Katt som mår illa

Hazel

Trådstartare
Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips

hon har mått illa i ca en vecka, eftersom hon haft sämre njurvärden så trodde vi att det hade med det att göra så vi va hos vet igår för att ta prover. Alla prover va toppen, så vi fick medicin för magsår att prova, hon har nu fått 3 doser (en igår efter vet och 2 idag) jag tycker hon ser lite mindre illamående ut? Kanske att hon sover lite mer "bekvämt" med? Tyckte hon ofta låg med alla benen under sig vilket jag tolkade som att hon mådde illa och kanske inte ville ligga på sidan.

Vi fick Andapsin som hon ska ha i 8 dagar, hon har nu fått 1,5 dagar.

Hon äter, men vill inte äta all maten utan slutar mitt i, en stund senare kan hon äta igen. Ska jag ge mindre portioner? hur länge har andapsinen den skyddande effekten? Känns bara så svårt att veta om det blir bättre alls om jag ger mindre portioner, hon har gott om matlust, har inga problem att få i henne all mat utspritt men det är helt uppenbart att något är fel

hon kräks inte, smaskar inte heller utan det är just när hon äter hon inte verkar må bra. Jag ska prata med vet imorgon, och det kändes som han tyckte jag skulle märka stor skillnad tills dess, vilket jag inte direkt känner att jag har? Mår så himla dåligt själv över detta och vet inte vad jag ska göra
 
  • Hjärta
Reactions: kma
Hur vet du att hon är illamående? Om hon inte kräks och har matlust tänker jag att hennes beteende kanske beror på något annat?

Om det är att hon slutar äta "i förtid" som är det största problemet, så kanske det är i munnen eller svalget det finns ett obehag? Katter kan till exempel få grässtrån och andra små grejer som fastnar i gom/svalg och mellan tänder, och såklart även få direkta tandproblem.

Nu har du ju varit till veterinären, och man kan ju hoppas att denne kollade katten noga, men kika gärna lite själv också om du är orolig.

Jag hade låtit kissen äta så mycket hon ville, särskilt om det finns risk att hon får i sig för lite.

Tycker du att katten är allmänpåverkad? Har hon feber, är svullen/spänd i magen, trött, kissar/bajsar annorlunda? Annars hade jag varit lugn, du verkar ha gjort allt du kan just nu, och kissen har fått veterinärvård, så försök att slappna av och så får du ta nya tag allteftersom om det behövs ❤️!
 
Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips

hon har mått illa i ca en vecka, eftersom hon haft sämre njurvärden så trodde vi att det hade med det att göra så vi va hos vet igår för att ta prover. Alla prover va toppen, så vi fick medicin för magsår att prova, hon har nu fått 3 doser (en igår efter vet och 2 idag) jag tycker hon ser lite mindre illamående ut? Kanske att hon sover lite mer "bekvämt" med? Tyckte hon ofta låg med alla benen under sig vilket jag tolkade som att hon mådde illa och kanske inte ville ligga på sidan.

Vi fick Andapsin som hon ska ha i 8 dagar, hon har nu fått 1,5 dagar.

Hon äter, men vill inte äta all maten utan slutar mitt i, en stund senare kan hon äta igen. Ska jag ge mindre portioner? hur länge har andapsinen den skyddande effekten? Känns bara så svårt att veta om det blir bättre alls om jag ger mindre portioner, hon har gott om matlust, har inga problem att få i henne all mat utspritt men det är helt uppenbart att något är fel

hon kräks inte, smaskar inte heller utan det är just när hon äter hon inte verkar må bra. Jag ska prata med vet imorgon, och det kändes som han tyckte jag skulle märka stor skillnad tills dess, vilket jag inte direkt känner att jag har? Mår så himla dåligt själv över detta och vet inte vad jag ska göra
Men om hon inte kräks eller dreglar mycnet vet man väl inte säkert att det är just illmående som felas och inget som "bara" gör ont?
Den kan inte ha ont i munnen eftersom den verkar vilja äta bara en liten stund åt gången?

Men veterinären gjorde väl säkert även en allmänkontroll.
Att katten endast ligger med benen under sig tror jag inte jag tolkat som just illamående, utan bara som en signal "jag mår inte bra". Kan vara smärta, illamående eller stress som gör att den inte kan slappna av.

Låt katten äta i den takt den vill. Mat kan ju ligga framme en stund utan att förgås.

Försök andas, du gör ju vad du kan som har en dialog med veterinär.
 
Men om hon inte kräks eller dreglar mycnet vet man väl inte säkert att det är just illmående som felas och inget som "bara" gör ont?
Den kan inte ha ont i munnen eftersom den verkar vilja äta bara en liten stund åt gången?

Men veterinären gjorde väl säkert även en allmänkontroll.
Att katten endast ligger med benen under sig tror jag inte jag tolkat som just illamående, utan bara som en signal "jag mår inte bra". Kan vara smärta, illamående eller stress som gör att den inte kan slappna av.

Låt katten äta i den takt den vill. Mat kan ju ligga framme en stund utan att förgås.

Försök andas, du gör ju vad du kan som har en dialog med veterinär.

Jag känner min katt rätt väl och ser på henne att hon mådde illa medan hon åt. Mat är livet för henne, det händer inte ens en gång i halvåret att hon lämnar mat, och ärligt talat skulle hon antagligen äta även om hon hade ont.

Vet kollade naturligvis igenom henne och vi pratade om allt möjligt det skulle kunna va.

Nu har hon börjat må bättre, hon har ätit 4 av 8 dagar medicin så jag har ingen anledning att tvivla på att hon åtminstone mådde illa, hon ser inte illamående ut längre på samma vis
 
Går också att prova ge foder som är snällt/skonsamt för magen. Om det är magen som strular.
tex
Royal Canin Gastro Intestinal
Hills i/d
Hills biome
Pro plan en gastrointestinal

Om katten inte står på njurfoder, då behöver du kolla med veterinären innan du testar annat foder.
 
Jag läste någonstans att det kan hjälpa att höja upp matskålen så de inte behöver böja sig ned när de äter. Jag provade lite olika sånna varianter när jag hade illamående njurkatt.
 
Hon mådde som sagt bättre men i lördags så upplevde jag att hon mådde sämre igen så vi åkte in till djursjukhuset, vi kom väl inte fram till något konkret egentligen, hon var förstoppad och hade rätt fulla analsäckar som uppenbart gjorde ont.

Dom tog en omgång prover igen och då va helt plötsligt njurvärden inte lika bra, dom va inte jättedåliga heller, bara lite förhöjda, jag frågade veterinären om det, på måndagen va dom enligt den andra veterinären perfekta och på lördagen förhöjda. Han trodde det kanske berodde på antingen deras lab (att djursjukhusets lab är lite bättre) eller dagsformen för katten, hon mådde ju uppenbart inte riktigt bra den dagen, hon hade dessutom fått i sig lite mindre vatten än normalt och jag hade på den andra veterinärens inrådan gett henne gastro mat istället för sin vanliga njurfoder, det hade hon dock bara fått ons-lörd alltså 4 dagar. Kan det verkligen ändra värdena så pass?

Nu verkar hon peppar peppar må bättre igen, äter bättre, ser mycket mer bekväm ut osv. Men jag funderar lite på det där mer njurvärdena, vågar man åka till den vanliga veterinären för njurprover om dom inte visar rätt? Då i måndags va alltså värdena "bra för en icke njursjuk katt"

Alla andra prover va bra, skulle hon bli sämre igen ska vi åka in för att ultraljuda magen.
 
Hur har det gått idag ? :heart

Inte bra. Ena njuren är deformerad, den andra är igensatt på nått vis. Alternativet är att lägga in henne över helgen minst, och troligen så är det operation som behövs men det kan dom inte avgöra nu. Hon mår verkligen skit av att vara hemifrån, jag har hittat en vet som kan komma hem och ta bort henne imorgon eftermiddag och det lutar mot det. Hon är 11 år, har kassa njurar, forl, en kass höft och artros. Även om det blir bättre av inläggning vet jag inte om det är värt det för hennes skull 😭

Tar gärna emot råd
 
Inte bra. Ena njuren är deformerad, den andra är igensatt på nått vis. Alternativet är att lägga in henne över helgen minst, och troligen så är det operation som behövs men det kan dom inte avgöra nu. Hon mår verkligen skit av att vara hemifrån, jag har hittat en vet som kan komma hem och ta bort henne imorgon eftermiddag och det lutar mot det. Hon är 11 år, har kassa njurar, forl, en kass höft och artros. Även om det blir bättre av inläggning vet jag inte om det är värt det för hennes skull 😭

Tar gärna emot råd
Åh fy vad tufft :heart Och besluten man ska ta är så svåra.
Känns som man får titta på hennes livsglädje i övrigt, vill hon vara med, kelig, leka nånting, kolla in fåglar etc. När Lucifer blev jättesjuk i cancer så fick han leva 9 veckor till från att han blev inlagd första vändan. Det för att han visade på sådan livsglädje fortfarande och symtomen kunde behandlas någorlunda . Men sen när han varken kunde äta eller bajsa eller knappt ens hoppa trots smärtstillande så fick han somna in. Då fick han iaf några veckor där han fick bestämma helt själv när han ville gå koppelpromenad, kunde bli mitt i natten och mat och kel.

Jag diskuterade även med flera veterinären, han träffa olika när vi var inne akut om han borde somna in, vad tror ni om framtiden mm. Om hon behöver opereras hur ser sannolikheten ut för bättre mående, livslängd. Pratar man 1 månad ett halvår eller år. Kommer hon ändå behöva massor med medicin mm.
 
Min finaste Sotis somnade i min famn hemma i sängen idag. Precis där hon helst ville vara. Hon kom till mig från katthemmet deprimerad och så tjock att hon inte kunde tvätta sig. Hon satt inne i sin bur och tittade på omvärlden men ville inte delta, hon ville ut, ville få vara själv, ha ett hem. Och jag lovade henne den dagen att hon aldrig mer behöver ha det dåligt, att hon va hemma hos mig. Hon fick inte så många år som jag hade önskat, men jag tror det va bra år i hennes ögon. Och vi utvecklade ett fantastiskt band till varandra, hon litade på mig trots att hon troligen aldrig kunnat lita på någon förut, därför va det extra viktigt att inte utsätta henne för en massa behandlingar med osäker utgång. Jag kommer sakna henne för alltid den snällaste lilla katt man kan föreställa sig
IMG_20230906_164436.jpg
 
Min finaste Sotis somnade i min famn hemma i sängen idag. Precis där hon helst ville vara. Hon kom till mig från katthemmet deprimerad och så tjock att hon inte kunde tvätta sig. Hon satt inne i sin bur och tittade på omvärlden men ville inte delta, hon ville ut, ville få vara själv, ha ett hem. Och jag lovade henne den dagen att hon aldrig mer behöver ha det dåligt, att hon va hemma hos mig. Hon fick inte så många år som jag hade önskat, men jag tror det va bra år i hennes ögon. Och vi utvecklade ett fantastiskt band till varandra, hon litade på mig trots att hon troligen aldrig kunnat lita på någon förut, därför va det extra viktigt att inte utsätta henne för en massa behandlingar med osäker utgång. Jag kommer sakna henne för alltid den snällaste lilla katt man kan föreställa sig Visa bifogad fil 130359
Beklagar :heart
Så söt hon var! Och så fint av dig att ge henne tryggheten :heart
 
Min finaste Sotis somnade i min famn hemma i sängen idag. Precis där hon helst ville vara. Hon kom till mig från katthemmet deprimerad och så tjock att hon inte kunde tvätta sig. Hon satt inne i sin bur och tittade på omvärlden men ville inte delta, hon ville ut, ville få vara själv, ha ett hem. Och jag lovade henne den dagen att hon aldrig mer behöver ha det dåligt, att hon va hemma hos mig. Hon fick inte så många år som jag hade önskat, men jag tror det va bra år i hennes ögon. Och vi utvecklade ett fantastiskt band till varandra, hon litade på mig trots att hon troligen aldrig kunnat lita på någon förut, därför va det extra viktigt att inte utsätta henne för en massa behandlingar med osäker utgång. Jag kommer sakna henne för alltid den snällaste lilla katt man kan föreställa sig Visa bifogad fil 130359

Jag beklagar förlusten :cry: Hon var en ljuvlig kisse :heart

Det viktiga är ju faktiskt inte antalet år (även om vi helst vill ha en evighet med våra pälsklingar) utan att det är bra år :)
 

Liknande trådar

Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
687
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 448
Senast: Exile
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
624
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp