elinkkarlsson

Trådstartare
Tja!
Min häst är sjukt skitig, han rullar sig i "jorden" varje dag vilket gör att han inte blir så fin precis. Hela förra veckan var jag borta. Han går ute dygnet runt och så. Skulle rida honom då på Lördagen och skiten gick inte bort. Det är mest damm om man säger se. Desto mer man borstar desto mer kommer det fram. Har prövat olika borstar, inget som funkar så speciellt bra.
Han har även satt lite vinterpäls. Vilket gör det mycket jobbigare!!

Tips på huuur ska jag göra??:crazy:
 
Är det ingen som kollat till hästen när du var borta som hade kunnat borsta av hästen när det såg att den var väldigt skitig? Jag hade inte känt mig lugn om min häst gått en hel vecka utan att kollas till och visiterats även om den går ute dygnet runt. För mig gör man båda grejjerna samtidigt, är hästen tokskitig kan man ju inte se eventuella sår och liknande..

Annars är det väl bada som är lösningen om skiten inte går bort!
 
Det finns inga genvägar som ger en ren häst, annat än att rykta den på gammalt hederligt vis i någon timme (eller mer?) eller bada den.

Det går att få bort ganska mycket damm om man gör som jag brukar göra, men är hästen riktigt genomdammig hjälper det inte riktigt hela vägen:

Fukta en svamp och dra medhårs över hästen utan att gnugga. Det är bara ytan av hårremmen som skall bli fuktig. Låt hästen torka och rykta den eller borsta med en lite mjukare borste, ej rot- eller piggborste.
 
Tja!
Min häst är sjukt skitig, han rullar sig i "jorden" varje dag vilket gör att han inte blir så fin precis. Hela förra veckan var jag borta. Han går ute dygnet runt och så. Skulle rida honom då på Lördagen och skiten gick inte bort. Det är mest damm om man säger se. Desto mer man borstar desto mer kommer det fram. Har prövat olika borstar, inget som funkar så speciellt bra.
Han har även satt lite vinterpäls. Vilket gör det mycket jobbigare!!

Tips på huuur ska jag göra??:crazy:

Till vardags har jag alltid resonerat att de får vara skitiga. Min bekvämlighet får komma i andra hand. Vem ska bry sig på hemmaplan?

Inför träning eller annat kan det vara ok att täcka i någon dag el två i onödan inför sas annars täckar jag precis som vanligt dvs efter behov vid ruskväder el när min häst kan förväntas frysa.

En dusch är nog det mest effektiva.. Men lika där. Bör endast göras inför och inte som daglig rutin
 
Man låter hästen vara skitig, eller så tvättar man den (duschar) och täckar den. Jag har valt att låta de vara skitiga sålänge. Har samma damm som är nästan omöjligt få bort ens med tvätt. Planerar köra en tvätt inför täckessäsongen men tills dess får de vara lortiga.
 
alltså damm kallar jag inte skit på daglig nivå?
skit är smuts som absolut inte får vara på hästen pga att den kan få skav av utrustningen om den inte avlägsnas osv.
damm i pälsen är ju inget problem för vanlig ridning öht?
är man störd av just bara damm efter rengöring av övrigt så ta en fuktad borste och dra igenom pälsen, så har man löst själva dammfrågan just då.

är problemet snarare estetiskt så får man ju endera bada eller täcka hästen.
 
Fast det där jäkla klisterdammet är ju verkligen grundskitigt (och kan ge skav, på känslig häst). Man blir kolsvart när man klappar, och man kan borsta tills armarna trillar av men det bara "kommer upp" mer och mer damm ur pälsen. Är det en tjockpälsad kan man duscha och tvätta och spola. Sen när de torkat klappar man dem - och de dammar.
Så de är ju inte dammiga "uppepå" utan det är fint jorddamm ända ner i pälsen inpå huden, som är ett helsike få bort.

Men det är ju inte säkert man menar samma sak med damm, och allt damm är knappast grundskitig eller problem.
 
nej alexandra det är väl knappast etablerat att det handlar om just det dammet du avser som sagt.

Nej, men det är det dammet TS tycks beskriva. Jag svarade om hur jag resonerar kring dammet som är omöjligt få bort. Jag har ingenstans sagt att damm automatiskt betyder si eller så.
 
Nej, men det är det dammet TS tycks beskriva. Jag svarade om hur jag resonerar kring dammet som är omöjligt få bort. Jag har ingenstans sagt att damm automatiskt betyder si eller så.

ja det är ju din tolkning precis som jag skrev? Jag läser att TS varit borta en vecka och att hästen är skitig och svår att få ren.
Oavsett så kan det ju vara mkt väl som du skriver, men känns rätt malplacerat att svara mig på mitt ursprungsinlägg om vi säger så just för tillfället utifrån det ;) ts får väl förtydliga om tråden verkligen avser att just att hästen dammar och är skitig är grundproblemet eller om det skulle handla om annat tex skav osv tänker jag.
 
Jag tänkte mig de hörde ihop, om den är så skitig att man inte får bort dammet och det är ändå in på huden. Men precis som du säger så är det bara att den "ser dammig ut" men inte skitig så det är skavrisk är det ju en (annan) sak =)
 
alltså damm kallar jag inte skit på daglig nivå?
skit är smuts som absolut inte får vara på hästen pga att den kan få skav av utrustningen om den inte avlägsnas osv.
damm i pälsen är ju inget problem för vanlig ridning öht?
är man störd av just bara damm efter rengöring av övrigt så ta en fuktad borste och dra igenom pälsen, så har man löst själva dammfrågan just då.

är problemet snarare estetiskt så får man ju endera bada eller täcka hästen.

Jag läser också damm i ts inlägg och tänker då på det klassiska dammet som gärna sätter sig i pälsen när de rullar i ffa torr jord eller fin, torr sand. Och då känns det som att det är en fråga som inte utgör ett problem förutom hur hästen ser ut/inte tillräckligt fin etc.., vilket jag iaf anser att man får leva med på hemmaplan/till vardags. Man kan ju inte börja täcka eller tvätta hästen överdrivet utifrån sådant. Det dammet är typ omöjligt att få bort, ibland inte ens med fuktad trasa effektivt..men ja, vem ska bry sig tycker jag är en viktig fråga. Jag tycker man får bita ihop och "måste" hästen vara fin inför tex träning eller tävling kan man göra hästen fin på kvällen och ev låta den gå ut med täcke dagen efter/innan man åker iväg
(lite så många hundmänniskor gör inför utställning = lite smutsig eller tuffsig till vardags, tillpiffad dagen eller kvällen före utställningen)


Har man så skitig häst att det är så stor risk för skav eller så ingrodd smuts skulle jag fundera på över hygienfrågan och vad för slags miljö hästen ens vistas i faktiskt.. men då tänker jag det överdrivna som inte avhjälps med ett par borsttag..typ sjukt ingrodd lera eller annat och då måste hästen stå i en väldigt för smutsig hagmiljö för mig i alla fall
 
Senast ändrad:
Har man så skitig häst att det är så stor risk för skav eller så ingrodd smuts skulle jag fundera på över hygienfrågan och vad för slags miljö hästen ens vistas i faktiskt.. men då tänker jag det överdrivna som inte avhjälps med ett par borsttag..typ sjukt ingrodd lera eller annat och då måste hästen stå i en väldigt för smutsig hagmiljö för mig i alla fall

Det här är min nyklippta tjockis. Någon tyckte "häftig färg han fick". Den är inte alls häftig, han är jämnt ljusgrå där han är klippt egentligen (med lite apelkastning). Men klippningen tar ju fram det där dammet som ligger "inne i pälsen" in mot huden, och det är det som syns. Det blir flammigt när man försökt borsta bort det, och i princip mest bara "drar i det".

Det här är en rejält skitig häst för mig. Även innan klippning när han såg ren ut om man inte klappade på honom då han dammade lite. Men innan klippning så han var ju inte alls smutsig "utanpå" pälsen, utan den såg ut som det oklippta - dvs ren.
Ett par borsttag avhjälper det inte tyvärr. Däremot nu som klippt kommer han gå att borsta ren lättare.

(Finliret på klippningen fick ersättas med ett veterinärbesök så ni får ursäkta att den inte är så vacker för stunden)

10610638_676938142402162_7867810762237275383_n.jpg
 
Det här är min nyklippta tjockis. Någon tyckte "häftig färg han fick". Den är inte alls häftig, han är jämnt ljusgrå där han är klippt egentligen (med lite apelkastning). Men klippningen tar ju fram det där dammet som ligger "inne i pälsen" in mot huden, och det är det som syns. Det blir flammigt när man försökt borsta bort det, och i princip mest bara "drar i det".

Det här är en rejält skitig häst för mig. Även innan klippning när han såg ren ut om man inte klappade på honom då han dammade lite. Men innan klippning så han var ju inte alls smutsig "utanpå" pälsen, utan den såg ut som det oklippta - dvs ren.
Ett par borsttag avhjälper det inte tyvärr. Däremot nu som klippt kommer han gå att borsta ren lättare.

(Finliret på klippningen fick ersättas med ett veterinärbesök så ni får ursäkta att den inte är så vacker för stunden)

10610638_676938142402162_7867810762237275383_n.jpg

Eftersom att man inte sett hur hästen isf ser ut "ren" blir det ju svårt att se...För jag ser inte att den där hästen är vidare smutsig alls
 
Eftersom att man inte sett hur hästen isf ser ut "ren" blir det ju svårt att se...För jag ser inte att den där hästen är vidare smutsig alls

Du ser inte det flammiga mörka? Han ska vara lika ljust grå på det klippta som det oklippta. Att man inte vet utan förklaring köper jag, skimlar kommer ju i alla nyanser.

Men här då, här syns det nog lättare.. Även om det ena är solljus och det andra skugga så inser man ju att det klippta och det oklippta ska ha samma nyans

10426180_677369405692369_1897199479493261171_n.jpg
 
Men alltså Alexandra detta är ju öht inte din tråd? Varför lägger du så sjukt mkt tid på DIN ponny i tråden när TS som flera tolkat dels skrivit om ngt helt annat, och dels inte återkopplat om de som läst missförstått vad som menas?
 
Men alltså Alexandra detta är ju öht inte din tråd? Varför lägger du så sjukt mkt tid på DIN ponny i tråden när TS som flera tolkat dels skrivit om ngt helt annat, och dels inte återkopplat om de som läst missförstått vad som menas?

För att TS frågat om hur man gör med jorddammet som inte går att borsta bort, och undrar vad man kan göra. Så jag svarade på det. Då ifrågasatte du både TS och mitt svar, att damm bara var estetiskt och knappast så skitig att bla bla.

Så - jag gör väl samma sak som dig i tråden, svarar och diskuterar. Det finns en jättebra ignoreraknapp om du har problem med mina svar.
 
Jag har fyra långhåriga som älskar att rulla sig, och de går utan täcken nästan hela året. Dammet kan vara svårt att få bort, men ett bra sätt är att ta korta (bara max 5 cm) tag med en grov ryktborste, samtidigt som man lägger på lite tryck när man lägger (obs! inte slår) borsten mot hårremmen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 694
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 255
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp