Skogshage, några tankar...

Yozzo

Trådstartare
Har gått och kikat på våra ägor runt gården och har nu börjat fundera på att fixa en hage till. Vi har lite utrymme bakom stallet och ett annat uthus som finns på gården som just nu inte är i användning. Det är inte så stort men skulle kunna fungera som en extra hage så vår nuvarande hage skulle få vila lite och torka upp eller om man behöver få hästarna bort från hagen av andra orsaker.
Det finns ett område som är så gott som tomt (alltså inga träd osv) men på resterande område så är det rätt så mycket träd, sly och stenar. Det finns också en hel del stenar (tänk större stenhop) på ett ställe samt att det går en ganska rejäl backe från det tomma området upp till uthusets baksida.
Det jag funderar kring är hur mycket träd, sly m.m. anser Ni att man ska ta bort från det område där hästar ska vistas? Eller ska man bara lämna allt som det är och låta "hästarna sköta jobbet"? Visst, att se över området och göra det säkert är ju självklart, men ska man ta bort så att det blir fritt att gå eller låta hästarna trampa upp sådant själv? Sen undrar jag också lite kring den där stenhopen.... Den ligger mitt i den tänkta hagen, måste jag försöka plocka bort alla stenar (de är stooooora, behövs maskiner för att få dem flyttade, samt mindre stenar runtomkring överallt), dra band runt om på något sätt så att hästarna inte går där, eller ska jag låta det bara vara som det är och hästarna kan gå dit? Hur har Ni andra gjort i sådana här hagar? Tanken är ju att detta bara ska vara en extra hage, alltså inget som hästarna ska gå i hela tiden varje dag, utan de ska vistas där någon/några dagar nu som då.
 
De kommer fixa sina små stigar genom slyn så det behöver ni inte göra något åt. Man kan hålla efter lite när hästarna har knaprat färdigt på träden och se till att inte träden blir för höga (slyn alltså). Stenrösen skulle jag stängsla ifrån om det är en liten hage. Vi har stenrösen i vår sommarhage, men den är troligtvis lite större, så hästarna är inte inne och trampar där. Annars tycker jag att skogshagar är bra eftersom de ger lite skydd, det finns lite pyssel för hästarna och sedan brukar marken hålla ihop rätt bra där.
 
Jag hade inte rensat undan sly och dylikt, utan gått igenom marken så att där inte fanns något att skada sig på. Stenhögen hade jag ev. stängslat runt, det beror nog lite på hur det ser ut i övrigt.
 
Jag hade inte rensat undan sly och dylikt, utan gått igenom marken så att där inte fanns något att skada sig på. Stenhögen hade jag ev. stängslat runt, det beror nog lite på hur det ser ut i övrigt.

Samma här. Exakt så har vi gjort.
Hästen är en naturlig röjare och jag tror att även en häst mår bra av att ta sig fram i slyterräng och bland träd.
Våra slyhagar är idag rensade fina skogshagar.
 
Träd och sly hade jag inte brytt mig om.

När det gäller stora stenar så beror det nog på hur de är placerade.

Vi har vi två hagar till våra hästar, en vall och en naturbeteshage. I den senare finns det låga, gamla stengärdsgårdar och gamla husruiner med stora stenblock (men så pass gamla att inget annat än stenarna finns kvar). Hagen är ganska stor med tre mindre ängar, en stor damm och en björkkulle. Vad jag vet har det gått hästar i denna hage lång tid innan vi flyttade dit för 20 år sedan (om det nu spelar någon roll). Våra hästar är vana vid att gå i hagen. De går rakt igenom de låga stensgärdsgårdarna. Men är aldrig uppe och kliver i de som är högre.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 516
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 083
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp