Sko spatthäst

Lotus

Trådstartare
En kompis säger att hennes hovslagare rekommenderat äggskor eller åtminstone långa skänklar på skorna i bak åt en spatthäst, och samma sak gäller för dressyrhästar som man vill ge extra stöd så att de kan lära sig trampa in ordentligt under sig.

Jag tycker det låter vettigt. I övrigt har jag hört att man inte ska ha för långa tår. Är det någon som har erfarenhet eller andra tips, eller rentav tycker annorlunda?

Är också intresserad av att försöka stötdämpa så mycket det går men vill inte ha hel sula. Är flappskor ett alternativ eller finns negativa effekter av sådana? Tacksam för tips!
 
Ang spatt hästar och dressyr hästar har jag ingen anning, men det låter riktigt.
Ang stötdämpning så tror jag att det bästa är hel sula eller oxå kan man skära upp den så den är öppen i mitten, men då med risken att strålen inte får arbeta. Flappskon är så nära barfota man kan komma har jag fått lära mig. Det beror ju på av vilken andeledning du söker ett alternativt skobeslag. Det finns ju väldigt många olika alternativ. För hästar med problem med kotor så tycker jag att PG är överlägset men det är svårskott och dyrt.
 
Såvitt jag vet finns ingenting man kan göra med skoningen för att hjälpa en spatthäst.
(Det var i alla fall ingen som berättade det för oss på min hovslagarutbildning...)

Att sko med långa skänklar gör nog inte att hästen lär sig att trampa under sig bättre, men det ger ett bättre understöd för de hästar som har en tendens att bli långa i tårna, vilket kanske skulle kunna göra att de tycker det känns bekvämare att röra sig...
Korta tår och höga trakter (på bakhovarna) använder man på hästar med främst patellaupphakning, men även andra knäproblem.
 
ja har haft en spatthäst.. och vi skodde med vanliga dojjor, inge krux :p
 
Jag fick tag på en ny hovslagare till den sista skoningen på min spatthäst, nu går hon bättre än Någonsin.

Fram skor vi lite annorlunda pga trasig hov.
Bak; en storlek för stor sko (enligt mig har hon fått bättra balans, varför? ingen aning..), JÄTTEKORT tå och höga trakter.

(inga sulor denna omgången, funkar det lika bra i fortsättningen så är jag glad..:love:)
 
Jag ska prova en storlek "längre" sko i bak den här gången tänkte jag. Jag har dessutom korta tår på honom, och hyfsat höga trakter.

Flera som vet/tycker något?
 
Spatthästar kan hjälpas av att skos med tåriktad sko, hög trakt, och utlägg så att yttre sidan belastas mer i förhållande till innersidan.

/zesel :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 625
Senast: axel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 027
K
Hästvård Min häst trampade för några veckor sedan på en sten och fick en liten, liten spricka i sulan. Hovis kom ut och kollade på det och han...
Svar
5
· Visningar
1 117
Senast: CeciliaT
·
Hästvård Jag har bytt hovslagare och är hittills nöjd (endast en skoning än så länge). Han var hemskt bra mot hästarna, trevlig och tar dessutom...
Svar
14
· Visningar
2 874
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp