Sv: Skilnad mellan setterraserna?
Ska man inte jaga tycker jag inte man ska ha en setter.
Både Engelsk och Irländsksetter finns som "utställnings variant" men jag har inget för de hundarna och tycker att det är sjukt att avla bort jakten från en jakt hund. Sen tror jag att många uställnings-settrar har mycket jakt KVAR i sig. *hoppas*
Gordonsettern ska ju vara den största settern, vilket den fortfarande är i jaktsammahang. Den är inte större en den Engelska och Irländska utställnings-settern. Kan inte mycket om den annars.
Irlänadren är lite "skarpare" än den engelska settern. Den har mer bytes vilja. Vad jag anser går den lättare ur stånd och är skarpare på viltet. Om du förstår

Engelsmannen är därmot mer "jakt" i. Den går oftast större och har bättre sök. Nackdelen är att många har svårt att lära den apportera.. Men som jag o Malte säger, "Vi är väl inga likbärare heller!" Då skickar vi ut cockern.
Sen tror jag att settrar kan vara jättebra i lydnad, men det är ju jakten i dom som "stör" hela tiden. Du har ju svårare att få den o lyda när den är lös än en brukshund eller sällskapshund. Mer jobb helt enkelt.
Men det finns ju en annledning till varför det finns jakthundar, brukshundar, sällskapshundar mm. Varför inte välja det vi ska ha hunden till? Finns ju SÅ mycket olika varianter??
Det finns inget vackrare än en jaktsetter lös uppe i fjällen...
Det är mina erfarenheter av settrarna iaf.
//Mimmi