Skillnad på Cushing hund vs. häst?

axel

Trådstartare
Hur är det egentligen?
När jag läser på nätet låter det som samma sak, men behandlingen skiljer sig.
Varför:confused:

Sv: Skillnad på Cushing hund vs. häst?

Hihi skitbra fråga, har precis haft tenta på allt det här :D

Cushing = hyperadrenocortisism, dvs för stor produktion av binjurebarkshormon (ACTH) som stimulerar syntes och sekrektion av bl.a. glukokorticoider (kortisol är den viktigaste). Kortisol i sin tur stoppar produktionen av nytt ACTH = balans
Orsakas ofta av förändringar i hypofysen (adenohypofysen för att vara exakt), tex benigne tumörer, vars celler sätter igång och producerar mera ACTH. Detta leder till att mera kortisol bildas och produktionen av ACTH stoppas (till sist är det bara tumören som producerar ACTH)
Detta gäller för hund.

Hos häst är det lite annorlunda. Adenohypofysens aktivitet kontrolleras av dopamin; finns inte dopamin ökar aktiviteten.
I adenohypofysen findes speciella celler (melanotrofe) som dopamin binder till, vilket leder till ökad produktion av hormon som i sin tur ökar produktionen av beta endorfin (neurotransmitter). Beta endorfinet medför ökad produktion av ACTH.

Det betyder att behandlingarna skiljer sig lite, men inte mkt. OBS! Cushing går inte att bota, bara kontrollera. Hos bägge djur kan man behandla med progesteronhämmare (progesteron är också ansvarig för kortisolproduktion). Hästar kan också få dopaminagonist (dopaminproduktionen ökar). Annars finns det inte mkt att behandla med.

Hoppas det förklarade en del :)

Räknas det inte som behandling om man opererar bort tumören, ifall det är det som är orsaken?

axel: Att komma ihåg, är att cushing kan bero på många olika saker och därför ha olika typer av behandling.

Å någon svarade.:bow: Tack snälla.:love:

Du förklarade bra mkt bättre än min vet.

Ja. Min hund har troligen fått Cushing:cry:

Fast jag tycker nog att behandling med cellgifter kontra dopamin är en stor skillnad.
Vetiryl-- hette det så? Det var mkt att ta in på en gång.

Vi ska göra hämningstestet omgående.

Än en gång. TACK!

Zenith: jo iofs, men att gå in och göra en avancerad hjärnoperation för att ta bort tumören är inget som direkt förekommer i sverige
Cushing kan inte bero på många olika saker. Är alltid någon typ av tumör som ligger bakom (adenom, karcinom i hypofysen eller binjurarna). I enstaka fall kan orsaken vara en funktionell defekt i hypothalamus.
Enda gången tumör inte ses är om sjukdomen orsakats av långtidsbehandling med glukokorticoider.

axel: ja ok, hehe klart det är skillnad på kemoterapi och dopamin, var jag som först skrev och tänkte sen...
Vetiryl heter det ja. Hoppas verkligen att det fixar sig med din hund! LYcka till :)

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 523
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
681
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 531
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 030
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈