Skinnskodda brallor?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare HallonDoft
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 112
H

HallonDoft

Nu har jag köpt mig ett par nya ridbrallor, helskodda, i skinn! Men hur tar jag nu hand om dom!?
Tvätta som vanligt? Speciellt medel? Ska man smörja skinnet?
Tacksam för tips!

Sv: Skinnskodda brallor?!

Skinnskodda ridbyxor har jag inte någon erfarenhet av, men ridhanskar o dyl i skinn brukar vi tvätta i maskin med specialtvättmedel. Gå in i en baby/barnvagnsaffär och fråga efter tvättmedel för sovpåsar i fårskinn så får du rätt. Tänk på att gnugga skinnet då och då under torkning så det blir mjukt.

Alltså jag har ju alltid fått höra att man ska ha specialmedel till skinnskodda ridbyxor. Men jag brukar tvätta mina med vanligt medel + sköljmedel på 40grader. Har till och med tumlat dem. Resultatet har alltid blivit supermjuka och följsamma ridbyxor som håller kanon! Har haft mina i 6 år nu och de är fortfarande som nya! :D

Tackar för svar!! Hittade lite info på nätet, men har dina överlevt både tvättmedel och tumling gör nog mina det med! :)

jag har alltid tvättat mina skinn och mockaskodda med vanligt tvättmedel. Gruggar skinn/mocka noga när de torkat. Det funkar jättebra.
(en kompis som tumlade sina fick skinnet rejält krympt)

var försiktig. Risken är skinnet drar ihop sig o blir stenhårt, sen får du inte på dig brallorna, hände mig med ett par som jag slarvade med...
Tvätts med caval clean o låt dropptorka, gnugga skinnet lite då o då under tiden.

Tacka vet jag konstskinn :p

Jag älskar mina skinnskodda ridbyxor (har flera) och vill inte riskera att de förstörs på minsta vis. Cavalclean och dropptorkning är det som gäller. Blir som nya varje gång och om möjligt ännu skönare. Varför riskera att de går sönder eller förkorta levnadstiden? De är ju ganska dyra.

Är du säker på att det är äkta skinn? Det finns knappt några ridbyxor som har det längre.

Jag har specialtvättmedel till mina helskodda ridbyxor. Har hört att man ska ha det.
Döm till min förvåning när jag frågade om tvättmedlet i en hästaffär då sa expediten att det gick lika bra med vanligt tvättmedel!

Har fortfarande lite kvar. Min man skulle göra sej till och tvätta för ett par år sedan. Slängde in mina helskodda ridbyxor, tvättade dom på 40 grader samt torktummlade dom. Sen var dom lagom till min dotter som vid det tillfället var 6 år...:angel:

Tackar för alla svar! Ja nu har jag förälskat mig i dom så det får bli special tvättmedel på dem! =)
Jo det ska vara äkta skinn!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 930
Senast: corzette
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka