Glimfeather

Trådstartare
Skulle behöva lite tips från er. Skrev här innan att min häst har trampat sig själv på ballen, det hände i måndags. jag blev avrådd att lägga galoppbandage eftersom det blir geggigt när hon går ute och då hjälper det ingenting.

Det är en skinnflik som sitter löst och jag spolar ur varje dag och tvättar med mild tvål, sedan alsolsprit. eftersom det reganr idag får hon stå inne så det inte blir inflammerat (även om det tar emot :( ). det är inte svullet eller nåt och jag får pilla på det trorts att hon är öm (vem skulle inte varit det?) .

Jag fick ett tips från någon att gegga på zinkpasta i såret så att de tinte kommer in nån skit. nån mer med erfarenhet av sånt? elle rhar ni något annat tips så att min flicka kan gå ute fast hon har ett sår?

tacksam för hjälp

Sv: Skinnflik

Är det ett sår under fliken??? Om det inte är det skulle jag låta bli alsolspriten. Det är inte heller någon fara att släppa ut hästen i så fall. Om det är ett sår skulle jag nog ändå släppa ut, med en kompress och ett par varv gasbinda över (skyddar alltid lite, en stund i alla fall), och så vara noga med att tvätta rent när jag tog in.

Ja, det är sår under. Ska prova zinkpasta nu, det ska vara bra sa några personer. tack för hjälpen

Klipp bort skinnfliken om du kan, den kommer ändå att dö.

Då är det också lättare att hålla rent o det läker fortare.. under förutsättning att den är så lös naturligtvis, du får inte göra illa hästen.

I övrigt håller jag med Raeman..

Nej, den är inte så lös, den sitter fast ganska ordentligt och är ganska tjock i fästet.

Liknande trådar

E
Hästvård Min häst har ett litet sår, ungefär som min lillfingernagel, på utsidan av höger bakben, ungefär tio centimeter ovanför kotan, som...
Svar
2
· Visningar
1 496
Senast: valtýr
·
Hästvård Jag fick en böjsenskada på min ena travare efter sista provloppet:cry: Hon har mig veterligen inte haft några problem innan. Hon...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka