Skillnad mellan blindbrodd och isbrodd

Okej första vintern med broddar. Många runt mig använder bara blindbrodd hela vintern, men jag vill köra isbrodd för att va på säkra sidan snön och isen kommer.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Det finns en hel massa olika typer av broddar. Vad hästen behöver beror på underlaget. Har man is under och snö över behövs det längre brodd än om det enbart är is och går hästen där det är rejäla backar kan man behöva längre brodd än om hästen enbart går på planare mark. Blindbrodd slits snabbt och kan efter bara någon vecka vara omöjliga att få ur men vilket underlag hästen går på påverkar även där. Jag har hellre låga brodd med kärna än blindbrodd. Man bör sträva efter att ha så låga brodd som det går för att inte slita i onödan på hästens ben men brodden ska såklart fylla sin funktion också. Är hästen inte van vid brodd, trampar sig själv, är ung eller busar mycket bör man sätta på boots eller kotringar samtidigt som brodden för att förebygga broddtramp. Brodden blir vassa och kan ge otäcka skador om det vill sig illa.
 
Blindbrodd använde vi bara för att slippa rensa broddhålen när vi skulle sätta i isbrodd. Dvs när det var riktigt varmt å lerigt i hagen typ.
 
Blindbrodden är mjukare i sin konstruktion upplever jag. Min häst går en del på asfalt och med blindbrodd så skulle den nötas ned betydligt fortare än riktig brodd med kärna.
Blindbrodd fungerar inge vidare som "brodd " tycker jag.
Vi har tre ladies i stallet, 12,13 och 19 år gamla. Det är inga större konflikter i vår flock. Vi kör brodd i fram, och blindbrodd. Min lilla donna kan lätta lite i bak om hon blir för glad så vi kör blindbrodd där, ifall hon skulle råka lätta och någon av tinkerdamerna inte hinner undan. När flocken var yngre var det blindbrodd runt om. Vi broddar upp vid arbete.
Ett tips är att lägga broddjärnen och broddarna nära elementet, så är inte metallen så obarmhärtigt kalla när man kommer gem från ridningen och ska byta till blindbroddar.
 
Som flera säger, blindbrod är mjukare och har ingen kärna. De slits ner snabbt och ger betydlgt sämre halkskydd. Det är mindre risk för sparkskador (pga brist på metalkärnan), men den är inte så stor när det gäller nya brodd ( när metallkärnan bara sticker upp minimalt.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som använder det? Fungerar de eller sätter de sig ännu mer i hålet så man måste gräva ut både grus, lera och en plupp som...
2
Svar
24
· Visningar
1 922
Senast: EmmaN
·
Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej. Ska man brodda av scoot boots? Eller kan de broddarna sitta i hela tiden eftersom de är så små?
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp