Skillnad på brösta och förbygel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 846
G

Gyllene

Vad är skillnaden mellan dem? För de används väl båda två för att inte sadeln ska glida bak?

Sv: Skillnad på brösta och förbygel

De användas bägge för att sadeln inte ska glida bakåt men de ser olika ut.

En brösta läggs över halsen och går sedan runt framdelen och via bogarna till sadeln. Brukar fästas i sadelgjorden.

Förbygel fäster man i ringarna vid sadelns framvalv och så bildar det ett V ner till bringan där de går ihop och man fäster den i sadelgjorden, som en martingal.
På en del modeller är det en rem som ligger över mankammen och på vissa finns det ingen sån rem.

Min uppfattning är att förbygeln ger mer bogfrihet än bröstan.

Sv: Skillnad på brösta och förbygel

Tack för ett mkt bra svar :D nu vet jag!

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 440
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
405
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka