Skillnad mellan medryttare och halvfodervärd

tralala

Trådstartare
Många gånger tycker jag att det låter som att medryttare och halvfodervärd är samma sak.
Finns det någon "definition" på vad medryttare och halvfodervärd är eller är det olika beroende på vem man frågar?
Vad anser ni är skillnaden mellan medryttare och halvfodervärd är, eller ni kanske tycker det är samma sak? Hade varit intressant att höra vad andra tycker :)

Sv: Skillnad mellan medryttare och halvfodervärd

Jag tror inte det finns någon riktig definition utan det beror nog på vem man frågar. Egentligen beror det väl bara på vad man avtalar och vad man sedan kallar det är nog mindre viktigt.

För mig innebär begreppet delfodervärd mer ansvar och mer bestämmanderätt. Som att vara fodervärd fast på halvtid. Du har rätt att bestämma mer om allt kring hästen, som tex foder och träning. Du betalar din andel av hästens verkliga kostnader och har ansvar även om hästen är oridbar.

En medryttare har som jag ser det mer begränsade rättigheter och ansvar, man åtar sig att sköta/rida hästen de dagar man kommer överens om enligt vad som ryms inom ägarens direktiv. Man kan betala eller inte betala för att få rida, men oftast handlar det nog inte om summor som motsvarar hästens alla kostnader för de dagar man har hand om den.

Men det finns ju tusen olika varianter!

Det är en stor skillnad tycker jag. Halvfodervärd då har man större ansvar, både när det gäller hovis och vet. och vaccinationer, maten, träningen etc.

Man kan heller inte när som helst sticka därifrån när hästen blir skadad och oridbar. Man har kort sagt ett större anvsar helt enkelt och med ett kontrakt att följa.

Medryttare är ju just medryttare, dom rider hästen åt ägaren ett par gånger i veckan, dom tränar på det som ägaren säger att dom får träna på. Vissa har det ju friare och får rida som dom vill men oftast så får väl medryttaren helt enkelt göra det ägaren vill att den ska göra med hästen.

Medryttaren har mindre ansvar och dom kan sluta när dom känner för det, dom har inte några skydligheter. Men dom har också mindre/inget att säga till om när det gäller träning/mat/skötsel/utrustning osv.

Det är för mig en stor skillnad iallafall. Det är ju såklart olika, men det är min uppfattning iallafall. Är man halvfodervärd så delar man helt enkelt på hästen, man har skyldigheter precis som ägaren.

Senast ändrad av en moderator:

för mig är en medryttare en extra hjälp i stallet, den rider ca 2 gånger i veckan och hjälper till med mockningen.
(jag har hela ansvaret för hästen och dess träning/ kostnader och medryttaren avlastar mig nån dag i veckan)

en halvfodervärd har ansvar för träning och har hästen som sin häst i mitt stall och jag rider lätt nån dag i veckan, h*n gör mer än att bara motions rida och tränar hästen för tränare, hon tar hela stallet de dagarna h*n har hästen hjälper till att betala hovslagare, foder osv.
(jag har inte tid med hästen men vill ha kvar hästen i min ägo och ha den kvar i stallet)

tycker det är som stallskötare vs beridare :p, ens stallskötare har inget ansvar för träningen men motions rider och pysslar med hästen, en beridare tränar hästen och tävlar och har ev ansvar för all skötsel som vet, hovslagare, utfodring osv även om ägaren betalar för det.

För mig betalar en medryttare en bestämd summa i månaden. Medan en halvfodervärd tar hälften av alla kostnader som uppstår.

Men det är säkert väldigt olika, beroende på vad man avtalat.

Principen är att delfodervärden betalar mer och har större ansvar än medryttaren och på det mer rättigheter. I praktiken kan det skilja mycket mellan folks tolkningar att det utifrån villkoren är omöjligt att avgöra vad man valt att kalla det i ett enskilt fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
960
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka