Sv: Skillnad

Hm, tänkte mer om hon ger dem torrfoder, låt säga 1/3 på morgonen, och jag ger färskfoder på kvällen 2/3 ? Så det blir samma mängd, men inte lika mycket per måltid av fodren?

Om båda fodren har en kvot på 2/3 så blir ju ändå totaltkvoten 2/3 (k/p är det väl som är viktigt om jag inte minns galet) oavsett mängd du ger? Så det är inget problem.

Nordic innehåller väldigt mycket spannmål som de andra sorterna. Det finns idag bara en färskfodersort på marknaden som är helt spannmålsfri och det är "vom og hundemad".

http://www.vomoghundemat.no/

Har funderat på Barf, men kommit fram till att prova med färskfoder först.Var i kontakt med vomoghundemat som tyvärr inte har ngn å.f här nere i Skåne (är ev. på gång).Vilket färskfoder innehåller minst spannmål av de "vanligaste" sorterna?Har kollat runt lite här där jag bor och här verkar det som att det är "lättast" att få tag på Bravo!! Hur är det?

Tack för svar. Du hittade precis den artikel jag bla läste på SKK`s sida. När jag som inte vet ngt omBARF läser den så ter det sig solklart att hunden dött av en benbit från fodret. Citat:

Leon fick först allvarliga problem med förstoppning. Sedan hade en söndertuggad benbit från fodret skurit sönder hans tarmar. Slut citat.

För mig är det inte självklart att den matades med ben efter förstoppningen, såsom du vet. Citat:

En Boxer dog för ett tag sedan pga förstoppning, ändå gav de den mer ben, av får, som den aldrig ätit förut. Slut citat.

Att Hill`s sponsrade hela Veterinärhögskolan visste jag inte heller. Ska ta upp det med veterinären på jobbet, och kolla om hon vet ngt om avtalet. Intressant.

Det är väl bra om BARF finns, antar jag, men jag känner ändå inget förtroende för hela grejen. Tur att var och en gör som den vill ;)

Det är helt naturligt att vara avvaktande mot något som man inte har kännedom om. Efter att ha läst artikeln i Aftonbladet kontaktade jag Johan-Beck Friis på svenska vet.förbundet och frågade honom om detta. Det stod klart att han inte har någon kunskap om fodret och likaså de flesta veterinärer jag talat med. De vet inte hur maten påverkar hunden och hur hunden är anpassad efter detta. Jag tycker personligen att det är skitkonstigt att veterinärer inte får läsa på om näringslära???? Efter att tidigare ha själv ha satt mig in i hur en hund ser ut biologiskt/fysiologiskt och hur matsmältningsystemet mellan olika däggdjur fungerar fanns det ingen tvekan om vilken mat jag ville ge, dvs det hunden är anpassad för. Mitt förtroende för torrfoder dalade ner i marken.
Det är ju inte svårt att som privatperson läsa tex innehållsförteckningarna på torrfoderpåsarna. Sist jag var hos min privata vet fick vi med oss en påse Hills hem då den höll på att gå ut ur datum och jag tyckte att det var perfekt att ha som godis till träningen..läste innehållsförteckningen och det var inte mycket kött den påsen innehöll inte!
Däremot en jäkla massa spannmål som är känt för att vara en av de främsta födomålen att frambringa allergi hos hund.

Med detta menar jag inte att du ska byta, men att förlita sig på en dramatisk aftonbladet artikel kanske inte är det bästa. :)

Vi är nog ganska överens, även om vi utrycker oss olika.
Personligen har jag extremt svårt för fanatiker, tex så har http://www.mustela.se/artiklar.htm mycket bra artiklar om hundfoder, men att jämföra torrfoder till hundar med vad nassarna gjorde på 40 talet är för mig extremt, finner inte ord, bäst att jag låter bli.

Färskfoder tyckte jag var väldigt smidigt. Varje kväll tog jag ut korvarna som fick tina och sen hälldes det bara ner i skålarna. Hundarna älskade det och var väldigt fina i hud/päls.

Däremot kan jag inte ge det som vi bor nu (på två ställen och utan frys)

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 301
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 094
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
580
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka