Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det är min uppfattning med. Står och vrider och vänder på det bett jag har med fasta ringar.
Enligt TR dressyr så får man tävla med bett med fasta ringar. Blir otydligt iom att en del säljs som eggbett.
Men vad bra att ni har samma uppfattning som mig. Tack för svar.
Eggbett är "svengelska" för bett med fasta ringar, det är alltså en synonym. Dålig "svengelska" dessutom, därför används inte det ordet i TR. Vi vill ju inte stoppa bett med vass egg i hästens mun!
Ordet eggbett kommer av det engelska ordet eggbutt, alltså "ägg-ände". Många bett med fasta ringar är ju äggformade i den delen av munstycket som ringen löper genom, för att skydda mot skav.
Man får tävla på tränsbett med fasta ovala ringar förutsatt att munstycket är godkänt för tävling.
Det finns ju bilder i TR på de bett som är godkända, just för att undvika missförstånd.
Egg-bett kan ha olika former på ringarna, vissa är rundare, andra är mer ovala, vissa har stora ringar, andra små, men grundprincipen är den samma, och sättet som ringen och mundelen sitter ihop på är samma.