skola om till barfota?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Milli90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 176
M

Milli90

hur ska man göra när man vill skola om en häst till att gå helt barfota?

Sv: skola om till barfota?

Till att börja med så läser du på så mycket litteratur du kan komma över. Det finns flera olika "skolor" om hovvård och hur hoven ska verkas. Alla har i grunden samma syn på en frisk hov, men vägen dit och hur stora avvikelser som anses ok är det skillnad på.

Det är inte bara att rycka av skorna och tro att allt är ok.
Beroende på hur pass deformerade hovarna är krävs mycket täta verkningsintervaller i början, för att slippa ta mycket på en gång. Dessutom är en verkning för fungerande barfotagång lite annorlunda än en verkning för skoning. Prata med den hovvårdare du väljer, oavsett om det är hovslagare, SANHCP, Strasser eller nån annan gren.
Hornet som producerats när hästen var skodd är av sämre kvalite än friskt horn, så en hovkapsel kan det vara ganska sprött och slitas fort.
Se till att hästen rör sig, det främjar horntillväxten, men den måste vara bekväm på underlaget! Ofta är asfalt skönare för dem att gå på än grusväg, men gräskanter funkar det med.

En barfotahäst kräver snäppet mer angegemang från dig som ägare, men har otroligt många fördelar, framför allt för hästen.

/Migo

Jag förstår inte riktigt VARFÖR man måste ha hästen barfota när den är van vid skor!?! Har sett flera hästar som verkligen har lidit pga att ägaren har ansett att hästen mår bäst utan skor och det verkas "naturligt" och strasser och all möjlig skit rent ut sagt och hästarna kan knappt gå ut i hagen.

Jag förstår inte riktigt VARFÖR man måste ha hästen barfota när den är van vid skor!?! Har sett flera hästar som verkligen har lidit pga att ägaren har ansett att hästen mår bäst utan skor och det verkas "naturligt" och strasser och all möjlig skit rent ut sagt och hästarna kan knappt gå ut i hagen.

Men alla hästar som är barfota lider inte. Min häst var van vid skor men vi provade och det går utmärkt.

Alla barfotahästar är inte Strasser och "kompani". Finns hur många hästar som helst som barfotaverkas av hovslagare. Säkert fler än av utövare av andra metoder. :)

Till Ts: Prata med din hovslagare vad han/hon tror och sedan provar du. Hovslagaren kan säkert tipsa dig.

hur ska man göra när man vill skola om en häst till att gå helt barfota?

För det första diskutera med en duktig hovslagare om vad han/hon tycker om hovens kvalite.

Det kan finnas många orsaker som gör att det är direkt olämpligt att dra av skorna.

När/om du bestämmer dig för att prova barfota, var uppmärksam!!!!

Endel sliter hoven för mycket, då bör man för hästens skull sko på igen.

Ta INTE ut någon barfota verkare utan använd en utbildad hovslagare.

Det är bäst för hästen om man skor av när det är mjukt i marken, tänk på att vid mycket regn blir hoven mjukare och slits fortare.(tänk dina egna naglar om du har dem blöta hela dagarna vad sköra de skulle bli)

Det är få ridhästar som kan gå utan skor eftersom ridning faktiskt ger en onaturlig påfrestning av hoven och kroppen. Vi hade en ponny som tävlade mycket i hoppning och hon var skodd fram. Barnen växte ifrån henne och hon skulle avsluta sin tävlingstid och vi tog av skorna på henne. Hon hade det ganska jobbigt i några veckor, väldigt öm i fötterna. Naturligtvis red vi inte under den perioden. Men efter ett tag blev det ok. Ett år senare sålde vi henne som skogsmulle men då fick skor på igen för hon slet konstigt på hovarna när de red, även om det inte var på samma nivå som vi gjort. Vår andra ponny kunde gå utan skor för hon slet hovarna "perfekt" men hon var inte helt rak i benen, lite parallellförskjuten särskilt på ett framben, och skor fram stöttade benet lite och hon fick bättre gång. Så det beror inte alltid på hovarna.

Olika hästar har olika hov kvalite.
Varför jo kvaliten är grundad sen hästen va föl.
Vilken foder den fick o vilket underlag den gick på.
Den går till 80% att skola om alla hästar till barfotta hästar.
Om man har en häst som är ömfotad kanske det aldrig går.
Men ta det lugnt i början låt den gå på mjukt underlag.
Prova under sommarbetet o ha hästen barfota det ger hoven staöre chans att bli hård!

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
1 024
Senast: Badger
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: BoYo
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 299
Senast: Claraclara
·
Samhälle Stort pådrag, vad är det som händer i någons hjärna när den väljer att göra detta? Hoppas så många som möjligt mår bra och är i säkert... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
28 463
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Somna in hemma