Bukefalos 28 år!

Sköldkörtelproblem och hudförändringar

makarontanten

Trådstartare
Efter att ha läst det mesta jag kommit över om sköldkörtelproblem på hund,så klarnar allt mer och mer. Det borde verkligen vara detta min hund lider av.

För att slippa kommentarer om att jag ska åka till vetrinär,så är tid bokad tills imorgon och prover ska tas för detta.

Så för att göra en lite längre historia kort,så har min hund haft diverse problem med hud och päls i hela sitt liv (hon är 4). Vi har vart hos vetrinär och fått antibiotika ett antal gånger för bakteriella hudinfektioner och problemen har försvunnit,för att sedan komma tillbaka igen. Jag har frågat flera gånger vad jag ska göra för att få stopp på problemen,men fått till svar att hon tydligen är känslig och har lätt att få hudproblem.Har fått råd om att hålla henne ren och torr och tvätta såren med klorhexodin. Hon är även testad för allergier. Vi har även blivit ordinerade olika shampon och oljebaserad lösning (typ spraybalsam) att använda till henne,då hon mjällar ordentligt mellan varven. Även olika former av laxolja och tabletter har hon fått för att återställa balansen i hud och päls. Efter varje löp har hon blivit tröttare,segare och har inte haft något "go" i sig. Jag har trott att hon vart en "lat" personlighet,då vetrinär inte kunnat hitta något annat fel,men samtidigt har jag inte helt köpt konceptet med att hon är "som hon ska".

Men så snubblade jag över en artikel av sköldkörtelproblem. Allt stämmer till punkt och pricka på symtomen hon har, och jag bad vetrinären ta prov nu imorgon. Tydligen är det trots allt ganska vanligt på hundar,så jag är frågande till varför inte prov tagits innan,men,men...

Men iallafall. Det verkar ju som att det är ett ganska vanligt problem och jag vill lära mig mer om detta. Så min frågeställning lyder:

Har du en hund med sköldkörtelproblem(andra får naturligtvis också svara)?
Vad hade hunden för symtom?
Blev den helt bra på medicin?
Har ni fått "människomedicinen" Levaxin,eller hundmedicinen Forthyron? Skillnad på dessa preparat för hunden?
Hur fort märkte ni skillnad när medicinen sattes in? Vad hände för skillnad?
Var det svårt/tog lång tid att ställa in medicinen?
Om er hund hade hudproblem,hur yttrade sig dessa?
Vilken ålder blev er hund sjuk i,och hur lång tid tog det innan den blev utredd?
Förutom medicin,gör ni något annat för att hunden ska vara pigg/finare i päls och hud (särskilt foder,fodertillskott,shampo,balsam,vitaminer)?
Andra erfarenheter?

Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Sv: Sköldkörtelproblem och hudförändringar

Vad hade hunden för symtom?
Blev den helt bra på medicin?
Har ni fått "människomedicinen" Levaxin,eller hundmedicinen Forthyron? Skillnad på dessa preparat för hunden?
Hur fort märkte ni skillnad när medicinen sattes in? Vad hände för skillnad?
Var det svårt/tog lång tid att ställa in medicinen?
Om er hund hade hudproblem,hur yttrade sig dessa?
Vilken ålder blev er hund sjuk i,och hur lång tid tog det innan den blev utredd?
Förutom medicin,gör ni något annat för att hunden ska vara pigg/finare i päls och hud (särskilt foder,fodertillskott,shampo,balsam,vitaminer)?
Andra erfarenheter?

Tack på förhand

De vanligaste symptomen är trötthet, övervikt och ett särskilt ansiktsuttryck. Hudproblem förekommer inte hos alla hundar med hypotyreos, men i de fall de gör det så ses i första hand en försämrad pälskvalitet med torr, "död" päls, tunnhårighet och mjäll. Ibland ses sekundära infektioner med bakterier eller jästsvamp.

Både Levaxin och Forthyron innehåller sköldkörtelhormon och är alltså en substitutionsterapi - medicinen ersätter det homon hunden lider brist på. Veterinärer är skyldiga att skriva ut veterinärmedicinska preparat när sådant finns, alltså är Levaxin eg inte något alternativ längre. Forthyron funkar enligt min erfarenhet bra!

Så snart ersättningshormon tillförs blir hunden "frisk". Däremot tar det en tid innan pälsen ersätts av nya, levande hårstrån och under tiden kan hunden tom se värre ut än tidigare. Detsamma gäller övervikten - den får man jobba bort på sedvanligt sätt, men det går mkt lättare när ämnesomsättningen fungerar som den ska igen.

Man brukar hamna ganska bra med första dosen, men efter en tid (månader, år) brukar man behöva korrigera den uppåt. Man får ta proverr med jämna mellanrum för att se att allt stämmer.

När hunden får sitt sköldkörtelhormon behöver den ingen annan medicinering/schamponering/tillskott för att förbli fin i pälsen. Under läkningen är omega 3/6 inte fel. Ska man schamponera får man välja lite utifrån den typ av hudproblem hunden har. Douxo Lindra eller Seborré brukar fungera utmärkt. Men som sagt, när dosen är inställd är hunden "frisk".

Hypotyreos är svårt att diagnosticera. Flera andra sjukdomar, däribland flertalet hudlidanden, ger även de låga värden på T4 och tyroxin. Det innebär att risken för felaktig diagnos alltid måste vägas in och hunden bör vara fri (ev behandlad) från andra hudproblem (bakteriell hudinfektion, skabb mm).
 
Sv: Sköldkörtelproblem och hudförändringar

å snälla du,tack för dina fina svar:bow::bow::love:. Efter alla problem vi haft genom denna hunds livstid,så hoppas jag allt jag bara kan, att detta är problemet och vi kommer tillrätta med det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 344
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort. Från det att vi hämtade vår 8 veckors valp så har hon haft ständiga problem med kisseriet. Hon...
Svar
7
· Visningar
2 766
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 579
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp