Skillnad på metacam och meloxidyl?

Fibusen

Trådstartare
Mammas hund har opererat en lös benbit ur armbågsleden för länge sen, hon är fortfarande lite halt till och från (röntgen ser fin ut), och speciellt på morgonen när hon legat hela natten. Veterinären har skrivit ut meloxidyl till mamma som hon kan ge hunden en ”kur” av om hon är inne i en sämre period.

Just nu är hon tyvärr inne i en dålig period. Jag trodde det var metacam som mamma haft på recept, och sa åt henne att hon behöver inte hämta ut medicin för jag har en flaska metacam hemma då min hund nyligen haft en hornhinneskada, och den ska ju endå användas inom ett halvår, annars så lär den kastat.

När jag kom dit så visade det sig att det var meloxidyl mamma fått. Av det lilla jag läst så verkar det ha lite likande egenskaper. Men, törs hon ge metacam, eller är det bättre att hämta ut nytt recept på det hon har?

Veterinären har bara telefontid på morgonen,därav vi inte kan fråga han nu.
 
Det är samma verksamma substans bara olika tillverkare. Så länge hon ger enligt sin hunds vikt är det inga problem att använda din Metacam så länge den inte passerat sista förbrukningsdag.
 
Det är samma verksamma substans bara olika tillverkare. Så länge hon ger enligt sin hunds vikt är det inga problem att använda din Metacam så länge den inte passerat sista förbrukningsdag.

Åh vad bra! Kändes så synd att kasta en nästan full flaska av metacam, sen måste hon (pensionär) hämta ut en ny för en massa pengar. Nej, den har inte passerat, hämtade ut den den 10:de januari och gav i 10 dagar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 064
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 223
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 669
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp