Skillnad på Rubin och Smaragd?

Willja

Trådstartare
Jag har just insett att släpet jag förmodligen ska köpa är en Star Trailer Smaragd och inte en Star Trailer Rubin som jag först trodde.

Är det någon som vet vad skillnaden är mellan dessa? Jag har googlat men hittar inget då jag söker på årsmodell -97 eller runt där...

Vet ni skillnaden?

Sv: Skillnad på Rubin och Smaragd?

visste inte ens om att det har existerat en smaragd...

Modeller
Rubin - en axel
Safir - två axlar
Diamant - 2 axlar Ngt bredare än safir där av mindre lastvikt på 1500kg

Fast det gör det enligt fordonsregistret... Har hittat en på blocket också, men det är också allt.

Smaragden är också enaxlad men har en totalvikt på 1350 istället för 1300 som de Rubiner jag tittat på så den kanske är lite bredare/högre då???

Om jag inte minns fel går Smaragd att typa upp till 1500 kg medan Rubin endast går till 1300 kg. Tror det beror på att Smaragd har en kraftigare axel, är nog samma som Rubin i övrigt. Du kan alltså få tillgång till en högre lastvikt vilket kan vara bra med tanke på att lastvikten sällan är korrekt på de äldre släpen. Det kan fela med så mycket som 100 kg vilket innebär att du kan lasta 100 kg mindre än vad som står på pappret. Så jag tycker du ska klippa till på Smaragden, dom är ju inte så jättevanliga.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter kanon:)
Det blir en smaragd! Äntligen blir jag med transport!!! :bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
401
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.