Skillnaden på att ha en foder ponny eller att hyra en ponny??

H

hoppning_95

Hej :) Jag undrar vad som är skillnaden på att hyra en ponny eller ha en ponny på foder? Eller är det ingen skillnad? Tacksam för svar!

Sv: Skillnaden på att ha en foder ponny eller att hyra en ponny??

Om du hyr så betalar du en avgift för att ha hästen - utöver stallhyra o allt sånt. Oftast betalar du en summa när du skriver kontrakt lr hämtar hästen. En häst på foder betalar du inget för, förutom hyran o de!:)

Jag har alltid trott att det är samma sak, men är faktiskt inte helt säker :p

Hyr man en häst/ponny får man betala en viss summa för en viss tid. Oftast ingår försäkring och utrustning i priset. Alla omkostnader står man för själv.
Har man en häst på foder lånar man hästen mot att man betalar alla omkostnader. Men kolla upp hur det gäller med försäkringen för det kan vara lite olika.
Så har jag alltid hört, men det kanske finns olika alternativ.

En hyrd häst betalar du hyra för, en foderhäst är du fodervärd åt.

Det vanligaste är nog att man hyr hästar för kortare tid, t.ex. över en sommar, och av en ridskola, läger eller firma som har uthyrning som verksamhet.

Fodervärdsavtal blir mera som ett lån mot att fodervärden betalar och sköter hästen som om den vore ens egen. Som att ha en egen häst utan att köpa en. :)

Jag kan personligen tycka att en hyrd häst blir väldigt dyr, men å andra sidan kan det kanske vara lättare att hyra om det gäller en kortare tid. Som hästägare skulle jag nog vilja ha lite mer kontinuitet i min hästs liv än att byta "ägare" för bara några månader... ;)

En hyrd häst betalar du hyra för, en foderhäst är du fodervärd åt.

Det vanligaste är nog att man hyr hästar för kortare tid, t.ex. över en sommar, och av en ridskola, läger eller firma som har uthyrning som verksamhet.

Fodervärdsavtal blir mera som ett lån mot att fodervärden betalar och sköter hästen som om den vore ens egen. Som att ha en egen häst utan att köpa en. :)

Jag kan personligen tycka att en hyrd häst blir väldigt dyr, men å andra sidan kan det kanske vara lättare att hyra om det gäller en kortare tid. Som hästägare skulle jag nog vilja ha lite mer kontinuitet i min hästs liv än att byta "ägare" för bara några månader... ;)

:bow::bow: Då är det inte bara jag som tänker så ;)

Ställen som har ridlägerverksamhet på somrarna hyr ofta ut sina ponnys vinterperioden. Så tjänar dom pengar. Men av min erfarenhet handlar det om engångssumma, runt 6000kr för 9-10 månader till ägaren. Då ingår försäkring.

Sedan tillkommer ju stallplats och hovslagare när hästen väl är hos den som hyr och det kan ju kosta allt mellan himmel och jord hehe

Jag har själv hyrt en häst, min första ponny. Mina förräldrar hyrde min ridlägerhäst till mig över vintern för att se om mitt intresse var "på riktigt" innan dom köpte en häst :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 266
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 022
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
3 035
Senast: Häst_
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 782
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025