Skillnad mellan två kliniker?

Ireland

Trådstartare
Jag åkte ju in med mitt halvblod till en ATG klinik efter att jag sett att han vrickat sig i hagen och sedan varit halt vä bak. Det kom sedan fram att han var halt även på hö bak vid böjprov, och efter att vi släckt hältorna bak kom det fram en jättestark hälta på vä fram, utan bedövning, samt även en hälta på hö fram efter att vi hittat och släckt den på vä fram. han blev sprutad kotor bak och knän fram.
På återbesöket satt hältorna kvar men var bättre. Vi gjorde röntgen som såg bra ut, förutom att man kunde se menisken hö bak. Gjorde då ultraljud och menisken såg svullen och ojämn ut (vilket kunde delvis bero på att vi en stund innan sprutat bedövningsvätsta in i knäet) samt även en spricka.
Blev denna gång sprutad i knä bak och hovleder fram.
Sen var jag åter igen på återbesök för en vecka sen och han var betydligt bättre, något halt på volten (utan bedövn) vä bak, men det var så lite att jag kunde knappt se det. Han var även halt vid lågt böjprov fram.
Gjorde ul igen för att se hur menisken såg ut utan bedövningsvätsta och den såg mycket bättre ut. Inte lika svullen och sprickan var inte lika öppen och framtydande. Fick en omgång sprutor i hovleder fram igen och bokat tid för åb 3 v efter.
Han är röntgad fram utan några fynd.
Vi tror att grundproblemet kan vara sprickan i menisken, men det kan även vara väldigt gammal. Resten av hältorna är ju i så fall pga överansträngning, och jag kan minnas att han i vintras var svår att jobba, ville lägga vikt på frambenen, blev stark i munnen (särskilt åt ena hållet) och var tjurig. Så det kan ju även vara så att sprickan uppkommit tidigt i vinter, och då hoppas vi på att inga förkalkningar uppkommer.
Veterinären är dock väldigt positiv till den här hästen, och menar på att han kommer bli bra, vi ska bara få han helt haltfri. Var han fortfarande halt fram skulle vi bedöva längre in i leden. Tycker det är en massa sprutande hit och dit, men det kanske är nödvändigt?
Jag har frågat om han kommer kunna tävla hoppning igen, och han är positiv till det. Blir hästen halt igen skulle vi gå in med artroskopi.

Sen har jag en annan häst som varit hos mig på inridning och lite tillridning föra sommaren och nu under hösten/vintern. Han reds i somras in utan problem och åkte sedan hem till sin ägare på bete. När han kom tillbaka var det inte riktigt samma häst, och det kom fram att han hade slängt av ägaren ganska så rejält de gånger hon försökt rida, och även att han fastnat med ett framben i grimman på betet och sedan hade haft svårt att lyfta upp huvudet. Hästen blev kollad av ET många gånger, och spänningar i kroppen blev bättre och jag började rida. Satte igång honom men tyckte att han var stel och även halt bak. Ägaren åkte in med honom till en annan ATG klinik än jag var på med mitt hbl, och hittade kotledsinfl. hö fram samt gonit/knäledsinfl båda bak. Röntgenbilderna är helt klara, nästintill perfekta. Enligt veterinären där så var bakknäproblem hos just araber väldigt vanligt? Denna hästen skulle användas till distans, men veterinären dömde ut det redan nu? Hästen är 5 år gammal. Hästen blev bra på en behandling och är nu tilbaka hos mig för igångsättning. Denna hästen har alltså i princip blivit utdömd som distanshäst och ska nu säljas som promenadhäst alt lättare träning, medans min då som jag tycker har så mycket mer problem än araben, kan komma tillbaka till hård träning?
NÅT måste det ju va som orsakat hans knäinfl bak, men inget syns på röntgen. Jag hade gärna velat veta grundorsaken till det hela innan man ger upp hoppet. Sen visst är det lite konstigt att en femåring som inte tränats hårt, utan mest blivit skogsriden, får dessa problem, men det kan ju också ha med nåt helt annat att göra, som inte behöver betyda nåt?

vad tycker ni om detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad mellan två kliniker?

jag är lite osäker på vad exakt dina frågor är, men rent spontant så är det ju omöjligt på din första häst, att fastställa vad som orsakat det ena eller andra, eftersom den gått så länge och skaffat sig sekundära hältor runt om som följd osv. En sån situation är ju som ett plockepinn för en veterinär att utreda och behandla.
jag tycker inte diagnosen är så konstig, en knäledsinflammation kan ju orsakas av ngt så banalt som att hästen ridits i fel balans, eller på ett dåligt underlag, och en liten inflammation har startat som sen gått oupptäckt och startat plockepinnet i kroppen på den.

och du: ledinflammationer syns inte på rönkten : )

ang. distans hästen så tycker jag inte det är några konstigheter där heller. belastningen som distans häst är ju en helt annan sak än att gå som lättare promenad häst. det är ju två helt olika arbeten.
 
Sv: Skillnad mellan två kliniker?

Jag tycker utifrån deninformation du ger att domen över distanshästen är lite väl hård. Finns det inga röntgenförändringar förstår jag inte varför man den inte skulle kunna tävla distans. Min dam har haft problem med bakknäna. Det upptäcktes visd en annan skada och vi sprutade inte knäna utan behandlade med metacam oralt. Det ena knät röntgades (jag ville ha båda kollade men vet ändrade sig i sista sekunden vilket jag fick reda på efteråt :grin:) i det knät fanns det måttliga pålagringar men vet tyckte inte att det borde ställa till några bekymmer. Hästen har efter det tävlats tom 80 km och har 360 godkända tävlingskilometer (+90 km CR).
Det måste nästan funnits något mer på Araben eller så var min veterinär extremt överpossitiv.
 
Sv: Skillnad mellan två kliniker?

och du: ledinflammationer syns inte på rönkten : )
Nej det vet jag ;) De har ju fastställts genom bedövning i leden.

ang. distans hästen så tycker jag inte det är några konstigheter där heller. belastningen som distans häst är ju en helt annan sak än att gå som lättare promenad häst. det är ju två helt olika arbeten.
Jo visst är det det, men att göra den bedömningen på en häst som man inte hittar ett ynka röntgenfynd på?
Då borde ju mitt halvblod också bli utdömd som hopphäst med både en spricka i menisken samt ledinflammationer i princip överallt??
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad mellan två kliniker?

Ja jag tycker med att det är lite märkligt att dra den slutsatsen att han aldrig kommer hålla som distanshäst. Bakknän och framkotor är röntgade utan nånting alls att reagera på. Han har haft en låsning i ryggen och lite spänningar i nacken, men det är ju säkert relaterat till hältorna.
Eller är det nåt som hände i somras på betet som har orsakat det hela, men eftersom hästen blev bra på en behandling så varför inte se det lite mer positivt?
 
Sv: Skillnad mellan två kliniker?

Nej det vet jag ;) De har ju fastställts genom bedövning i leden.


Jo visst är det det, men att göra den bedömningen på en häst som man inte hittar ett ynka röntgenfynd på?
Då borde ju mitt halvblod också bli utdömd som hopphäst med både en spricka i menisken samt ledinflammationer i princip överallt??

Ja det kan man ju tycka, men jag tror inte det finns en sportslig att ngn på ett forum skulle göra en bättre och mer realistiks bedömning ang. hästens problem och fortsatta hållbarhet, än en veterinär som undersökt och behandlat den. Det behöver inte finnas röntkenfynd, en led kan ju vara utsliten ändå.

Och jag tycker inte faktumet att du varit på två olika kliniker med två olika hästar, ens en milimeter, kan peka på att veterinärerna gjort konstiga bedömningar. Precis som inom läkarvården kommer du att få ett visst utslag/diskrepans mellan fall till fall beroende på vem som behandlar, så ÄR det. dvs du har en stor chans att även med två olika veterinärer på en och samma klinik att bedömningen faktiskt kan skilja sig. Just för att det i ditt fall är två helt olika hästar dessutom gör ju att frågan ö.h.t inte går att jämföra. Hade det varit en och samma häst på två olika veterinärer med ena diagnosen att den är utdömd och den andra att den kommer hålla för MSV hoppning, ja då hade det ju varit en helt annan sak.
 
Sv: Skillnad mellan två kliniker?

Ja det har du kanske rätt i. Jag tycker bara att det är så extremt åt båda hållen. Nästan så jag börjar tvivla på vad min egen veterinär säger om halvblodet.
Jag var inte med själv med araben på ATG utan ägaren åkte själv. hade jag varit med hade jag nog frågat lite mer.
Enligt min veterinär har halvblodet typiska hopphästproblem, med hovleder och bakknän. Trots det har han inte tränats hårt. Men att hoppa på medelsvår nivå ska han hålla för.
Nästan så man undrar vad arabens veterinär hade sagt om halvblodet..
 
Sv: Skillnad mellan två kliniker?

Jag har upptäckt att folk som varit iväg tenderar att fastna och återge fel information när de kommer hem. Medvetet eller omedvetet sållar de bort sådant de inte vill höra eller kännas vid.

T ex kan det ju finnas anatomiska orsaker till att veterinären berättat att hästen sannolikt inte kommer att hålla för ansträngningen att gå distans. Det har hänt mig när jag varit inne med hästar, vi har pratat hur hästen är byggd, runt det symtom vi kommit in för och ur den diskussionen har kunniga veterinärer kunnat ge sitt perspektiv, som faktiskt i 100 % av fallen varit korrekt.

Jag tror knappast det är för själva ledinflammationen veteriären varit pessimistisk, snarare det ledinflammationen indikerar.
 
Sv: Skillnad mellan två kliniker?

Jag tror knappast det är för själva ledinflammationen veteriären varit pessimistisk, snarare det ledinflammationen indikerar.

Precis! Det är just det jag försökt fråga ägaren vad veterinären säger om det, för enligt en ET som jobbar på kliniken är hästen i övrigt väldigt fin i kroppen, bra benställning mm, inget att antyda på där. Hade det varit min häst hade jag kanske utrett det hela mer, men jag kan ju inte lägga mig i för mycket, hästen står ju bara här för att bli såld nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: Oknytt
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp