"Skogsrädd" häst

I

itkiz

I januari-februari började jag rida på en 6-årig valack ett par gånger i månaden. Då snön och isen låg kvar ett bra tag här vågade jag inte bege mig ut i skogen förrän den hade smällt bort. När väl solen hade börjat titta fram och fåglarna börjat kvittra begav jag mig ut i skogen med sällskap. (Ryttare+ponny) Medans ryttaren bakom mig lunkade på vanligt och avslappnat ville inte "min" häst göra något jag bad om, dvs. gå på rätt sida av vägen, gå framåt, stanna osv. vilket ledde till att jag hoppade av för att inte skapa fara i trafiken. När vi väl kom fram till skogsvägen vi skulle rida på hoppar jag upp utan problem och "min" häst fortsätter framåt i lugn takt ett par hundra meter in i skogen. Rätt som det är så får han panik och försöker bocka av mig men jag lyckas hålla mig kvar. När han väl stod still gled jag försiktigt av för att gå tillbaka till sällskapet men "min" häst vägrar följa med mig eller stå still utan står och trampar i cirklar. Jag fick gå tillbaka med hästen till stallet då han hela vägen hem cirklade runt och var "stressad".

Sedan dess har jag inte vågat ge mig ut i skogen med honom.
Nu i sommar rider jag honom ca. 4 dagar/veckan och varje gång får jag rida på paddocken. Ägaren till hästen har inte ridit ut på honom mer än ett par fåtal gånger under två-tre års tid vilket har leder till att han antingen är "skogsrädd" eller att han tycker det är alldeles för kul.

Vad ska jag göra? Hjälper det att promenera med honom i skogen? Ska jag försöka att rida från början? Med eller utan sällskap? Ska jag göra några speciella övningar i skogen så han vänjer sig vid ljud, att lyssna och koncentrera sig?

Jag vill så gärna ha tips, svar och råd på mina frågor
Tack på förhand!
 
Sv: "Skogsrädd" häst

Nu är ju jag inte någon expert på just det här, men om jag vore du skulle jag ta ut hästen på en promenad i skogen, gärna med sällskap, för att vänja honom.

Kan ju vara så som du säger att han blir för uppspelt eller helt enkelt rädd och därför inte vill gå fram osv. Men vad tror du, är han rädd eller helt enkelt tycker det är så kul? Är ju relativt lätt att se om hästen är rädd iallafall (skyggar, spänd osv).

Om han är rädd är ju mitt första förslag bäst, jag tycker själv att det känns bättre att leda hästen än att sitta på när den blir rädd.

Om han bara är uppspelt så lär det ju bli bättre ju fler gånger han får komma ut. Men då kan det ju vara bra att han får sällskap och kanske att du även där leder honom. Testa också om han kanske hellre vill ta täten, om det är därför han krånglar. Eller så vill han gå sist, det får man ju se vad som funkar bäst, men kan bli rätt stor skillnad om hästen får gå där den trivs bäst :)

Lycka till!
 
Sv: "Skogsrädd" häst

Jo, det är ju något jag tänker testa iallafall! Dock är inte ägaren så förtjust i att jag bara går ut och går med honom, istället för att sitta på så han får "riktig" motion.

När jag red ut (som jag berättar om här över) så var han rädd. Vet inte om han blev skrämd av något i med att han vänder sig hemåt och försöker slänga av mig helt plötsligt. Men ryttaren jag hade med som sällskap red ut med honom för ett par dagar sedan och då hade han varit stirrig och enligt henne tyckte hon att han verkade tycka att det var lite för kul (?)

Jag får helt enkelt testa mig fram och se! :)
 
Sv: "Skogsrädd" häst

Jag tycker att du ska gå ut och gå med honom.. Hästar är ju en "färskvara" och det gäller även när det kommer till uteridning.. :)
Jag rider ett sto som inte heller var van att ridas ut, men nu har vi tagit några turer utan problem, och har gått mycket promenader med sällskap för att hon skulle "vänja" sig och börja lita på mig.. :)

Så ut och promenera och lycka till.. ;)
 
Sv: "Skogsrädd" häst

Ut i skogen med er båda! :)

Oavsett om han är rädd eller upphetsad så blir det ju vansinnigt tråkigt att bara rida på bana... Han måste vänja sig helt enkelt. Rid honom lite småsvettig i paddock så att han inte är fullproppad med energi, och sedan rider du ut i skogen. Blir du nervös så led honom en sväng, är han nervös så rider du bara på. Nonchalera om han snurrar runt/studsar, bara rid på framåt, trägen vinner. Enklast är att rida med en annan häst före så att din bara kan följa med. Ge dig inte, utan rid den lilla runda du tänkt, och utöka sedan allteftersom.

Vill han "springa fort" för att det är ballt att äntligen få vara ute, så ta reda på en lång stig/ridväg med bra underlag och låt honom fräsa på ordentligt. Är du lite osäker så ta med en (snabb) häst som kan ligga före, så kommer din med all säkerhet att sakta ned när hästen framför gör så. Blir de bara vana vid att springa ute i skogen så slutar det också att vara så spännande. Vi rider nästan enbart i skogen, så hästarna här tycker inte att det är någon skillnad att galoppera på en äng, i skogen, på en väg, eller i paddock. Det är handlar bara om vana, och om lydnad.
 
Sv: "Skogsrädd" häst

Vad ska jag göra? Hjälper det att promenera med honom i skogen? Ska jag försöka att rida från början? Med eller utan sällskap? Ska jag göra några speciella övningar i skogen så han vänjer sig vid ljud, att lyssna och koncentrera sig?

Känner du dej lugn och säker på ryggen så rid, känner du dej säkrare på hästen och dej själv framförallt på marken så gå promenader tills hästen känns såpass lugn att du kan känna dej lugn på ryggen igen.

Ingenting blir bra av att sitta och vara nervös, och ta med dej en lugn hästkompis om den har någon inverkan, alla hästar bryr ju sej inte men ofta så är det skönt att ha någon annan med sej även om det inte har någon betydelse.

Sen var ute i skogen så ofta det går så det blir en självklarhet, enda sättet att få hästen lugn i en viss miljö är ju att utsätta den för det. Det gäller bara att ta sej igenom dom första gångerna så kommer det gå bra sen.

Tänk inte så mycket heller, ta hästen och gå, ev. sitt upp på hästen och bara rid iväg som om det är världens mest självklara grej.
 
Sv: "Skogsrädd" häst

min häst var också en mardröm att rida ut, han var rädd för absolut allt och inte trafiksäker för fem öre. det är bara att öva!! se till att det inte finns trafik där du går så du slipper oroa dig för att han ska hoppa ut i vägen och bli påkörd!
jag började med att gå en liten bit och sen vända, och för varje dag ökade jag avståndet. övade även med bilar.

det tar ju lite tid men är enda sättet att få en trygg häst. att rida ut med andra löser kanske problemet för stunden men inte långsiktigt. du måste bygga upp hästens självförtroende! nu älskar min häst att ridas ut, och är för det mesta jättelugn. han kommer alltid vara en uppmärksam typ av häst som lätt hoppar till osv, men numera får han inte panik och drar iväg. han litar på att vi gemensamt redar ut situationen.
 
Sv: "Skogsrädd" häst

Tack för alla svar!

Jag tog lite av era svar och mixade ihop dom. Tyvärr fick jag inte med mig någon häst och ryttare som sällskap, så gav mig ut i skogen med utrustning på både mig och häst. Han var cool lugn att promenera med men när jag satte mig i sadeln så vände han hemåt och ville inte gå en meter längre in i skogen (?) Jag hoppade av och började gå brevid honom - han gick lika lugnt framåt igen.

Att rida hem var inga som helst problem, han var lite nervös i början men lugnade ner sig ju längre vi kom. Dock stötte vi på ett par galopperande tjurar brevid en hage som skrämde honom så jag föll av men jag kunde rida ett kort ridpass på ridbanan efter helt utan problem!

Varför tror ni att han blir "frusen i marken" när jag hoppar upp och vill fortsätta rida på skogsvägen?

Edit: Vet inte vad jag råkade göra nu.. Men hoppas att alla ser det jag skrev iallafall.
 
Sv: "Skogsrädd" häst

Jag skulle välja att rida bakom någon annan trygg häst, så kan kan man styra upp i rumpan på den andra hästen om ens egen sticker iväg. Min häst och ganska spänd och "tittig" när man rider ut, .. men brukar bli mycket mycket lugnare när någon annan häst går framför.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 305
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp