• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diskho
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 812
D

diskho

Ehm, jag känner mig som värsta super-nybörjaren nu, men man måste ju fråga om det man inte vet! :rofl:

Vad är det egentligen för skillnad mellan två-delat och tre-delat bett? Två-delat är väl lite mildare? För jag fick med ett tre-delat bett när jag köpte min ponny, men jag har inte riktigt haft ork till att försöka klura ut varför han har det x)

Sv: Skillnad?

Jag är inte säker men ett tredelat ligger nog bättre i munnen än ett tvådelat. Men kan som sagt ha fel. Själv så föredrar jag tredelat.

det finns ju dem som envist påstår att ett tvådelat bett är milt, men jag håller verkligen inte med. när du tar i tyglarna viks leden ihop så bettet blir v-format och själva leden har stor risk att slå upp i gommen på hästen. ett tredelat bett har fler brytpunkter och formar sej därför bättre efter hästens mun. själv föredrar jag rakt gummibett, men alternerar med ett tredelat. fortsätt du att rida på det om din häst verkar trivas, för det är trots allt det viktiga i sammanhanget :)

Nu förstår jag lite mer :D Men då har jag ju tänkt rätt iaf, att det tvådelade måste ligga lite, värre eller vad man ska säga, i munnen.

Ja, jag har inte provat något annat bett på honom för att har funkat bra med det tredelade. Och nu rider jag mest med skänklar och säte så det det blir inte så mycket.. tygelkontakt x) Så då kan jag ju lika gärna behålla det :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 251
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: Tora
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka