Skolval - ångest

miumiu

Trådstartare
Sitter och kollar ratings på grundskolor i vårat närområde och blir mer och mer förtvivlad. Även när man läser de stora dagstidningarnas larmrapporteringar. Förstår att många ratings är skrivna av tolvåringar i affekt men det är ju ändå en människas åsikt bakom. En människa som (troligtvis) gått/går på skolan ifråga.

Har egentligen 3 alternativ som är rimliga och hållbara ur avståndssynpunkt.

Skola nr. 1. Ligger närmast, men har hört otroligt mycket negativt om skolan av en bekant som har sina barn där. Upplever det själv som stökig och "mobbig" stämning det man ser själv. Verkar ha varit mycket ledningsstrul och skolan huserar i dagsläget ungefär dubbelt så många elever än vad den är anpassad för.

Skola nr 2. Verkar också ha haft strukturella problem, men ska enligt mediernas rapportering försöka vända skutan nu. Har dock hört negativa åsikter även om denna skola av föräldrar till elever. Ligger dessutom längst bort av dessa 3.

Skola nr 3. Ser ut som en trevlig skola utvändigt och barnen som är ute på gården ser glada ut. Dock är den första ratingen från en fd elev som gått där och blivit mobbad. Så det känns ju sådär.

Usch. Detta känns så himla svårt. Sonen har två jämngamla kompisar på förskolan som kommer börja skolan samtidigt och överväger att bara sätta honom i samma. Jag tror inte det sociala kommer bli ett jätteproblem iofs då han har lätt för att skaffa nya vänner men oroar mig gravt för undervisningens kvalitet.
 
Jag skulle inte läsa såna ratings. Det känns inte som ett bra sätt att skaffa sig en uppfattning om en skola. Tänk om det gick att få titta på resultat från trygghetsenkäter eller liknande!
 
Fullständigt omöjligt att veta. Jag har vistats massor på olika skolor i min hemkommun och kan säga att ungdomars omdöme om deras skola, skolornas officiella resultat i jämförelse med trivsel o trygghet är upp till individen. En elev i behov av mycket stöd kanske mår bäst där en speciell klass finns. En idrottsintresserad kanske klarar sig bäst på en skola där det ger högre status bland lärarna. En blåhårig estet trivs bättre på skolan som ligger granne med kulturhuset...sjukt men det är min 20-åriga erfarenhet som verkligen pratat med ungdomar om var dom mått bra och fått växa i skolan.
 
Sitter och kollar ratings på grundskolor i vårat närområde och blir mer och mer förtvivlad. Även när man läser de stora dagstidningarnas larmrapporteringar. Förstår att många ratings är skrivna av tolvåringar i affekt men det är ju ändå en människas åsikt bakom. En människa som (troligtvis) gått/går på skolan ifråga.

Har egentligen 3 alternativ som är rimliga och hållbara ur avståndssynpunkt.

Skola nr. 1. Ligger närmast, men har hört otroligt mycket negativt om skolan av en bekant som har sina barn där. Upplever det själv som stökig och "mobbig" stämning det man ser själv. Verkar ha varit mycket ledningsstrul och skolan huserar i dagsläget ungefär dubbelt så många elever än vad den är anpassad för.

Skola nr 2. Verkar också ha haft strukturella problem, men ska enligt mediernas rapportering försöka vända skutan nu. Har dock hört negativa åsikter även om denna skola av föräldrar till elever. Ligger dessutom längst bort av dessa 3.

Skola nr 3. Ser ut som en trevlig skola utvändigt och barnen som är ute på gården ser glada ut. Dock är den första ratingen från en fd elev som gått där och blivit mobbad. Så det känns ju sådär.

Usch. Detta känns så himla svårt. Sonen har två jämngamla kompisar på förskolan som kommer börja skolan samtidigt och överväger att bara sätta honom i samma. Jag tror inte det sociala kommer bli ett jätteproblem iofs då han har lätt för att skaffa nya vänner men oroar mig gravt för undervisningens kvalitet.
Det där säger inte så mkt alls tyvärr. Den klassen den dagen de eleverna i det sammanhanget. Världens bästa skola kan ha EN klass där det inte fungerar så även om man väljer den kan man ha otur eller vice versa. En skola som fungerar dåligt har en klass med en grym lärare där alla trivs.

sen dessa recensioner vet du ens egentligen om eleven finns? Det kan vara smutskastning och det motsatta någon som skriver upp.
 
Jag tror att ratings från elever kan vara väldigt missvisande- risken är att det är de elever som inte varit nöjda som i affekt skrivit. De elever som varit nöjda/haft en okej skolgång skriver inget.
Samma kan jag tycka om föräldrars uttalanden ... med tre söner (en i högstadiet, en sista året gymnasiet och en som gått ut) kan jag lugnt konstatera att vår erfarenhet av vissa skolor skiljer sig väsentligt från andra föräldrars(både positivt och negativt- och olika erfarenheter vad gäller våra tre söner. Alla har de olika erfarenhet av samma skola).
Det är ofta väldigt subjektivt helt enkelt.
Personligen skulle jag välja närhetsprincipen eller den skola där kompisarna går. I alla fall börja så och sedan se hur det utvecklar sig.
En skola är ju varken bättre eller sämre än de människor(lärare och elever) barnet möter där- och sådant ändras ju.
Visst är undervisningens kvalite etc viktig men med de yngre barnen tycker jag nog att det viktigaste är att de trivs i skolan och tycker om att gå dit- då löser sig resten.
 
Jag hade inte brytt mig så mycket om ratings om de inte var på som sånt som är mätbara, t.ex. resultat på nationella prov.

Jag skulle bry mig om föräldrarna till de andra barnen. Bra skolresultat beror otroligt mycket på vilken bakgrund som föräldrarna har. Går mitt barn med andra barn som troligen kommer lyckas i skolan ökar chansen att mitt barn lyckas i skolan. Hur ser sammansättningen av hushållen som ligger i skolans huvudsakliga upptagningsområde?

I andra hand hade jag tittat på närhetsprincipen.

I tredje hand hade jag tittat på var barnens förskolekompisar skulle gå. Vi valde en förskola som låg utanför den närmsta skolans upptagningsområde. Det var helt enkelt för mina sex-åringar att komma in i gruppen där alla andra har gått i förskola tillsammans sedan de var mindre än 2 år. Det går men det tar tid.
 
Gå inte efter ratingen för den är ju extremt anekdotisk och ger inte någon som helst helhetsbild. Sätt upp andra utvärderingskriterier och gå efter det istället. (Närhet, storlek, personaltäthet, lokaler, ekonomi...)
Ser jag tillbaka på min egen skolgång har jag haft jättebra upplevelser på skolor med dåligt rykte och strukturella problem och fruktansvärda upplevelser på skolor som på pappret är "fantastiska".

Att mobbing förekommer är inget definitivt utvärderingskriterie, viktigare är ju vilka åtgärdsplaner som finns och hur de följs.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 598
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp