Skjutdörr eller slagdörr?

Sv: Skjutdörr eller slagdörr?

Tycker skjutdörrar är smidigare och snyggare.Vi har skjutdörrar och har aldrig varit med om att hästarna har kunnat öppna dem.Bara en skena som löper längs översidan av boxgallret men trots att det bara är en skena är dörren väligt stabil.

som någon tidigare sagt så är ju skjutdörrar mer praktiskt då hästarna är ute, man slipper en massa dörrar på vid gavel. ur säkerhetssynpunkt så har jag dock sett mer olyckor med skjutdörrar. ex då folk gått in för att lägga på ett täcke och inte dragit igen dörren helt, hästen tränger sig ut och slår sig på bäckenbensknölen, samt då man haft öppen front på dörren och hästen varit snabb att stoppa ut huvet samtidigt som man skjutit upp dörren och hästen fastnat och slängt sig bak och gjort illa nacken. självklart är detta ex på brist på säkerhetstänkande, men sånt som hänt då folk och hästar varit stressade. hade jag en smalare gång eller många boxar skulle jag nog ha skjutdörrar ändå, eftersom det då är mer praktiskt.

Skjutdörrar!

När vi hade stall hemma så hoppade våra aldrig ur (på ungefär 5år) och har aldrig varit med om det förut.. dock så var man med om att en mutter losnade en gång, fast det var för att alla barnen klättrat på dörren ;)

vi hade som en "knapp" man drog ner, som hästarna INTE kunde nå..

och vi smörjde dem inte heller vad jag kan minnas.. Har någon bild om ni vill se...

Vi har skjutdörrar i ena stallet o slagdörrar i det andra. Skjutdörrar är nog mer praktiskt som många har sagt, dock har ett sto en gång för rätt länge sen när hon blev rädd för någonting utanför fönstret sprungit på dörren (gallret ej uppfällt) med bogen o på något konstigt sätt lyft av skjutdörren (hon backade) varefter fölungen tog den runt halsen o vandrade ut i stallet - MED DÖRREN RUNT HALSEN - sänkte sedan huvudet o dörren trillade av med en smäll. Rätt ruggigt var det eftersom jag var ensam i stallet, ingen kom dock till skada, ungen flydde in i boxen till mamman o jag fick hjälp att lyfta tillbaka dörren, stängde boxen med en kedja under tiden. Dessa skjutdörrar är 14 år gamla, har fungerat bra sedan dess. Jag begriper egentligen inte än i denna dag hur det gick till???

skjutdörrar!

vi har slagdörrar och det tar enormt mkt plats och är extremt opraktiskt (men ganska fint annars).

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 137
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 274
Senast: Bulldoozer
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka