Bukefalos 28 år!

Sköldkörtelproblem?

Jozze

Trådstartare
Lajkan är sjuk. Jag tror det är tredje dagen för honom på Strömsholms idag och ännu har de inte hittat något fel. De har tydligen röntgat allt man kan röntga (lever, njurar m.m), kollat hjärnan efter tumörer, tittat i halsen (han har haft problem med mandlarna tidigare), tagit blodprover osv. Ingenting har hittats :(
Hunden är alldeles för lugn; från att nästan ha hoppat omkull en när man kommer och hälsar på, reste han på sig långsamt och viftade förstrött på svansen senast jag var där, för ca två veckor sedan. Han har magrat, blivit insjunken i huvudet och är helt enkelt orkeslös. Äter knappt någonting, knappt ens korvsnuttar och sådant han annars älskar. Tydligen åt han ändå lite första dagen på sjukhuset.

Det sista de verkar ha kommit på nu är att han kan ha sköldkörtelproblem, kanske någonting liknande struma. Någon här som har haft en hund med dessa problem? Vilka sypmtom gav den hunden och vad gjorde man åt det? Medicinering resten av livet, operation eller vad?

Idag får Krutten komma hem på permission, och jag får klappa på honom hela vägen från Eskilstuna hem till pojkvännen för vi ska dela baksäte :love:
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Våran beardishane på snart 9 år fick diagnosen att sköldköteln slutat fungera i Mars i år. Han var hängig fick utslag på huden och tappade alla klor, samt tappade en del vikt. Efter en hel del prover och konsultation med andra vet så kom dom fram till att sköldköteln slutat fungera.
Han äter medicin dagligen och kommer att få göra hela livet, nu har han en bra dos på medicinen och mår superbra. Han är precis som den glada hunden vi hade annars.
Så visst går det att leva med en sköldkötel som inte fungerar.
Men se till att få medicin fort och att gå på regelbunda kontroller o ta prover så dosen blir rätt. Vi har kollat lite då och då så det är rätt, senast förra veckan.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Har en chinese crested powder puff och den fick problem med sköldkörteln i 3 års åldern och har ätit levaxin sen dess( är nu 13,5 år) och hon blev jättepigg igen. Det yttrade sig så att hon var slö och hängig, men det löste sig


//Peter
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Min mammas risensnauzer har sköldkörtel rubbning. Hon fick det när hon var två år och är idag 11 1/2år och hur pigg som helst. Det yttrade sig med att hon vart väldigt loj och slö. Tappade ovanligt mycket päls. Första tanken vetrinären hade var att hon hade fått livmoderinflammation men ganska snabbt visade det sig att det var sköldkörteln. När hon fick medicin vände det väldigt fort och hon vart sitt gamla jag igen.
Har precis varit med henne för att kolla om den har någon produktion. Men den är 0.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Svarar alla tre:

Det låter ju inte riktigt likadant som lajkans symptom. Hur långt tid tog skölkörtelproverna på sig att bli analyserade? Detta skulle kunna ta upp till 14 dagar, och samtidigt säger veterinärerna att han kanske ska avlivas i nästa vecka...

Jag tyckte han verkade piggare än för två veckor sedan när jag träffade honom i bilen, för han reste på sig och blev väldigt glad när jag kom. Men sedan när han kom in i huset och jag såg honom stå upp såg jag väl ut såhär :eek: Hundstackarn är bara skinn och ben på kroppen, även om huvudet känns mindre insjunket. Han darrade som sjutton, antagligen beroende på medicinen han äter och för att han är kraftlös. Dricker gör han hela tiden men äter knappt något förutom smörgåspålägg (skinka, salami, kalkon, kyckling) och idag åt han några pannkakor. Igår fick vi i honom en hel del köttfärs (½ kg) men hundmat, olika sorters, ratar han liksom älgkött som han just nu trycks i av pojkvännen. Om ni undrar över dieten har veterinären sagt att de ska försöka få i honom i princip vad som helst, bara han äter.
När han kissar lyfter han inte längre på benet, han står väldigt bakåtlutad när han dricker, han orkar resa på sig men lägger sig på en gång efter att ha stått upp. Hans skall är kraftlösa, högfrekventa samtidigt som han låter hes...

Någon som känner igen sig i dessa symptom? Veterinären har som tredje diagnos ställt anorexia... Trodde inte ens hundar kunde få det... Imorgon ska han in på återbesök.
Så, nu har jag fått skriva av mig lite av helgens hundupplevelser... :(
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Min Leonberger blev också så förutom att han höll humöret uppe, men fruktansvärt mager och klarade inte att äta..på djsj så togs alla prover, röntgen o hela baletten.....man hittade inga fel alls....han blev inlagd på en fredag, dom ville ha honom till lörd...på lörd hittades inget så han fick vara kvar till på sön....sön fann dom inget heller...då ville dom ha honom till på måndag och skulle gå ner i magen och titta....då fann dom ett stort magsår som var istort sett obehandlingsbart då magsäcken (?) kunde gå sönder närsomhelst...Han fick somna in under den narkosen....Det var så jobbigt då jag lovade honom att komma nästa dag o hämta...men jag hämtade honom aldrig ( iofs kremerad så hem kom han ju ändå)

Fast min var pigg och glad hela tiden, men så fruktansvärt mager blev han..och när man ser att en leonberger är mager då är det illa...men magsår kan ju ha olika symptom.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Sköldkörtelprovet bör du kunna få på en vecka. De kan säkert begära snabbsvar i detta fall. Anorexi betyder bara att hunden inte äter. Vilka var de övriga diagnoserna de ställde? Hur gammal är din hund? Har de satt in någon behandling?
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Humöret uppe eller inte är svårt att svara på eftersom han är så orkeslös. Men visst, han viftade (oftast) på svansen när man kom in i huset, men låg bara kvar på sidan utan att ens lyfta huvudet; dock följa en med blicken. När han hörde papegojan röra sig i sin bur blev det dock fart på honom och han skulle dit och kolla läget och helst försöka på tag i stackars papegojan ;) Men efter en sådan ansträngning så föll han ihop på golvet igen.
När hans husse gick ifrån rummet kunde han resa på sig och följa efter en del gånger, men ibland verkade han inte ens notera att han försvann. Sov gjorde han med "öppna" ögon, dvs ögonlocket täcker inte ögat, och det brukar han inte normalt göra.

Med vad gick de ned i magen? Jag tror att han bara har röntgats, men han ska som sagt in på återbesök idag så pojkvännen och svärmor kanske kan be dem titta honom i magen också.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

gastroskopi var det...tror inte dom kan se magsår på annat sätt.

Klart min också var orkeslös, men dagen innan han åkte in ställde han en älg :D, personalen på kliniken var förundrade äver hur pigg han egentligen var men då fick han ju dropp där också.

Denna blev ju "dålig" efter tiken hade löpt, han brukade ju matvägra och bli tunnare under den tiden , men sen gick det sakta men säkert nerför och sista veckan såg han katastrofal ut.

Hade även en annan hund tidigare som magrade ur som jag var inne på klinik med men fann inget, han blev så akut dålig en sön så jag skulle åka in på jouren, men hann inte utan han självdog hemma ( kanske lika skönt för honom) när han dog kom en MASSA äckliga spyflugor ur nosen på honom :eek:
Han hade varit avmaskad men jag "tror" det började efter en avmaskning....döden inträffade några månader efter det. JAG personligen tror ju att han hade våldigt mycket mask och det var därför. Veterinärerna hade inget svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Sköldkörtelproblem?

Det är inte min hund utan pojkvännens brors och jag var där och hälsade på i helgen. Att skriva här var mest en sista utväg att få några in några tankar på vad det kan vara för något, eftersom veterinärerna verkar ha tappat sugen :smirk: Ringde nu till svärmor och fick reda på diagnoser och medicin.

Diagnos 1: symptom på avmagring.
2: muskelatrofi
3: symptom på anorexi

Han äter kortison en gång om dagen, prednisolon (tsizer).
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Hade ordet på tungan, men kom inte på vad det hette ;)

Nå, ställa en älg skulle ha nog inte orka, men däremot har han tydligen börjat intressera sig för sina älskade fåglar igen (denna älghund satsar nämligen på en karriär som stående fågelhund :D) idag när svärmor var ute med honom på morgonen, samt att han orkade gå en längre runda idag.

Det där med flugorna låter ju hur läskigt som helst :crazy: Avmaskning har svärmor redan tänkt på dock, och han är avmaskad, men när hon tog upp med veterinären om det kunde vara någon annan typ av parasit, som medlet inte tog mot, fick hon bara ett "jag vet inte" till svar. Det var tydligen standardsvaret på alla frågor de kom med till veterinären... :(
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Ja hundar som är mycket i skogen kan nog få i sig både det ena o det andra ( i parasitväg)

Jag skulle föreslå en gastroskopi när man inte funnit nåt annat, leonbergern dog ju 99 och den andra flera år tidigare, vi obducerade aldrig så ingen vet ju vad det var på den.....jag tippar ju på fluglaver eller nåt annat aliens som låg o kläcktes i honom....stackarn
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Nu har han tydligen fått medicin mot magsår, trots att detta inte alls är konstaterat... Sköldkörtelproverna var inte alls ivägskickade, utan det var andra prover som skickats iväg till Uppsala... (bra koll!)
Sköldkörteln var ytterst lite rubbad, så de trodde inte det berodde på det, därav magsårsmedicinen.
Tydligen fick han en antibiotikakur när han låg inne, men det fick min pojkvän och hans mamma reda på först i måndags när de var där på återbesök. De hade nämligen tyckt att han hade luktat förskräckligt i munnen (hunden brukar inte ha spec dålig andedräkt annars) sista dagarna innan de åkte in med honom (luktade ruttet/lik), men veterinären sa att det minsann var normalt... Sedan när de hämtade honom i fredags luktade han knappt alls i munnen, och i måndags fick de reda på att han hade fått antibiotika.

Han är iaf lite piggare nu, men äter fortfarande dåligt. 10 dagar från i måndags har han på sig, annars vill Strömsholm avliva honom... :(
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Han var på Strömsholms idag, då de 10 dagarna har gått. Han har gått upp två kg! :) Och när jag pratade med pojkvännen i telefon idag hörde jag hunden skälla i bakgrunden och han låter fortafarande lite mesig i skallet men det är så otroligt mycket kraftigare än tidigare! Han äter fortfarande dåligt, men iaf bättre.

Veterinären på Strömsholm verkar dock inte vara mycket att hänga i julgranen. Enda kommentaren han i princip hade tydligen, var att om medicinen (mot magsår) inte hade någon verkan så skulle de avliva honom om 10 dagar (igen). Ingen kommentar om att/ifall hunden såg bättre ut, inga vidare undersökningar. Eftersom han trots allt gått upp 2 kg och blivit lite starkare, måste väl det vara tecken på att han blivit lite bättre? Detta var alltså samma veterinär som såg honom första gången han kom in.
Deras lokala veterinär tyckte att det var konstigt att det inte gjordes någon gastroskopi på hunden på djursjukhuset, och att man ändå satte in magsårsmedicin. Det tycker jag också är väldigt konstigt; man har egentligen ingen aning om vad det är men sätter ändå in en massa olika mediciner... :crazy:

Så, det verkar gå väldigt, väldigt sakta, men ganska så stabilt, framåt :) Jag hoppas verkligen det :love: Dröjer minst en vecka innan jag får träffa honom själv, och då hoppas jag att det inte lägre kommer att rassla om honom när han går och lägger sig... (benrangel) för det var i princip det det gjorde senast jag var där, och då var han ändå bättre än vad han var när det var som värst.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Hur menar du? Om du kunde förklara närmare vore det jättebra, för jag får känslan av att vet bara sätter in allt möjligt för att de inte vet vad som är fel på honom, men jag har å andra sidan inte varit med vid besöken tyvärr.

Men kortisonet satte de in när de trodde att det var.... öh... tja, någonting. Magsåret hittade de väl på senare :smirk:
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Man kanske inte ansåg att det var värt risken att söva hunden för se om den har magsår. Det låter ju inte som om magsår skulle vara det primära problemet. Kortison är aptitstimulerande och det finns säkert någon mer anledning till att man satt in det och han står ju på magsårsmedicin.
Det förekommer ju även på människor, där man har mer resurser än för djuren, att man inte hittar orsaken till sjukdom.
 
Sv: Sköldkörtelproblem?

Liksom NSAID-preparat hämmar kortison prostaglandin. Prostaglandin hämmar magsyraproduktionen, vilket innebär att den ökar om prostaglandin hämmas. Ökad magsyraproduktion ökar i sin tur risken för magsår. Men jag vet inte om kortison kan inducera magsår på samma sätt som NSAID, det var bara en tanke som slog mig eftersom det hämmar prostaglandin. Veterinären borde ju iofs ha koll på det kan man ju tycka. Och som Stoppard säger står han nog på magsårsmedicin också så då kanske kortisonets negativa verkningar motverkas.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp