sko-beskyddare vad är det?

mackan

Trådstartare
Undrar om någon kan tala om för mig vad sk. sko beskyddare är, hur de fungerar, och var man ev. kan få tag i dessa? Har letat på nätet utan resultat efter att ngn på forumet nämnde dem vid namn. Aldrig hört talas om dem tidigare, men tydligen ska de hjälpa mot hästar som lätt trampar av sig själv skor? tack för alla ev. tips!!!!

Sv: sko-beskyddare vad är det?

Undrar om någon kan tala om för mig vad sk. sko beskyddare är, hur de fungerar, och var man ev. kan få tag i dessa? Har letat på nätet utan resultat efter att ngn på forumet nämnde dem vid namn. Aldrig hört talas om dem tidigare, men tydligen ska de hjälpa mot hästar som lätt trampar av sig själv skor? tack för alla ev. tips!!!!

Vilken underbar mackapär!! Den skulle jag också vilja veta mer om!!
Har tappskor titt och tätt pga lite blöta hagar (vissa delar) och är så j-la trött på det.

Finns det nån mackapär som "förhindrar" att de trampar av sig skorna så köper jag det med glädje. :bow:

Har boots på ute men det hjälper inte mycket.... :crazy:

Nån som kan upplysa oss om denna sko-beskyddare?

Det är som en gummiring som sätts runt hoven som förhindrar att hästen trampar av skorna. Brukar finnas där travsportutrustning säljs.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag ska hitta en sådan!! (ja, eller snarare 8 st för att täcka upp alla hovar...)

Nån som vet hur de ligger i pris?
Funderar lite över hur de fungerar, boots som går hela vägen ner borde fungera bättre, eller? Sitter ringen runt hoven så att den är nederst vid skon där de "tar tag" eller sitter den i karleden?

Fungerar de så är de värda sin vikt i guld! Jag kan nog tom få mina sponsrade av hovis om han slipper åka hit och slå på tappskor hela tiden :devil: :idea:

simpan skrev:
Jag kan nog tom få mina sponsrade av hovis om han slipper åka hit och slå på tappskor hela tiden :devil: :idea:

Åh - en själsfrände :D Min har oxå boots på i hagen, hjälper som sagt lite, men inte 100%... dessutom klär han av sig bootsen så det blir många promenader runt hagen för att leta upp bootsen.....blir galen :eek:

Shadowfaxe skrev:
Det är som en gummiring som sätts runt hoven som förhindrar att hästen trampar av skorna. Brukar finnas där travsportutrustning säljs.

TACK TACK!!! Ska försöka hitta en travsport affär häromkring. Om någon har provat dessa och vet om/hur de funkar skulle jag bli jätteglad för feedback! tack igen!!! :D

simpan skrev:

Jag ska hitta en sådan!! (ja, eller snarare 8 st för att täcka upp alla hovar...)

Nån som vet hur de ligger i pris?

Hej!

har kollat upp det och man kan köpa begagnade för runt 50 lappen paret. Låter nästan för bra för att vara sant. Min trav butiks person sa att han skulle kolla vad han har på lager och återkomma. Isåfall köper jag ett par. Om du inte hunnit före mig så kan jag rapportera lite senare när jag vet hur de funkar

Ok - har nu hittat en återförsäljare som förklarat lite om hur de funkar osv. Tydligen finns det olika typer, dels de som skyddar mest mot ball tramp och sen de som skyddar mer specifikt mot avtrampning av skorna (framskorna trampas av av bak fötterna). Men: har någon nån ERFARENHET av dessa saker? Mina frågor är främst (som jag inte lyckats få svar på från återförsäljaren trots försök):
1) Hur troliga är de att orsaka skav jämfört med boots, om de sitter på väldigt kontinuerligt och länge (dvs hela dagarna i hagen etc)

2) Går det att rida med dem på? Återförsäljaren är helt i trav - världen och säger att de främst används i hagen mot avtramp av sko.

3) Hur väl sitter de på? Är det troligt att de trampas av/lossnar kontinuerligt eller hör det till sällsyntheterna.

EVIGT tacksam för svar! :D

Men vad bra att du hittat dem!
Själv har jag legat på latsidan och inte ens orkat titta efter dem :o

Sedan hände det igår igen, kom till hagen för att ta in för ridninge och självklart fattas det en framsko på en av hästarna..... :devil:

Nu blir det till att hälsa på i travbutiken imorgon. Vad kallas dessa "skobeskyddare" på riktigt. Heter de skobeskyddare eller har de något annat snitsigt namn? Känner mig tillräckligt puckad när jag hälsar på i travvärlden utan att behöva säga "skobeskyddare" om det inte är så att de heter så :smirk:

Mackan, vet du var man köper dessa begagnade? Nypris?

jag skulle oxå bli ytterst tacksam att få reda på vart man kan få tag i sådana!

Tydligen ska vi inte ha alltför dåligt samvete och känna oss puckade, min hovslagare var helt fascinerad oxå när jag berättade och ville veta mer. Hon skor endast ridhästar men sa samma sak, att hon vet att trav världen har en rad smarta finesser som ridhäst folk inte har koll på :)
Ring runt till trav sport affärer och fråga. Är säker på att ni får hjälp.Jag har haft all korrespondens med "min" via jobb mailen och är just nu sjuksriven så har ej namn och address här hemifrån men delar gärna med mig så fort jag e tillbaks på jobbet dröjer dock en vecka som det ser ut..! Enligt "min" trav kontakt kallas de sko beskyddare, men finns en rad olika varianter, dels de som mer skyddar mot ball tramp, dels de som mer specifikt skyddar mot avtramp av skor, så beskriv noga vad ni letar efter och be om deras råd dessutom. Enligt min så skulle ev. ball skydden som då även skyddar mot avtramp sitta på bättre i hagen etc än de "rena" sko beskyddarna. Men snälla om någon annan dessutom har svar på mina tidigare frågor så vill tydligen fler än jag också veta! Vi hörs av! :D

simpan skrev:
Mackan, vet du var man köper dessa begagnade? Nypris?

Sorry glömde besvara detta... enligt "min" trav snubbe så kunde han ge mig begagnade för 50 kr paret... nya kostar 130 kr paret.

Svar på dina frågor:
Såvitt jag vet heter de helt enkelt bara "skobeskyddare". Ja, man kan rida med dem på. De ger inte skav, eftersom de sitter runt själva hoven, inte i karleden. Det ser inte ut som en kotring, utan den sitter tajt runt hoven och är lite bredare just vid ballarna, så den går hela vägen från skon upp till kronranden baktill och frampå är det bara som en "rem" av gummi. Hmm, skulle haft en bild, svårt att förklara... Träs på över hoven.

Senast ändrad av en moderator:

Åh tack ! :D Äntligen nån som vet! Låter helt otroligt för bra för att vara sant som du skriver - ingen skav, går att rida med osv.... varför använder inte fler dessa mackapärer undrar man... måste dock pröva som alternativ till alla boots den lille herren går med jämt mot trampskor... tack igen Shadowfaxe!

Inga problem! Hoppas att det funkar! Det enda problemet som kan vara med dem är om de inte sitter kvar på hoven utan glider upp så att de hamnar runt kronan/karleden, då tappar de ju sin funktion plus att hästen kan få skav. Men bara de sitter tillräckligt tight och man sätter den så långt ner på hoven som möjligt så brukar det funka bra!

*Lånar knapp*

Nu har jag varit på Travshopen här och köpt skobeskyddare. Dessvärre finns de endast upp till Medium i storlek (de som tanten sade var bäst sedan fanns det andra modeller i större storlek men de rekommenderade hon inte). Inte ens fullblodet kunde ha dessa i stl M, undrar just hur man gör för att få på dem :confused: Tycker ju att hon MÅSTE kunna ha strl M, vilka hästar ska annars ha dem? Bara ponnyer??
Jag kämpade en lång stund och tänkte att det bara var jag som var kass men har inset att det är helt omöjligt att få dem över hoven. Tanken på att kämpa med detta varje morgon i en halvtimme/hov (om man nu lyckas få på dem på nåt mirakulöst sätt) tilltalar mig inte så det blir till att byta dem imorrn till vanliga boots.

Hur har det gått för dig Mackan? Har du köpt några ännu? Fungerar de bra? Får du på dem? ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 534
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 564
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 631
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka