Skitkallt, lämna kranen droppande?

Jag har haft på dropp här hemma, långt ifrån lika kallt som dig för att inte vattnet skulle frysa, men när jag kom hem igår så hade avloppet frusit istället 🙈 tjoho. Så för mig fungerade de inte iaf
 
Mitt vatten har frusit inatt (-19). Första vintern i huset så jag vet inte riktigt hur det brukar funka.
Det hade gått ner till -2 i rummet där pumpen är så jag har vridit upp värmen och satt in ett extra element och hoppas att det är där problemet ligger och inte under huset.
 
Mitt vatten har frusit inatt (-19). Första vintern i huset så jag vet inte riktigt hur det brukar funka.
Det hade gått ner till -2 i rummet där pumpen är så jag har vridit upp värmen och satt in ett extra element och hoppas att det är där problemet ligger och inte under huset.
I vilket fall kan det hjälpa att värma vattnet så mycket det går på alla de ställen man kommer åt det så kryper det varma vattnet in från alla håll och tinar upp eventuella blockage. Är det tillräckligt djupt lagt så ska det inte frysa.

Men för jäkla trist är det. Fick du ingen info från tidigare ägare om ungefär hur känsligt det är?
 
Jag är en Ångermanländska och förr blev det -35 nästan varje vinter, lite mildare nu. Vi lät vattnet droppa och det hjälpte. Om du vet vart vattenledningen går så kan du ju försöka göra det lite varmare där. Går den genom ett skåp så lämna dörren öppen. Är det ett kritiskt ställe, och du kommer åt, så täck över.
Precis. Jag har kallt i köksskåpen och lämnar luckorna öppna under natten.
 
Vårt vatten fryste igår i hela huset. Tömde allt och hämtade dunkar hos grannen, ringde försäkringsbolaget för råd. Men vi har en värmeslinga som vi inte vet hur eller ens om den funkar, kopplade in den på vinst och förlust men tänkte att den bara klarar att se till att det inte fryser från början (ja jätteblåst att vi inte hade den i från början). Men efter 2 h kom vattnet tillbaka! 🥳

Behöver man ta ut någon nu för att typ provtrycka systemet så det inte blivit några skador? Vi har egen brunn om det spelar roll..
 
Först översvämmning med en halv meter vatten i källaren där värmepannan står och sen frost. Men lyckades få bort vattnet och fick igång pannan precis när kylan kom annars hade värmeledningsystemet i hela huset frysit sönder så det kunde varit värre.
 
Vårt vatten fryste igår i hela huset. Tömde allt och hämtade dunkar hos grannen, ringde försäkringsbolaget för råd. Men vi har en värmeslinga som vi inte vet hur eller ens om den funkar, kopplade in den på vinst och förlust men tänkte att den bara klarar att se till att det inte fryser från början (ja jätteblåst att vi inte hade den i från början). Men efter 2 h kom vattnet tillbaka! 🥳

Behöver man ta ut någon nu för att typ provtrycka systemet så det inte blivit några skador? Vi har egen brunn om det spelar roll..
Jag har lite samma fråga. Mitt vatten är igång nu och det var ju bara på en punkt typ som det frös, men det är inne i väggen. Är det vattenskada som ett brev på posten nu?
 
Jag har lite samma fråga. Mitt vatten är igång nu och det var ju bara på en punkt typ som det frös, men det är inne i väggen. Är det vattenskada som ett brev på posten nu?
Tror inte det om det bara var frost på en begränsad bit av ett vattenledningsrör, de gånger rör frusit sönder här har det varit gamla rör som redan varit upprostade invändigt annars har de klarat sig. Tex. vattenkranar och ledningar av järn till köksträdgården, har frusit massor av gånger utan att ha gått läck. Vattenradiatorer däremot är nog mycket känsligare för att frysa sönder än rör tror jag.

Men skadar förstås inte att ha lite extra koll där det frös om det är risk för skada vid läckage.
 
Senast ändrad:
Jag har förstått att det beror lite på vilken typ av rör man har. Rörmockaren sa att vi inte behöver provtrycka då vi bara har pem-slang dolt och 90% ’rör-i-rör’ och pem/pex klarar tydligen i regel av att frysa

Så fråga rörmockaren om ert system.

Vårt vatten fryste igår i hela huset. Tömde allt och hämtade dunkar hos grannen, ringde försäkringsbolaget för råd. Men vi har en värmeslinga som vi inte vet hur eller ens om den funkar, kopplade in den på vinst och förlust men tänkte att den bara klarar att se till att det inte fryser från början (ja jätteblåst att vi inte hade den i från början). Men efter 2 h kom vattnet tillbaka! 🥳

Behöver man ta ut någon nu för att typ provtrycka systemet så det inte blivit några skador? Vi har egen brunn om det spelar roll..
 
Om vattnet är igång så är väl ”provtryckningen” igång för fullt? Så det är bra att försöka hålla observation på alla de punkter man kan observera på och försöka kolla de punkter som är dolda om det finns minsta tecken på extra fukt.

Är det PEM-rör så tål själva plasten nästan alltid frysas och tinas, men kopplingar, kranar och andra delar kan ta stryk. Förhoppningsvis har ingen lagt såna dolt och oåtkomliga.
 
Om vattnet är igång så är väl ”provtryckningen” igång för fullt? Så det är bra att försöka hålla observation på alla de punkter man kan observera på och försöka kolla de punkter som är dolda om det finns minsta tecken på extra fukt.

Är det PEM-rör så tål själva plasten nästan alltid frysas och tinas, men kopplingar, kranar och andra delar kan ta stryk. Förhoppningsvis har ingen lagt såna dolt och oåtkomliga.
Svårt med sånt som är dolt som sagt.. vårt hus är byggt 2006, så borde väl inte vara sönderrostade rör osv då? Eller?
 
Svårt med sånt som är dolt som sagt.. vårt hus är byggt 2006, så borde väl inte vara sönderrostade rör osv då? Eller?
Mitt förra hus var byggt 2001, garaget lite senare. När kopparrören i garaget frös en vinter gick de sönder rejält, så det sprutade vatten. Men dolt har man nog inte koppar utan pex?
 
Jag vet inte hur rören går, men jag har dusch längst bort, sen pannrum, sen toa, sen hall, sen kök, och allt funkar fram tills köket. Så jag tror att det fryser däremellan. Jag rev upp köksgolvet för några år sen och isolerade om det, men hallgolvet är iskallt. Skulle ha rivit upp det och isolerat om, för jag tror som sagt att rören går snett över hallen från toan, till köket. Jag brukar klara mig, men vi brukar heller inte ha så här kallt, så jag har inte lagt något krut på det.

Jag har haft väldiga problem med möss, och jag tror att det är dom som nallat av isoleringen…
Kan du isolera grunden utifrån akut?
Skotta upp snö?
Lägga frigolit?

Ofta så kan man göra en fulfix som räddningsaktion och då hittar man dessutom var problemet sitter och kan göra en snyggare lösning inför nästa säsong.
 
Så här ser det ut. Röret närmast är kallvatten, och det är i det det fryser. Andra röret är varmvatten och det funkar alltid sålänge man spolar regelbundet som man gör på en dag. Längst bort (gipsskivan) är ytterväggen, och även ett större vattenrör (??) som det ligger en värmeslang i, som varken gör till eller från eftersom det inte är där det fryser. Utan det fryser i närmaste röret, och jag brukar kunna lösa det med hårblås.
Visa bifogad fil 136234
Linda en elektrisk värmekabel runt röret och så isolering utanpå det.
Så är jag i mitt stall och det fungerar ner till -10 inne i stallet.
Kallare har det inte blivit då det är av sten.
 
Jag har lite samma fråga. Mitt vatten är igång nu och det var ju bara på en punkt typ som det frös, men det är inne i väggen. Är det vattenskada som ett brev på posten nu?
Kan du ställa något isolerande mot väggen utifrån?
Typ några skivor frigolit eller så?
 
Så här ser det ut. Röret närmast är kallvatten, och det är i det det fryser. Andra röret är varmvatten och det funkar alltid sålänge man spolar regelbundet som man gör på en dag. Längst bort (gipsskivan) är ytterväggen, och även ett större vattenrör (??) som det ligger en värmeslang i, som varken gör till eller från eftersom det inte är där det fryser. Utan det fryser i närmaste röret, och jag brukar kunna lösa det med hårblås.
Visa bifogad fil 136234
Vi har så på landet med frostvakt under. Diskmaskinen fryser ihjäl då och då ändå. Men du bor ju där och borde kunna ha en.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp