peace

Trådstartare
Hjälp mig att reda ut vad är det för skillnad mellan färskfoder och barf? Om man fodrar med ngt av dessa ger man då extra vitaminer? Och vilket "märke" ska man välja:confused:

Sv: Skillnad

Jag är inte speciellt duktig på foder,men skillnaden är väl till stor del att inom BARF fodrar man mycket med olika köttben,ägg,kycklingvingar,grönsaker och mer "hela" köttbitar(rått). Hunden ska helst även "vila" någon dag i veckan från mat. jag tror man behöver tillsätta vissa ämnen till hunden beroende på vad man ger den. Vanligast är nog att man följer ett typ schema över veckan där hunden får olika "rätter" vissa dagar.

Färskfoder innehåller oftast nöttkött och ko-vom nermalet till "köttfärskonsistens" och sen fryst i korvar.Detta innehåller allt hunden behöver och fodras med som vilket foder som helst(lite mindre mängd än torrfoder dock).

Själv använder jag Nordic färskfoder,som jag har fått för mig är mest "rent" från tex mjöl och annat hunden inte behöver....

Jag vet att det finns några här inne som fodrar med BARF,så kanske de kan berätta utförligare

Färskfoder är en komplett sammansatt måltid med utmätt kött/vitamin/mineral och även spannmål som ska ge hunden ett dagsbehov av näring. Det är nermalet till en gröt och innehåller ofta även sockerarter tex beta. Spannmål brukar vara korn.

BARF är ett foderkoncept där man fodrar hunden efter vad den hade ätit om den var "vild" och vad den är fysiologiskt anpassad för. Hundar och tex vargar har ett helt similärt matsmältningsystem och hundar kan med andra ord heltutan problem äta den formen av kost tex en varg skulle göra, och det är egentligen det hunden ska äta, även om det inte är fel att ge den annat.

BARF tillgodser hundens näringsbehov över flera dagar, snarare än en dag som det skulle vara om den fick en färskfoderkorv. Man sprider alltså ut det så att den kanske inte får i sig en ansenlig mängd kött en dag, kalk/ben en annan. Kör man BARF ger man oftast inte alls spannmål.

Skillnaden är också att i färskfoder utgörs ofta kalken av benmjöl, medan man med BARF väljer att ge hela råa färska ben som hunden får tugga i sig.

Om man tar ett exempel så innehåller en färskfoderkorv kanske 30 procent kött, 15 procent spannmål, 30 procent vom och 15 procent grönsaker och resten mineraler, olja, vitamin.

Tar man vad färskkorven innehåller och sprider ut det på kanske en vecka liknar det BARFen mer.

Måndag/Tisdag får hunden 55 procent ben, lite olja och låt säga vom
Onsdag får hunden muskelkött och grönsaker, kanske ägg.
Torsdag/fredag får hunden ben igen, kanske med hjärta.
Lördag får den muskelkött och grönsaker, ägg
Söndag ben

En annan grej är ofta att man blandar olika kött och bensorter mellan dagarna.
Ena dagen får hunden nöt, andra svin, tredje älg eller kanin.

Hoppas du förstod skillnaden, den är enligt mig ganska visentlig även om jag ibland ger mina hundar spannmålsfritt färskfoder (vom og hundemad) enstaka gånger i månaden som kompletterar..:)

Du måste mao ha mer koll vad du ger när du ger BARF, färskfoder är ju bara att tina och ge.

Tack för svar:bow: Skulle gärna vilja ge Barf, men det verkar vara lite omständigt:confused:finns det ngn mall man kan ge efter el. måste man själv komma fram till hur mkt man ska ge utav vart?Hur är man säker på att de får i sig allt de behöver, alltså vitamin/mineralmässigt?
Var beställer man Barf-produkter? Sidan du tipsade om färskfoder, vet du om de har ngn återförsäljare i Skåne,Lund/Malmö-området.......

MrsScabtree förklarade skillnaden mellan BARF o färskfoder väldigt bra.

Du kan lära dig ganska mycket genom att läsa på:

http://uk.groups.yahoo.com/group/NordBARF/
http://www.jipotimas.se/
http://www.kurant.se/
http://www.mustela.se/
http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/

För återförsäljare av färskfoder kolla varje företags hemsida, det finns Bravo, Fodax, Nordic o Priima, bl a.

Jipotimas har ingen återförsäljare i Skåne, men deras frysbil kör dit då o då, info om det fås på NordBARF listan.

mvh

Tack för svar:bow: Skulle gärna vilja ge Barf, men det verkar vara lite omständigt:confused:finns det ngn mall man kan ge efter el. måste man själv komma fram till hur mkt man ska ge utav vart?Hur är man säker på att de får i sig allt de behöver, alltså vitamin/mineralmässigt?
Var beställer man Barf-produkter? Sidan du tipsade om färskfoder, vet du om de har ngn återförsäljare i Skåne,Lund/Malmö-området.......

Jag ger min hund mat enligt BARF sedan några månader. Som färdigvuxen hund äter hon 3% av sin kroppsvikt varje dag (ca 900gram). Eftersom det är en golden som har varit/är en gnutta överviktig ger jag inga kolhydrater som vissa andra gör utan jag ger 50% protein och 50% rårivna grönsaker som bulk och magfylla.

Det schema jag går efter är att jag i två dagar ger kött med hög halt av ben (helt eller nedmalet) ca 40-60% och den tredje dagen kött utan ben. Och så rullar det på. På så vis vet jag att hon får rätt mängd kalk osv.

Vom (komage) är bra hund och ges 1-2 gånger i veckan, innehåller inte ben så ges på en "ren kött-dag" eller så pudrar jag på lite extra kalk (proteinfritt, standard).
Inälvsmat ges 1-2 gånger i veckan och jag ger då främst kycklinghjärtan, har styckfryst 10st som jag tinar upp och ger till maten då och då.
Vissa kött-dagar får hon också nötmix med lite inälvor i. Kött med ben-dagar ger jag gärna t.ex. revben från lamm/nöt, kyckling/kalkonhalsar så att hon får något att tugga på, det gillar hon.

Grönsakerna varvar jag med och kastar i vad som finns hemma men basen är morötter och vitkål.

Hunden är skitnöjd med sin mat, går ner i vikt men är MÄTT, och ser bättre ut på många sätt.
Handlar på enskede hund och katt som är återförsäljare från bl.a. jipotimas (som har en bra sida att läsa mer på) och vom og hundemad.

Visst, första två veckorna kändes det omständigt. Men nu när jag fått in rutinen är det inte särskilt jobbigt alls faktiskt. :) Och det är rätt skönt att veta att jag skämmer bort min hund på bästa möjliga sätt! Till och med (allergi)veterinären vi går till en gång om året för koll (kvalsterallergi) reagerade häromveckan över att Loka ser så mycket bättre ut. Så fort vi lämnat rummet gick hon och googlade på jipotima... :D
Vi har en vanligt frys hemma, en sån där helfrys, och Lokas hundmat upptar 1,5 av lådorna i den och då fyller jag på var 3-4 vecka.

Senast ändrad:

Nu blir jag riktigt sugen på att testa BARF till min hund!! Han har (som jag skrivit i en annan tråd:angel:)ngr kilos övervikt som vi har börjat jobba ner!!
Han har även lite kvalsterallergi (bl.pr.testad), som vi märker mest av den här årstiden,då man är inne mer,på sommaren har vi alltid dörren öppen ut till trädgården och då är han ute nästan jämnt. Det är inte så att han kliar sönder sig, men iaf:crazy: Jag tycker även att det verkar väldigt sunt att ge "rena" produkter!! Men (är kanske trög:o,men) ger man extra vitaminer/mineraler i tablettform eller:confused: En sak till hur gör man med övergången från "torrisar" till BARF??

Jag ger inga extra vitaminer/mineraler, allt finns i maten och jag är noga med att ge varierad kost.
(Utom extra kalk om jag väljer att ge rent kött på en kött/ben-dag).

Om du ska vänja in hunden på barf så börja med vom och kyckling/kalkon och gör sedan övergången successiv. Är hunden van att tugga färska märgben eller äta färskt kött/ben annars?

När du skriver "tugga" märgben m, menar du då att de ska tugga i sig allt, hela benet, inte bara märget:confused: För det gör han ju, men han tuggar inte så mkt på själva benet när märgen är slut i dem!!
Förresten är det "äckligt" att hålla på med Barf-maten:o?

Ett vanligt märgben finns det nog ingen hund som kan tugga i sig allt av... :D Nä jag syftade främst på märgen, om hundens mage är van vid märg och klarar det utan problem så törs man nog anta att en övergång till BARF inte blir allt för jobbigt heller. :)

BARF-kött är inte äckligare att hantera än kycklingfiléer, köttfärs och grytbitar. Nja, är man känslig är väl hela små kycklinghjärtan lite värre förstås... Det enda som egentligen luktar är vom och vissa tuber (beror visst på vad kossorna utfodras med) luktar så-äckligt-att-man-vill-sätta-klänypa-över-näsan-äckligt... :S

Just därför styckfryser jag kött i portionspåsar efter att jag köpt hem lite större mängder. Då kan jag bara plocka en påse ur frysen, tina upp, riva upp och dumpa ner i matskålen - minimalt med hantering.
Vom och malt kött kommer i tuber (som ärtsoppoa och risgrynsgröt) som jag klämmer ur hälften och förvarar resten i en gammal glassbytta i kylskåpet till dagen efter.

Min är aldrig mätt!
Just nu vill han bara gå ut, han har rivit ner en 18 kgs kartong med kycklingskrov från räcket på altanen, får väl inte i sig så mycket eftersom det är väldigt hårdfruset.

knappis
Jag ger inte heller några kolhydrater, annat än det som finns i en del grönsaker o i Difron (frystorkade grönsaker med lite ris o pasta i).
Jag ger ingen extra kalk, däremot Life´s Green mineral o vitamintillskott samt olja, mest lax.
Köper även Nordic Lax samt Klass köttkross o ger då o då.
Har inget speciellt schema jag går efter, handlar kartongsvis o varierar över tid, dock har jag alltid vom hemma som han får flera ggr i veckan.

Läste om BARF i artiklar som handlade om veterinärer som varnade för denna mat. De hade försökt behandla flera hundar och avlivat en del som hade fått mage - tarmar sönderskurna av benflisor/stickor.

Är det inget man undrar/informerar/talar om innan man väljer att prova BARF?

Artiklarna hittade jag bka på SKK`s hemsida strax innan Lucia.

Läste om BARF i artiklar som handlade om veterinärer som varnade för denna mat. De hade försökt behandla flera hundar och avlivat en del som hade fått mage - tarmar sönderskurna av benflisor/stickor.

Är det inget man undrar/informerar/talar om innan man väljer att prova BARF?

Artiklarna hittade jag bka på SKK`s hemsida strax innan Lucia.
Märkligt att ingen veterinär erkänner att de utfört dessa operationer, de flesta veterinärer vet inte ens vad färskfoder är, ännu mindre vad BARF är.
Hela utbildningen av näringslära på SLU o andra vethögskolor över värden sponsras av Hills.
De flesta ben som opereras ur hundtarmar är tillagade ben, så dessa hundar har knappast BARFats.

En Boxer dog för ett tag sedan pga förstoppning, ändå gav de den mer ben, av får, som den aldrig ätit förut.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1774571/leon-dog-av-hundfodret

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=2046421&BroadcastDate=&IsBlock=

Mig veterligen så varnas det allmänt för att ge ben innan hundens mage är van o i början ger man mest brosk.

Tack för svar. Du hittade precis den artikel jag bla läste på SKK`s sida. När jag som inte vet ngt omBARF läser den så ter det sig solklart att hunden dött av en benbit från fodret. Citat:

Leon fick först allvarliga problem med förstoppning. Sedan hade en söndertuggad benbit från fodret skurit sönder hans tarmar. Slut citat.

För mig är det inte självklart att den matades med ben efter förstoppningen, såsom du vet. Citat:

En Boxer dog för ett tag sedan pga förstoppning, ändå gav de den mer ben, av får, som den aldrig ätit förut. Slut citat.

Att Hill`s sponsrade hela Veterinärhögskolan visste jag inte heller. Ska ta upp det med veterinären på jobbet, och kolla om hon vet ngt om avtalet. Intressant.

Det är väl bra om BARF finns, antar jag, men jag känner ändå inget förtroende för hela grejen. Tur att var och en gör som den vill ;)

Hela utbildningen av näringslära på SLU o andra vethögskolor över värden sponsras av Hills.

Sponsrade kanske men inte köpta. Har gått hundkurs på SLU och mig veterligen rekommenderas egen sammansatt och uträknad foderstat (förvisso) baserat på tillagad mat. Torrfoder är "bra för den som saknar kunskapen att göra det själv".

Likaså dementerades att F-ben är farliga att ge, det var "gammal kunskap". Det nya var att man kan ge av alla ben, så länge de är råa och ej upphettade/tillagade ben då dessa flisade sig till vassare bitar. Gav man rått kött fanns förvisso risk för bakterier men hundar överlag är tydligen inte lika känsliga för sådant som människan.

Det är väl bra om BARF finns, antar jag, men jag känner ändå inget förtroende för hela grejen.

Det gjorde inte jag heller förrän jag i nära desperation valde att prova på min tik och faktiskt SÅG skillnaden.
Hunden är:
gladare
har gått ner i vikt
byggt muskler
slutat fisa
fått bättre andredräkt
skiten luktar mindre och är bättre i konsistens
men framför allt har hon äntligen slutat mjälla (ichtyosis)
har mindre klåda (kvalsterallergi)
och en riktig fin päls

Inte är det dyrt eller krångligt heller.

Jag kan rekommendera "Hund-avel, hälsa och utfodring" på SLU, går som distanskurs deltid. När du gått den kursen kommer du troligen att vara mer skeptisk mot torrfodret än mot BARF...

Tack för svar!!
Blir mer och mer nyfiken, även om jag själv inte är intresserad av att prova. Man är ju sån att man gärna vill lära sig nytt!

Sen är det ju så att det som passar en hund inte nödvändigtvis funkar lika bra för en annan. Färskfoder t.ex som en del tycker är jättebra blev min helt kass i magen på. Ibland får man kanske titta lite mindre på "siffrorna" och lite mer på sin egen hund.

kl

Blir det helt vajsing i mineralkvot och annant typ om man kör tex Nordic special + något torrfoder. (De får torrfoder hos hundvakten nämligen.)

Om båda är s.k. fullfoder som ska ges på daglig basis så blir det inget vajsing. Har man däremot ett veckoschema, så som jag har då jag ger ben 2/3 dagar, kan det ju bli vajsing i kvoten om man blandar in ett annat foder som inte följer samma proportioner.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 301
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 094
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
580
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Just nu funderar jag på... Del 3
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur