Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Absolut att vägföreningen är det största problemet, men jag vill gärna att kommunen hjälper till o trycker på - att få dem att förstå att de bör underhålla vägen för att det ska fungera för de familjer som bor längs vägen.
Rent praktiskt så visst kan det lösas på det sättet, men varje skoldag hela vintern?
Ang extraresurser i form av taxi så går det ju redan taxi förbi oss, till o från skolan med ETT annat barn.
Jag är ingen direkt gnällig person utan finner mig i det mesta med jämnmod och löser problem på egen hand, men jag tycker detta beslut är felaktigt. Dessutom är ju vägen farbar som regel även för de bussar som kör här före snön..
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Har hittat följande på Trafikverkets hemsida (som jag ska kontakta i ärendet, hänvisad av Lantmäteriet)

Syfte
•Bidragsgivning till enskilda vägar ska stödja de transportpolitiska målen.

Mål
•Bidraget ska skapa ett transportsystem som tillgodoser medborgarnas och näringslivets behov.
•Bidraget ska skapa förutsättningar för att utforma transportsystemet för en hög transportkvalité.
•Bidraget ska skapa förutsättningar för att utforma transportsystemet med krav på god och hälsosam livsmiljö för alla.
•Bidraget ska skapa ett transportsystem som är utformat för att undvika att någon dödas eller skadas allvarligt.
•Bidraget ska underlätta tillgängligheten till transportsystemet.
Syftet och målen ger följande förutsättningar vid bidragsgivning:
•De ska underlätta boende i glesbygd
•De ska underlätta vägtransporter i områden där kostnaderna för dessa transporter hämmar utvecklingen av näringslivet.
•Allmänheten ska ha tillgång till områden för rekreations- och fritidsaktiviteter.
•De ska säkra det vägkapital som är nedlagt i det enskilda statsbidragsvägnätet.
•De ska beakta och ta tillvara trafiksäkerhet och miljöintressen.
•De ska ta hänsyn till barn och funktionshindrade.

Detta borde jag kunna hänvisa till eller hur? Detta krävs alltså för att uppbära statliga bidrag.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Absolut att vägföreningen är det största problemet, men jag vill gärna att kommunen hjälper till o trycker på - att få dem att förstå att de bör underhålla vägen för att det ska fungera för de familjer som bor längs vägen.
Men ärligt talat, varför är du inte själv aktiv i vägföreningen ifall det är en så stor fråga i er vardag?
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Helt sonika tidsbrist!!
Och på att problemet har accelererat nu häromveckan när bussarna slutade gå permanent för hela vintern, vilket aldrig skett förut. Jag har frågat och det är inte något nytt möte på gång. (Min granne tillika ridkamrat och klubbkamrat är sekreterare så jag har lite insyn och jag har tidigare meddelat mina åsikter trots att jag inte kunnat delta på några möten)
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Helt sonika tidsbrist!!
Så mycket tid lovar jag att en vägförening inte tar. Men uppenbarligen behöver personen ni i föreningen nu låter bestämma väljas bort. Den personen är inte bra för någon i området.

Detta är inte kommunens sak att reda ut, det är ni i vägföreningen som ska fixa detta då det är vägföreningen som ställer till problem. Frågan är väl varför busschaufförerna nöjer sig med att lyssna på en person som har fel när de slutat köra in på vägen?
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Det där jobbet ska kommunen göra inte du!
Har de beställt skjuts från ert hem så ska skjutsen gå från ert hem.
Sen kan det ju vara läge att välja bort den vägansvarige ... det är ju knappast
främjande för inflyttning att ha en så dålig väghållning.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 455
Senast: Eurydome
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Heltidsresan forts
  • Vem hjälper hjälparen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp