MJ fylls- kan då kanske vara mindre bra när den förbrukar mycket energi?
 
:devil: Jag hade skrivit ett långt svar å så råkade fingret pilla där det inte skulle, så svaret sprang åt fanders :devil: :bump: :mad:

Orkar inte nu igen så jag skriver senare eller PM:ar.

Är du riktigt intreserad kanske jag kan skrapa ihop och skicka lite nyttiga men svårlästa sidor till dig ;)

MVH/
 
:mad: Finns inget mer irriterande när sånt händer!

Jag är väldigt intresserad, kanske mer mottaglig nu än när du försökte med mig sist ;) så om du vill PM:a mer info eller länkar till sidor är jag varmt tacksam. Även om det är svårläst kanske jag kan ta till mig en del iaf, och sen sjunker det väl in mer och mer ju mer man lär sig och funderar. :d

Tacksidacksi!
:bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 276
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 946
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 084
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp