Sköldkörtelproblem?

Sv: Sköldkörtelproblem?

Avlägger lite rapport här om det är någon som undrar...

Han äter väldigt ojämnt antagligen mycket beroende på medicineringen. Nu ska han inte längre äta så mycket kortison utan har gått från 4 tabletter per dag till en halv varannan dag, och aptiten sjönk tydligen med kortisondosen. Nu äter han dåligt igen, men fick specialfoder (något slags fryst färskfoder) som blandades med våm och det åt han stora portioner av igår. Idag åt han lite men verkar redan ha tröttnat på nya menyn...
Han äter hellre lite varmare mat än kall. Vad kan det bero på?

Efter samtal med Strömsholm så är alla kring hunden, inklusive jag, bara uppretade. Veterinären som tagit hand om Krut från starten kommenterade inte några förbättringar (hunden hade gått upp 2 kg, blivit starkare och piggare vid sitt första åb) öht när de var där, har svarat "vet inte" på i princip alla frågor som ställts och nu dessutom i telefon sagt att hunden borde avlivas för att han bara lider, när svärmor skulle fråga om medicineringen. Att kontakta något annat sjukhus var ingen idé, för ingen skulle kunna göra något - det är bara att avliva.
Om man som veterinär stöter på någonting man inte vet vad det är, borde man inte vara intresserad av att ta reda på vad det kan röra sig om då dels för att kunna hjälpa kommande hundar som drabbats av liknande problem, och dels för att man brinner för att hjälpa djur?

Vid kontakt med distr.vet har hundägarna blivit rekomenderade att återigen höja dosen kortison, först till två tabletter i ca en vecka (om jag minns rätt) för att därefter ge en tablett om dagen. Förhoppningsvis kommer aptiten tillbaka då, för nu har han blivit lite smalare igen.

Så, nu har jag skrivit av mig lite... :cool:
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Trist att du känner dig så dåligt bemött av STrömsholm, det är ju ett stort djursjukhus med mycket kompetens så det känns ju som att din hund borde kunna få någon form av diagnos där.
De "diagnoser" du fått tidigare som "avmagring", "muskelatrofi" etc är egentligen inga diagnoser, men måste docj registrera någonting när man skriver in hundens besök i datorn.
Om hunden luktar illa i munnen och magrar av tänker jag sirekt på njurarna, men har de tagit blodprov har de väl tagit njurvärden också (krea och urea)?
Det jag undrar mest är, hur gammal är hunden? Det spelar ganska stor roll när man funderar på vad som är felet..
Tycker det inte alls låter som problem med sköldkörteln..
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Nej, trådens titel är ganska missvisande numera för de har tagit blodprover och sköldkörteln är förvisso en liten aning rubbad, men det skulle inte ha sådan betydelse att det skulle ha gett upphov till detta.

Hunden är en treårig östsibirisk lajkahane. Han har tidigare haft problem med halsen och halsmandlarna, men det har de knappt tittat på nu.

Han luktade illa (ruttet) i munnen innan han kom in till sjukhuset men gjorde det inte när han fick komma hem efter några dagar. Pojkvännen förstod inte varför, tills det kom fram att han hade fått antibiotika under sin vistelse där. Antagligen försvann väl lukten då.

Strömsholm verkar ju mest vara inrikitat på hästar. Efter de turer min pojkväns familj haft med det där djursjukhuset så är jag faktiskt lite skeptiskt inställd, trots att jag tycker att man ska ha ett öppet sinne och inte döma i förväg. De fick lov att köra in sin livmoderinflammerade new foundland dit för två år sedan och hon opererades. Sedan skickades hon hem en vecka för tidigt för att hon morrade lite åt personalen vid skötsel... :crazy: Skickar man hem en hund som buköppnats för att den morrar? Hunden dog dagen efter att hon kom hem.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Nej, trådens titel är ganska missvisande numera för de har tagit blodprover och sköldkörteln är förvisso en liten aning rubbad, men det skulle inte ha sådan betydelse att det skulle ha gett upphov till detta.

Hunden är en treårig östsibirisk lajkahane. Han har tidigare haft problem med halsen och halsmandlarna, men det har de knappt tittat på nu.

Han luktade illa (ruttet) i munnen innan han kom in till sjukhuset men gjorde det inte när han fick komma hem efter några dagar. Pojkvännen förstod inte varför, tills det kom fram att han hade fått antibiotika under sin vistelse där. Antagligen försvann väl lukten då.

Strömsholm verkar ju mest vara inrikitat på hästar. Efter de turer min pojkväns familj haft med det där djursjukhuset så är jag faktiskt lite skeptiskt inställd, trots att jag tycker att man ska ha ett öppet sinne och inte döma i förväg. De fick lov att köra in sin livmoderinflammerade new foundland dit för två år sedan och hon opererades. Sedan skickades hon hem en vecka för tidigt för att hon morrade lite åt personalen vid skötsel... :crazy: Skickar man hem en hund som buköppnats för att den morrar? Hunden dog dagen efter att hon kom hem.


Vad jag vet behåller man bara mycket dåliga pyohundar mer än nån dag efter operationen så det var iofs inget konstigt, inte så kul att hunden dog dock :(.
Strömsholm är stort även på smådjur, själv stationärvården har jag iofs hört lite konstiga saker om..
En av min hunds valpar (i vuxen ålder) fick en infarkt i ryggen med förlamning i bakbenen, man fick alltså "bära" honom ut och kissa med en rem runt buken.
När han kom hem från Strömsholm hade han sår på baktassarnas ovansida in till benet för att de släpat i marken, han hade också fått liggsår. Hur svårt är det att badagera tassarna vid rastning om man ser att hunden fått sår och vända den då och då?
Han blev visserligen helt återställd sen, men stackars hund!
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Sedan skickades hon hem en vecka för tidigt för att hon morrade lite åt personalen vid skötsel... :crazy: Skickar man hem en hund som buköppnats för att den morrar? Hunden dog dagen efter att hon kom hem.

Så hon hade varit där en vecka efter en pyometra-operation? I så fall var det något annat fel än bara en vanlig pyo. De brukar nämligen skickas hem dagen efter operation om allt går som det ska.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Kommer inte ihåg exakta detaljer kring sjukdomstillståndet, annat än att hon fick åka in akut och stannade någon/några dagar och att hon fick åka hem ca en vecka för tidigt, enligt vad de hade sagt från början. Och detta berodde på att hon morrade lite åt personalen.
Har aldrig haft någon hund med livmoderproblem själv, så jag vet inte vad som är praxis. Hur som helst skulle hon ha stannat längre än vad hon gjorde, men blev hemskickad pga en sådan skitsak... Men nu var det inte njuffen tråden handlade om, utan var bara en liten parentes från min sida.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Åk till en annan veterinär och be att få en second opinion. De kan få journalkopia från Strömsholm. Tala gärna om vad den veterinären kommer fram till.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Lokala veterinären tror att det är något med halsen eller magen. Distriktsveten har bara kosulterats per telefon men tycker Strömsholm betett sig ytterst märkligt och (tror jag) stöttade förslaget att de skulle åka med hunden till Uppsala istället (Ultuna har väl ett djursjukhus?).
De tänkte åka till Bagarmossens sjh, men det var precis när MRSA-fallen upptäcktes där, men den faran har väl troligtvis blåst över. Men jag ska försöka pusha på att de åker antingen till Bagarmossen eller Ultuna, för veten på Strömsholm verkar ju måttligt intresserad... :crazy:
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Bilder tagna för ett antal veckor sedan. Han gick ju upp ett par kg för ett tag sedan, men nu ser han ut som på bilderna igen. Det är svårt att se, men huvudet är insjunket, benknotor sticker upp och revbenen syns.

krutsjuk01.jpg


krutsjuk02.jpg
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Fortsättningen på denna tråd blev att hunden ifråga avlivades den 28/4. Jag ställde in en resa till Skåne och åkte till pojkvännen för att kunna klappa och krama om vovven en sista gång. På natten sov han hos mig och pojkvännen en kort stund innan han tyckte det blev för varmt och lade sig ute i köket igen, flåsandes och orkeslös. På morgonen dagen D satt jag under köksbordet och klappade och smekte över huvudet, gråtandes och snörvlandes så att de andra hundarna blev oroliga och kom för att trösta :love: :cry: Pojkvännen grät också en skvätt och gav vovven en sista kram innan han leddes ut i hästhagen för att få sprutorna. Är nedgrävd där i närheten av njuffen som också omnämnts i denna tråd.

Vila i frid Krut :cry:
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

En sån otroligt vacker hund han var :love: :love: !
Verkligen superfin!

Sitter här med tårar i ögonen efter att ha läst hela tråden!
Han har det bra nu!

Sköt om er :love:
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

En sån otroligt vacker hund han var :love: :love: !
Verkligen superfin!

Sitter här med tårar i ögonen efter att ha läst hela tråden!
Han har det bra nu!

Sköt om er :love:
Det tycker jag också att han var - så väldigt vacker! :love:

Men när jag tittar på bilderna från förr kan jag inte riktigt relatera dem till den sjuka hund som jag träffade för bara någon vecka sedan - han hade varit sjuk så länge och blivit så förändrad.

Stackarn blev bara knappt 3,5 år :cry: Men jag håller med; han har det mycket bättre nu :love:
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Nej, det fick vi aldrig reda på. Och ägaren ville, som jag förstår det, inte att han skulle obduceras.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

oki var lite nyfiken då jag följt tråden... har själkv en schäfer hane som hat väldiga problem med sköldkörteln mm. som ätit medicin men som nu inte äte medisin på5 mån.. *glad*
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Ja, jag hade också gärna velat veta, men sköldkörtelproblem var det med största sannolikhet inte, för de värdena såg bra ut.
Men vi lär nog aldrig få veta.

Bra att din schäfer mår bra utan sina mediciner!
 

Liknande trådar

Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 078
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp