Skillnaden?

Sv: Skillnaden?

fiaskurken skrev:
Vad är egentligen skillnaden på frambensdamasker och senskydd??

Menar du senskydd eller strykkappor?
För det är rätt stor skillnad på damasker/strykkappor och senskydd.

Senskydden är stötdämpande och skyddar på ett annat/bättre sätt är stykappor/damsker som skyddar från strykningar.

senskydd skyddar senan mot slag från tex bakhovarna, strykkappor/damasker gör det inte (de skyddar bara mot strykning)

Dressyr-nörd? Jag brukar definitivt inte hänga på hästen en massa onödiga grejjer, men i vissa fall kan det ju vara dumt att chansa. Rider du utan hjälm för att du anser att det inte behövs, dvs, du trillar inte av särskilt ofta?

Var har jag skrivit att jag rider utan hjälm?

Jag rider med hjälm, jag förstår inte vad du får det ifrån.

Men jag kan nämna otaliga personer som rider med strykkappor för det är mer dressyr än vad senskydd är. När man rider dressyr är det inte lika stor risk att hästen slår i heller som det är i hoppningen.

Du förstår tydligen inte mitt resonemang. Det är en billig försäkring mot skador, precis som om du rider med hjälm.

Jag förstår inte varför du ger dig på mig, JAG rider med senskydd. OCH hjälm. Jag pratar om ANDRA som INTE gör det av olika anledningar. Och EN av anledningarna är att det är dressyrfolk som inte tycker det ser snyggt ut med senskydd.

Du behöver ju inte bli arg på henne för att du inte förstod resonemanget. Hon har inte hoppat på dig :crazy:

Jag förstår hennes resonemang alldeles utmärkt, men jag förstår inte varför hon skriver till mig att det är bra att rida med senskydd pga att allt kan hända, för jag rider med senskydd.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag förstår hennes resonemang alldeles utmärkt, men jag förstår inte varför hon skriver till mig att det är bra att rida med senskydd pga att allt kan hända, för jag rider med senskydd.
Vad bra då är ni eniga! :)

Jovisst, men jag tog det som att hon "men hallå, har du inte tänkt på det här och det där" när jag inte har skrivit att jag rider utan hjälm eller utan senskydd...

Liknande trådar

Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 890
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att välja rätt hästtyp kan vara avgörande beroende på syfte och behov. I denna guide går vi igenom de viktigaste skillnaderna mellan...
Svar
12
· Visningar
1 197
Senast: MiaMia
·
Trädgård & Växter Jag blir inte riktigt klok på vad skillnaden mellan morän och moränlera är. När jag tittar på lantmäteriets kartor så är det ofta...
Svar
8
· Visningar
474
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Fälttävlans-tråden 2025