Skillnader i fysik mellan kvinnor och män

Jag kan ärligt talat inte tillräckligt mycket om specifikt Birkakrigaren för att kunna uttala mig om exakt om arkeologernas kompetens vid utgrävningstillfället (mvh antikvarien), men som jag sagt tidigare gav jag det bara som exempel på att man inte kan döma en individ utifrån gravgåvorna, likväl som att man inte kan göra bedömningen endast utifrån okulär undersökning av bäcken eller andra delar. Chansen att du har ett komplett, intakt, skelett är ganska liten, så man får göra en samlad bedömning av gravfynd, fyndplats generellt, gravgåvor etc. och göra en rimlighetsbedömning. Dock krävs det, enligt min förståelse, en DNA (/liknande) analys för att kunna få ett definitivt resultat.
Problemet med att bedöma utifrån gravgåvor är att det fortfarande finns en generell idé om vad som är manligt och kvinnligt när det gäller gravgåvor, att vissa arkeologer slår knut på sig själva för att bevisa att personen var man eller kvinna. Så, visst. Generellt är det svärd = man, men det går inte att med en 100% säkerhet säga att så är fallet.
Håller med dig. Det var framför allt att det var dåtidens kvinnosyn som skulle vara (huvud)orsak till felkodningen jag hade invändningar emot.
 
Jag tycker du redan har fått flera bra exempel på att man även på senare år behövt bestämma kön med DNA analys för att vara säker, och inte alls bara kunnat enkelt utgå från skeletten på det sätt som han hävdar att man kan. Och jag tycker inte alls att man ska behöva acceptera en felaktig uppfattning bara för att man anser att det rent ideologiskt inte bör spela någon roll. Har han fel så har han fel. Då bör han helst informeras om det, oavsett om man själv tycker att det är det mest relevanta eller inte för transfobin eller annat som han kan tänkas lida av. Påståendet blir ju inte plötsligt korrekt för det.

Jag tycker att det bara blivit viktigare och viktigare att påpeka sådana felaktigheter med tanke på att vi redan har en beklaglig trend idag av att sanningen och vetenskapen inte spelar så stor roll, med fake news och annat. Man behöver inte spä på det ytterligare genom att låta honom förenkla saker till något som sedan inte håller vetenskapligt, även om man har goda avsikter utifrån ideologi eller vad det nu kan tänkas vara. Så jag tycker du gör helt rätt som letar faktiska bevis mot hans påståenden.
 
Det känns bara som att det blivit fult att påpeka att det faktiskt är skillnad mellan män och kvinnor. Inte så att nån är mer värd är nån annan. Bara olika.
Visst finns det oftast skillnader! Jag antar t ex att förlossningar nästan alltid ger bestående förändringar på skelettet. Men det finns ju också skillnader INOM grupperna, och (hävdar jag) ett visst överlapp. Det finns en icke försumbar andel människor i samhället som faller utanför toppen på normalfördelningskurvorna. Bara ta en sån sak som bröst, där många män har mycket större bröst än många kvinnor. Man kan alltså inte definiera det biologiska könet som bröst eller inte bröst. Könsdelar har vi redan konstaterat att det kan vara lite si och så med. Samma med kromosomer. Så vad ÄR det då som definierar ett biologiskt kön? En uppsättning egenskaper antagligen.
 
Jag tycker också att hela diskussionen haltar, för oavsett om det finns stora fysiska skillnader mellan grupper av människor tar det ändå inte bort det faktum att en kan födas i fel kropp. Tvärtom.
Klart vi vet att det finns folk med livmoder och folk med penis, likaså att det finns skillnader i skelettet, men vad som definierar genus är ju INTE baserat på detta.

Jag fattar inte vad din far försöker bevisa med att det finns skillnader i skelett. Jaha, so what? Det finns skillnader mellan ursprungs afrikaner och européer också (hudfärg, hårfärg och hårtextur) men det definierar inte hur dessa individer är.

Vad vill han bevisa egentligen? 🤔
 
Och där kom argumentet att 0,5% ska definiera 99,5% av befolkningen. Jag är såå trött på det argumentet... JA! Självklart finns det undantag. Den biologiska processen är inte felfri. Men undantagen är just precis det: fel/avvikelse i den biologiska processen. NÄ, det betyder inte att personerna som har dessa avvikelser är fel eller mindre värda på nåt sätt. En av mina absolut bästa vänner och en av de finaste människor jag känner har en av dessa avvikelser.

Oavsett så sa jag inget om att det är enkelt. Bara att kvinnor och män har olika könskromosomer. Eftersom detta stämmer i 95% av fallen (din siffra) så tänker jag faktiskt fortsätta påstå att det är så!
Fel/avvikelser eller helt enkelt naturlig variation?

Lägg till hormonell påverkan i livmodern som påverkar fostren till att ”feminiseras” eller ”maskuliniseras”. Varför är det så himla viktigt att vidhålla att det bara finns två kön, punkt?
 
Jag tycker också att hela diskussionen haltar, för oavsett om det finns stora fysiska skillnader mellan grupper av människor tar det ändå inte bort det faktum att en kan födas i fel kropp. Tvärtom.
Klart vi vet att det finns folk med livmoder och folk med penis, likaså att det finns skillnader i skelettet, men vad som definierar genus är ju INTE baserat på detta.

Jag fattar inte vad din far försöker bevisa med att det finns skillnader i skelett. Jaha, so what? Det finns skillnader mellan ursprungs afrikaner och européer också (hudfärg, hårfärg och hårtextur) men det definierar inte hur dessa individer är.

Vad vill han bevisa egentligen? 🤔
Jag håller med här, vad är det han är ute efter?

Jag har inte sett dessa diskussioner på nätet så jag vet inte hur dom går, @Milosari är det typ att det är fysisk skillnad på män och kvinnor så man kan inte vara född med fel kön, eller?
 
Jag håller med här, vad är det han är ute efter?

Jag har inte sett dessa diskussioner på nätet så jag vet inte hur dom går, @Milosari är det typ att det är fysisk skillnad på män och kvinnor så man kan inte vara född med fel kön, eller?
Ja, och transpersoner anses ofta vara djupt psykiskt störda. Är det transkvinnor så låtsas de bara för att få möjlighet att förgripa sig på kvinnor och barn, rör det transmän så är det bara "tragiskt" att FLICKOR (för det säger man ofta, för att det ska låta så oskuldsfullt som möjligt) utnyttjats till att stympa sin kropp. En annan ingång är att det är big pharma som som tjänar pengar på det, och att det är ett sätt från eliten att minska jordens befolkning.
 
Jag tycker du redan har fått flera bra exempel på att man även på senare år behövt bestämma kön med DNA analys för att vara säker, och inte alls bara kunnat enkelt utgå från skeletten på det sätt som han hävdar att man kan. Och jag tycker inte alls att man ska behöva acceptera en felaktig uppfattning bara för att man anser att det rent ideologiskt inte bör spela någon roll. Har han fel så har han fel. Då bör han helst informeras om det, oavsett om man själv tycker att det är det mest relevanta eller inte för transfobin eller annat som han kan tänkas lida av. Påståendet blir ju inte plötsligt korrekt för det.

Jag tycker att det bara blivit viktigare och viktigare att påpeka sådana felaktigheter med tanke på att vi redan har en beklaglig trend idag av att sanningen och vetenskapen inte spelar så stor roll, med fake news och annat. Man behöver inte spä på det ytterligare genom att låta honom förenkla saker till något som sedan inte håller vetenskapligt, även om man har goda avsikter utifrån ideologi eller vad det nu kan tänkas vara. Så jag tycker du gör helt rätt som letar faktiska bevis mot hans påståenden.

Jag tror man ska ta med i beräkningen att det ofta är enkelt att att avgöra om ett skelett är kvinna eller man, om man har hela skelettet och verkligen kollar efter det- det finns en hel del små skillnader, men ja det finns säkert en del gränsfall. Jag tror många misstag begåtts när man faktiskt inte undersökt ordentligt utan mer tagit för givet av sammanhanget. Den omtalade kvinnan i Vasaskeppet hade nog aldrig undersökts med dna om man inte när man kollade skelettet på senare år och började misstänka att det var en kvinna. När skeppet bärgades på 1960-talet så tror jag inte riktigt man tänkte på att det ens kunde finnas kvinnor ombord.
 
Kanske lite olika tolkning av vad "inte alls ovanligt" innebär, dock? För det du säger innebär ju att man i 99,9% av fallen omedelbart KAN se skillnad på en nyfödd pojke och en nyfödd flicka. I de allra flesta fall så går det ju faktiskt att biologiskt könsbestämma oss människor bara genom att titta på oss nakna. Det innebär inte att undantagen inte finns, bara att de är just undantag. Och det blir ju lite märkligt att bygga någon sorts generell argumentation för att könen visst är lika genom att hänvisa till undantagen?
Tja det är ju mer vanligt - som andel av totalen - än att invandrare är gängkriminella

(Sorry, jag kunde inte låta bli)
 
Min pensionerade pappa har hängt alldeles för mycket på olika internetforum där man har en sjuklig fixering vid att förneka könsdysfori och vill att det ska vara stor skillnad på män och kvinnor. Han har väldigt lätt att fastna i sådana här tankegångar och är (pga oändligt med tid) en kulspruta av vidare desinformation på sociala medier. Jag vill stoppa det här innan det ballar ur totalt och behöver någon vettig källa som kan förklara att normalfördelningskurvorna alltid kommer överlappa varandra. Just nu har han låst sig vid tanken att man alltid och utan undantag kan se på skelettet om personen har haft ett manligt eller kvinnligt kön och att överlapp av normalfördelningskurvor över huvud taget inte existerar. Fast det gör de ju, eftersom man har tagit fel flera gånger vid utgrävningar. Men han menar att det aldrig sker numera eftersom tekniken är utvecklad. HJÄLP!
I mina ögon är det stor skillnad mellan biologiska män och biologiska kvinnor, men ja det beror på vad man jämför med det finns arter där olikheterna mellan kön är både större och mindre. Just med biologiskt kön så är det inte frågan om normalfördelning, det är en nästan binärvariabel, ett mycket stor procent är antingen män eller kvinnor, sen finns det en liten andel där det biologiska könet är oklart. Vad sen personen känner sig som är en annan sak, men min erfarenhet är att de allra flesta känner sig som antingen man eller kvinna så även det värdet är nästan binärt så inte heller här finns en normalfördelningskurva.

Går man till egenskaper som längd, vikt, styrka så kan man tala om normalfördelning och att det finns mer eller mindre överlappning. Dvs man kan nästan alltid tala om om någon är biolgisk man eller kvinna genom att kolla genitalier men inte alltid däremot kan man inte avgöra om någon är biologisk kvinna genom att kolla hur lång hen är eller vad hen tar i marklyft.

Det går alltså inte att peka på någon nomalfördelningskurva som visar på det du söker - om syftar på entiteten biologisk människa eller könsidentitet. Menar du på att det finns så har du fel, du kommer inte att hitta det i dagsläget.

Menar att du diverse fysiska egenskaper bör var lätt att hitta normalfördelningskurvor till exempel när det gäller vikt/längd olika fysiska prestationer som snabbhet i diverse grenar och fysisk styrka och väldigt många om inte alla har en viss överlappning mellan biologiska män och biologiska kvinnor. Jag tvivlar starkt på att normalintelligenta män hävdar att alla män är starkare/snabbare/längre/har större fötter etc än alla kvinnor. Kolla här till exempel: https://ekonomistas.se/2018/12/14/konsskillnader-peterson-och-normalfordelningen/

Kan det vara så att ni talar om olika saker?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp