Skjut- och bärkraft

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skjut- och bärkraft

Tack för att du tog dej tid trots den dåliga bilden. Jag har tyvärr inget annat att ta kort med fortfarande så att ta en ny hjälper inte mycket fn
Hästen är ganska ordentligt överbyggd, jag är lite förvånad över att det inte hindrar henne mer:confused: Men det är en häst som försöker och är ärlig:bow:

Här har vi kommit så långt att man försiktigt kan börja kräva lite mer och få vikten mer bak och framdelen lite mer upp.
Tack!

axel skrev:
Fin ponny trots färgen;)
Det krävs betydligt mer av ryttaren om den är konstruerad som din.
Du hamnar automatiskt lite i framvikt.
Ändrade du på sadeln ngt o red du samtidigt normalbyggda hästar?

Tycker att du sitter jättefint, vinkeln i armbågen tja - hela paketet.

Hur lång tid tog det för att "få ordning" på den?
den hade ganska bra gångarter eller?
Många frågor blev det:crazy:

Många frågor, ja. Denna bilden är tagen i vintras, ett halv år efter att jag sålde henne. Så hon hade varit iordning tidigare. ;) Dock hade hon tappat en hel del mot när jag ägde henne, av naturliga skäl. Detta är, som sagt, inte heller en bild på hur jag utgår ifrån när jag rider henne, utan en bild på vad som händer när jag korrigering rider framåt, utan någon vidare framgång. En bild som illustrerar vad som kan hända när skjutkraften missbrukas. ;)

Jag har hela tiden samtidigt ridit normalbyggda hästar, passet innan jag red denna red jag en "modern" häst med exteriören för sig. Men visst har du rätt, det är svårt att ha samma position när man automatiskt nästan hamnar i nedförsbacke. Förmodligen också därav min taskiga hållning.

jag spinner vidare om utveklingen av bärkraften.

Självklart är omvinklingen av bäckenet inget självändamål
Det måste följas upp genom hela kroppen.

KopiaavBild029.jpg

Här fortplantas rörelsen fram genom rygen blå pil, men den för höga huvudställningen hindrar rörelsen att gå igenom hela kroppen. Eftersom hästen _inte sitter ihop_ så kan inte vikten förskjutas bakåt.

Å andra sidan - sker ingen bäckenomvinkling alls så blockeras bakbenen och kommer inte fram så mycket att de kan välva ryggen upppåt
KopiaavBild016.jpg

Här resulterar bara halvhalter till att hästen blir ännu mer på bogarna.
För att vikten skall kunna gå bakåt så måste hästen slappna av i ryggen och slå på magmusklerna dvs vinkla om bäckenet.

Här har vi hur det skall se ut :)
jfrElin.jpg

Hästen skapar hållningen med bäckenet - och lyfter sin framdel - och välver sin nacklinje så att rörelsen kan fortplantas genom hela kroppen :) Den är först nu tredimensionell - En häst som är igenom.:) och kan börja öva upp sin bärkraft.

Senast ändrad:

Susan skrev:
KopiaavBild016.jpg

Här resulterar bara halvhalter till att hästen blir ännu mer på bogarna.
För att vikten skall kunna gå bakåt så måste hästen slappna av i ryggen och slå på magmusklerna dvs vinkla om bäckenet.
Snudd på balanstrav.
Här har vi ett typex. på att vi tänker olika.
Havlhalten på en sdn häst dvs. bromsar upp framdelen o får hästen att fortsätta med bakbenen inunder kroppen = mer vinklat bäcken-mer vikt därbak.
Som Curtis skrev:- Vänta fram o energi bak.
Men om man bara använder sig av halvhalten till att stanna upp = framvikt.

Ni kanske ska börja med att definera halvhalt, så kanske ni blir mer överens? I min värld är en halvhalt en hjälpgivning eller ett moment vars effekt, när den är rätt, ökar ryggverksamheten och hästen tillåts komma igenom ryggen.

En hjälp som stoppar upp fram utan att något händer i bakdel eller rygg är för mig en ren förhållning.

axel skrev:
Det krävs betydligt mer av ryttaren om den är konstruerad som din.
Du hamnar automatiskt lite i framvikt.
Ändrade du på sadeln ngt o red du samtidigt normalbyggda hästar?

Ja det är svårare, men kanske inte så svårt som man tror. På min (suddiga, ja) bild är också en häst som är mkt överbyggd.
På den skulle det inte fungera att ta mer fram, då tippar framdelen ner och det blir backe. Om man stryper ryggen på en sån häst är det omöjligt att få upp den.

Tex Polly_mulles gamla bild där hästen i o f s har aktivitet i rygg och bak men är strypt fram, så skulle det aldrig fungera på en häst som inte är "rätt byggd" dvs rak rygg bla. En överbyggd häst skulle gärna trycka ner ryggen mer framåt neråt på bogarna och få ännu högre rumpa. Därför gillar jag Polly_Mulles senare bilder bättre.

Det är nog väldigt olika på olika hästar, det vi diskuterar (men det har ju alla här sagt också) Det är som Susan skrev (tror jag) en balansgång i ordets rätta bemärkelse :p för man måste alltid ha kvar balansen i rörelserna och hitta den på varje häst. Vissa har det naturligt, andra inte. Och det är det svåra. Vissa har svankigare rygg som Susans bilder. Andra är nästan byggda rätt från början.

Jag vet inte vem jag svarar egentligen, det är bara lite reflektioner, att det handlar så mycket om förutsättningarna.

Men det är vi nog överens om. Själv har jag svårt med en massa saker, vilket påverkar i häg grad. (Kan inte räkna upp allt, men bla att inte bli sned.)

*kl*

ÅTER IGEN!
Vissa användare här inne verkar ha väldigt svårt att förstå forumreglerna. Jag föreslår att ni som känner er träffade läser igenom dessa en gång till.

Det är till exempel inte tillåtet att diskutera andra användare, oavsett om det är i positiva eller negativa ordalag.

Jag låser denna tråd en stund, ska rensa lite och så får vi se om jag öppnar den igen. För tillfället handlar det inte så mkt om ursprungsfrågan utan tråden har "som vanligt" hamnat farligt nära sandlådenivå.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 308
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 604
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 005
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
1 029
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka