Skillnad mellan ponny och cob?

Gambosa

Trådstartare
Vad är det för skilland mellan storlekarna ponny och cob? Vilken är störst?
Vad skulle passa en stor c-ponny i tex benskydd?

Tacksam för svar :)

Sv: Skillnad mellan ponny och cob?

Storlekar går från föl-shetland-ponny-cob-full-xfull...

Så du ska nog ha storlek ponny på benskydden, men det är bättre att mäta :)

Mät längden och omfånget på benet. Det är ju lite som med täcken, olika tillverkare har skillnader för "samma" storlek.

min c-ponny har ganska korta .....förlåt fick hjärnsläpp!!!, eh....ha ha ha ....
under knät....(!?) ha ha ha ...men gud! vad heter det!? skit samma smalben då- fattar du?
så hans skydd får inte vara för höga då de tar i när han böjer

gud va lustigt... fortfarande hjärnsläpp, nu kommer jag gå och grunna på det hela dagen....:o

min c-ponny har ganska korta .....förlåt fick hjärnsläpp!!!, eh....ha ha ha ....
under knät....(!?) ha ha ha ...men gud! vad heter det!? skit samma smalben då- fattar du?
så hans skydd får inte vara för höga då de tar i när han böjer

gud va lustigt... fortfarande hjärnsläpp, nu kommer jag gå och grunna på det hela dagen....:o

Skenben eller skena ;)

Jättesvårt att svara på tycker jag som har en maxad C-ponny och en D-ponny som är 144. Men cob är större än ponny.

Ponnystorlek på benskydd så som boots till 'vanliga' benskydd funkar inte alls på C-ponnyn,det går inte att knäppa. Men det kan fungera på D-ponnyn beroende på märken. Köper cob om det finns men ibland är det märkning, small, medium osv då kan det vara kluriga tycker jag.
C-ponnyn drar full i nosgrimma och D-ponnyn i pannband, övriga tränsdelar cob.

Det bästa är kanske att mäta längden på skenbenet, samt fundera om ponnyns ben är av grövre slaget. Ta med måttet till affären och försök mäta dig fram så inte benskyddet hamnar uppe i knävecket på frambenen tex.

Cob brukar passa på C-ponnier, men om din häst har extremt korta skenben så är väl ponny lämpligare ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
353
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 671
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka