Bukefalos 28 år!

Skillnaden på AR och Klassisk ridning?

C

cimorene

I bästa nybörjaranda skulle jag vilja, även om ni säkert sett liknande frågor, veta skillnaden på AR (barrock?) och Klassisk ridning. Jag är alldeles nyligt skakad till insik tack vara Dag Nätterqvist hemsidebok, och har därför en hel del frågor i huvudet jag hoppas kunna få svar på. :)

- Evvelina.
 
Sv: Skillnaden på AR och Klassisk ridning?

Jag vet inte riktigt, men det verkar vara BB som myntat uttrycket "akademisk". CS verkar använda "klassisk". Känner inte till så många andra tränare så jag vet inte vad de kallar det de gör? Verkar väl som de går ut på samma sak?
 
Sv: Skillnaden på AR och Klassisk ridning?

Är väl ingen skillnad egentligen. Det är ju bara det att när människor träffas och pratar om något fenomen så vill vi sätta etiketter på vad vi gör. Dels för samhörighet och dels för distinktion mellan "sättet som VI gör det på, till skillnad från sättet som DE gör det på". Problemet med alla etiketter är att det finns lika många definitioner som antalet personer som använder etiketten. Tex så tycker nog de flesta som tävlar dressyr/utbildar på Strömsholm/K1 att deras dressyr också är klassisk. Sen finns det de som anser att dressyr är dressyr och det enda som skiljer sig är vägen till samma mål. Vad blir då skillnaden mellan två etiketter som myntats av två grupperingar? I praktiken kan skillnaden vara minimal, eller precis hur stor som helst.

/JES
som gärna sätter etiketten klassisk dressyr med NH som filosofi på sin ridning... (ba'föratt??)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 999
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 121
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 194
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp