Skitkallt, lämna kranen droppande?

Fibusen

Trådstartare
Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det ligger mot en yttervägg.

När jag var liten så lämnade vi kranen på lite dropp under natten vid extrema temperaturer (bodde även då i ett 100+ år gammalt hus där isoleringen var sådär) och jag har för mig att det aldrig frös.

Men, funkar det verkligen? Eller kan det, som i min katastrofhjärna, bli värre? Att rören sprängs, eller avloppet fryser istället och jag vaknar i morgon till en översvämmad diskho och vattenskada över köksgolvet?

På Måndag-Tisdag ska vi få plusgrader igen, så låter jag det vara så löser det sig självt då. Jag har vatten i övriga huset, så det är ingen risk att jag blir utan. Men jag tänker att det kanske är värre för rören att stå frysta så länge?

Så, dropp, eller inte dropp, det är frågan?
 
Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det ligger mot en yttervägg.

När jag var liten så lämnade vi kranen på lite dropp under natten vid extrema temperaturer (bodde även då i ett 100+ år gammalt hus där isoleringen var sådär) och jag har för mig att det aldrig frös.

Men, funkar det verkligen? Eller kan det, som i min katastrofhjärna, bli värre? Att rören sprängs, eller avloppet fryser istället och jag vaknar i morgon till en översvämmad diskho och vattenskada över köksgolvet?

Så, dropp, eller inte dropp, det är frågan?
Ja, det funkar. Och i ”inomhusmiljö” är det safe. I kalla miljöer, typ stall, kan man få fenomenet att avloppet fryser och då kan man få både isblock och översvämningar.
 
Ja, det funkar. Och i ”inomhusmiljö” är det safe. I kalla miljöer, typ stall, kan man få fenomenet att avloppet fryser och då kan man få både isblock och översvämningar.
Avloppet frös faktist här en gång. När jag spolade på övervåningen kom det upp i avloppet i duschen. Men då var jag hemifrån i 30 timmar plus och var runt 32 minus. Och badrummet är renoverat sen dess med ny isolering i golvet. (Antar att det blev en propp där då badrummet också ligger i yttervägg)
 
Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det ligger mot en yttervägg.

När jag var liten så lämnade vi kranen på lite dropp under natten vid extrema temperaturer (bodde även då i ett 100+ år gammalt hus där isoleringen var sådär) och jag har för mig att det aldrig frös.

Men, funkar det verkligen? Eller kan det, som i min katastrofhjärna, bli värre? Att rören sprängs, eller avloppet fryser istället och jag vaknar i morgon till en översvämmad diskho och vattenskada över köksgolvet?

Så, dropp, eller inte dropp, det är frågan?
Dropp är för lite, och inomhus är det en risk om avloppet fryser. Jag har utomhuskranen svagt rinnande och en slang ut på gräsmattan.
 
Dropp är för lite, och inomhus är det en risk om avloppet fryser. Jag har utomhuskranen svagt rinnande och en slang ut på gräsmattan.
Jag har ingen utomhuskran tyvärr…

Jag har som sagt vatten i övriga huset, så jag riskerar inte att stå utan vatten. Däremot så är jag orolig att det är större risk för sönderfrusna rör om jag låter det vara fryst i 3 dygn, än om jag försöker hålla det igång.

Vad kan jag annars göra? Stänga av vattnet och tömma systemet över natten?
 
Hade inte jag gjort.

Finns ingen möjlighet att isolera där röret är eller (på sikt kanske) ha frostvakt där?

Jag vet inte hur rören går, men jag har dusch längst bort, sen pannrum, sen toa, sen hall, sen kök, och allt funkar fram tills köket. Så jag tror att det fryser däremellan. Jag rev upp köksgolvet för några år sen och isolerade om det, men hallgolvet är iskallt. Skulle ha rivit upp det och isolerat om, för jag tror som sagt att rören går snett över hallen från toan, till köket. Jag brukar klara mig, men vi brukar heller inte ha så här kallt, så jag har inte lagt något krut på det.

Jag har haft väldiga problem med möss, och jag tror att det är dom som nallat av isoleringen…
 
Det gjorde faktiskt en kompis nu inatt. En kran som droppade lite hela tiden sen satte hon på diskmaskinen på timer och tvättmaskinen på timer (inte rekommendera pga brandrisk men hon gjorde det ändå), så höll vattnet igång.
Hon har byggfläkt också mot vattnet, det är också köket som där det fryser.
 
Så här ser det ut. Röret närmast är kallvatten, och det är i det det fryser. Andra röret är varmvatten och det funkar alltid sålänge man spolar regelbundet som man gör på en dag. Längst bort (gipsskivan) är ytterväggen, och även ett större vattenrör (??) som det ligger en värmeslang i, som varken gör till eller från eftersom det inte är där det fryser. Utan det fryser i närmaste röret, och jag brukar kunna lösa det med hårblås.
IMG_3162.jpeg
 
Jag är en Ångermanländska och förr blev det -35 nästan varje vinter, lite mildare nu. Vi lät vattnet droppa och det hjälpte. Om du vet vart vattenledningen går så kan du ju försöka göra det lite varmare där. Går den genom ett skåp så lämna dörren öppen. Är det ett kritiskt ställe, och du kommer åt, så täck över.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp