Skillnad på 17" och 18"

Maria_81

Trådstartare
Hur mycket längre är anläggningsytan på en 18" i jämförelse med 17". Jag tror jag behöver en 17 1/2 eller 18" :angel: men min häst har kort rygg, så hur mycket skiljer det i längden på en 17 och 18" sadel? Dressyr ska väl tilläggas kanske. :o
 
Hur mycket längre är anläggningsytan på en 18" i jämförelse med 17". Jag tror jag behöver en 17 1/2 eller 18" :angel: men min häst har kort rygg, så hur mycket skiljer det i längden på en 17 och 18" sadel? Dressyr ska väl tilläggas kanske. :o
Det beror på märke och modell, det är inte samma inom alla märken/modeller.
 
Det beror på märke och modell, det är inte samma inom alla märken/modeller.
Jag har svarat på en annons där hon säljer en Tekna A-line, 33 vid och 18", dom ska vara kortare i anläggningsytan men jag skulle vilja veta om det skiljer sig mycket men hittar inget när jag googlar alls om det. :banghead:
 
Jag har svarat på en annons där hon säljer en Tekna A-line, 33 vid och 18", dom ska vara kortare i anläggningsytan men jag skulle vilja veta om det skiljer sig mycket men hittar inget när jag googlar alls om det. :banghead:
har en s line dressyf och den är ganska normal/ lång i anläggningen, a line är ungefär lika lång.

det bästa då man behöver en kort anläggningsyta är rundbossa, och såklart att prova ut sadeln i rätt tum innan köp.
 
Skillnaden på 17" och 18" är 2,54cm fast det gäller ju enbart sitsen.
Hur bossorna är byggda vet du inte innan du ser sadeln irl eller på hästen, då vissa kan vara extremt långt tillbakadragna i förkant /bakkant eller utstickande av sadel för att att passa hästar med kort/lång rygg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zpunk
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 645
Senast: caballus
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
644
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp