skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

imac

Trådstartare
Håller på med en skoluppgift och behöver lite hjälp:)
En medvetslös kvinna kommer in sjukhuset och för att hon ska överleva krävs en blodtransfusion. Hennes man vägrar detta pga religiösa skäl. Hur ska läkaren handla utifrån pliktetik, sinneslagsetik och konsekvensetik?

Jag har skrivit att enligt pliktetiken så är läkaren skyldig att handla inom lagens ramar. Men vad säger lagen i Sverige?
Jag har bara hittat att till exempel genom att motsätta sig operation eller blodtransfusion av minderårig, så kan man tillfälligt frånta dem vårdnaden. Men jag hittar inte vad som gäller om personen är vuxen.

Någon som har koll?
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Jag tror nog det hela beror på mannens relation till kvinnan, gifta? sambo? hennes far?
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Jag tror nog det hela beror på mannens relation till kvinnan, gifta? sambo? hennes far?

Gifta, har tre barn tillsammans. Har googlat som en tok men hittar inte vad som gäller om man är vuxen.
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Då tror jag att mannen har rätten att bestämma att vägra ge kvinnan blodtransfusion.
Tips, se om du kan googla lite mer allmänt t.ex. "anhörigs bestämmanderätt sjukvård"
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Jag tror att om personen är medvetslös och inte kan uttrycka sin åsikt måste man handla på "rätt sätt" medicinskt.

Och vem vet, kvinnan kanske inte alls motsätter sig blodtransfusion själv. De kanske inte ens är religiösa, mannen kanske bara vill bli av med henne?
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Jag har samma tankar själv, men om mannen är gift med henne visst har men en större bestämmande rätt då?
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Tack!:) så långt har jag inte ens tänkt!

Jag läste nu att man alltid måste bära med sig ett papper där det står att man vägrar en blodtransfusion, ifall man skadar sig. Kan det stämma? Hittade det på ett forum.
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Om jag minns rätt så brukar Jehovas Vittnen ha halsband/armband med en bricka som säger att de inte ska ha blodbaserade läkemedel.
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Mannen har inte rätt att neka kvinnan den vård om det krävs för hennes överlevnad, det är jag ganska säker på. De som inte vill ta emot blod av religiösa själ har jag för mig kan bära med sig ett kort i t.ex. plånboken som intygar detta. Men jag är rätt säker på att man inte kan gå in och stoppa t.ex. sin fru från att ta emot blod om hon är oförmögen att säga nej själv, så länge man inte har bevis på att hon inte vill.
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Rent praktiskt tror jag många läkare hade gett blod oavsett om det fanns lappar.. inte alltid det finns tid att se över sådant och har man inte möjlighet att fråga..

Frågor ang blodtransfusion & Jehovas syn på det är rätt vanliga när man ska ha etiska diskussioner på läkarlinjen. Vi hade det första snacket om detta tredje dagen på utbildningen om jag inte minns fel!

Hade det inte funnits skriftligt att patienten själv inte vill hade jag INTE avstått en livräddande behandling för att en anhörig vill ha det så. Min prio ett är patienten och går d inte att styrka vad vederbörande vill så räddar man ju så gott man kan.
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Är det bara mannen som är troende? för isåfall kan väl inte han bestämma? men om den medvetslösa kvinnan också är troende får man väl enligt lag inte ge henne blod och riskerar att bli åtalad.
Men får väl ge henne delar av blod, tex järn och plasma?

Men nu är jag inte kunnig inom området.
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Mamma hade en väninna för länge sedan som födde ett barn som inte mådde bra. Hon och maken var Jehovas och de talade om för läkarna att de inte ville göra något konstgjort med barnet eller vad man ska säga. Låta naturen ha sin gång helt enkelt. Läkaren gjorde då klart att i så fall går Lagen om Vård av unga in, som du skrev.

Jag tittade på 112 på liv och död en gång när en gammal, gammal dam kom in och var medvetslös. Med sig hade hon två väninnor som berättade att damen som hade mycket sjukdomshistorik bakom sig talat om för dem att hon inte ville genomgå fler operationer och längre vårdtider vilket hade krävts om de försökt rädda henne. I det fallet sa läkaren okej och avbröt behandlingen. Med andra ord skulle jag tro att det är helt olika i situation till situation hur de handlar.
 
Sv: skola. Blodtransfusion, mannen vägrar.

Är ganska nyligen utexad sjuksköterska och jag tog upp denna fråga med ett par Jehovasvittne när dom var här och knackade på innan jul. Min fråga var mer varför dom inte tar emot blod men han kom senare och lånade mig en DVD som ger svar på ett alternativ. Nu hann jag aldrig titta på DVDn så jag kan inte något ingående men mitt svar här för att gå alla parter till mötes är: SYNTETSIKT blod. I forskningsarbetet någonstans i världen har någon kommit på hur man gör syntetiskt blod. Detta tar jehovas vittnen gärna emot.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp