aglaonema

Trådstartare
Nån som vet om man måste vänta 30 minuter vid användning av domosedan eller om man kan börja innan? Hästen är svårskodd bak och har någon shettis som kan verkas innan. Känns lite jobbigt att behöva ge innan hovslagaren kommer ifall han inte skulle dyka upp.
 
Måste och måste, men för bäst verkan ska man vänta den tilltänkta tiden. Är den lika svårt fram eller blir den stressad redan innan ni börjar?
 
Jag har upplevt att domosedan inte "tar" helt om hästen inte får bli helt trött innan den går in i stress. Risken om man börjar för tidigt är att man inte får full effekt och i vissa fall knappt märkbar effekt
 
Jag har upplevt att domosedan inte "tar" helt om hästen inte får bli helt trött innan den går in i stress. Risken om man börjar för tidigt är att man inte får full effekt och i vissa fall knappt märkbar effekt
Så man borde ge före hovslagaren kommer då? Annars tips hur man får domosedan i en häst som slänger med huvudet, stegrar vispar runt med tungan brems funkar inte heller. Ända som funkar någorlunda är att lägga ett finger i mungipan men nån spruta vill den inte ha och medlet brukar inte få full effekt, vet ju inte hur mycket den sväljer eller spottar ut. Och då är den lite svår att sko i alla fall.
 
Så man borde ge före hovslagaren kommer då? Annars tips hur man får domosedan i en häst som slänger med huvudet, stegrar vispar runt med tungan brems funkar inte heller. Ända som funkar någorlunda är att lägga ett finger i mungipan men nån spruta vill den inte ha och medlet brukar inte få full effekt, vet ju inte hur mycket den sväljer eller spottar ut. Och då är den lite svår att sko i alla fall.
Hur länge är bäst att vänta innan man börjar 1 h, 45 min?
 
Så man borde ge före hovslagaren kommer då? Annars tips hur man får domosedan i en häst som slänger med huvudet, stegrar vispar runt med tungan brems funkar inte heller. Ända som funkar någorlunda är att lägga ett finger i mungipan men nån spruta vill den inte ha och medlet brukar inte få full effekt, vet ju inte hur mycket den sväljer eller spottar ut. Och då är den lite svår att sko i alla fall.
Hästar ska väl inte svälja medlet, det ska läggas under tungan…

Läs bipacksedeln, allt detta står där. Har även för mig att det står att hästen ska stå mörkt och lugnt i min 30 min för bäst verkan.
 
Hästar ska väl inte svälja medlet, det ska läggas under tungan…

Läs bipacksedeln, allt detta står där. Har även för mig att det står att hästen ska stå mörkt och lugnt i min 30 min för bäst verkan.
Nä kanske just det som är problemet att det ska vara under tungan på en häst som inte står stilla.
 
Nån som vet om man måste vänta 30 minuter vid användning av domosedan eller om man kan börja innan? Hästen är svårskodd bak och har någon shettis som kan verkas innan. Känns lite jobbigt att behöva ge innan hovslagaren kommer ifall han inte skulle dyka upp.
Ge innan hovslagaren kommer. Kanske kan du slå en pling till hovslagaren och fråga att är du här den och den tiden så jag kan ge nu
 
Be hovslagaren meddela när hen är på väg. Hur lång tid som krävs varierar från häst till häst, min behöver närmare en timme innan det tar ordentligt. Precis som @cherrariduracell skriver ovan tar det inte alls om hästen hinner stressa upp sig innan det verkat helt.
 
Skulle rekommendera att vänta tills hästen är helt trött. Kompisen hade svårskodd häst som fick domosedan. Hovis kom innan hästen hunnit bli helt lugn, och han ville inte vänta. Blev helt knasigt och hästen var väldigt upprörd. Ingen bra upplevelse för hästen helt enkelt.
 
Får nog ge innan hovslagaren kommer säkert. Men hur gör jag när hästen inte står stilla, blir ju dålig effekt av medlet också om man inte får det under tungan ordentligt?! Den är inte bara svårskodd utan även svårsederad, suck.
 
Får nog ge innan hovslagaren kommer säkert. Men hur gör jag när hästen inte står stilla, blir ju dålig effekt av medlet också om man inte får det under tungan ordentligt?! Den är inte bara svårskodd utan även svårsederad, suck.
Min kompis övade massor med sin som var krånglig. Betforvatten, vanligt vatten eller äppeljuice i spruta som hon övade med varje dag i flera veckor :).

Sen tror jag att du kan ge medlet även typ vid tandköttet om det är lättare. Det är ju mest att de inte ska svälja det helst.
 
Har börjat gå bättre med sprutan, problemet är nu att den inte håller tungan stilla utan kör runt den i munnen hela tiden, vet då inte om medlet hamnar under tungan eller sväljs.
 
Har börjat gå bättre med sprutan, problemet är nu att den inte håller tungan stilla utan kör runt den i munnen hela tiden, vet då inte om medlet hamnar under tungan eller sväljs.
Om hästen får vana att svälja medlet sa min veterinär att man kan lägga det mellan kinden och tandköttet istället. Men under tungan var förstås bäst.
 
Håll fast tungan så går det nog lättare 👍
Ända som hände var att den bet mig i fingret gick inte alls bättre att försöka hålla i tungan, det går med lite övertalning att lägga sprutan i mungipan men under tungan får jag inte hålla sprutan då rycker den undan huvudet.
 
Nu är hästen skodd i alla fall. Jag tog tag i tungan och sprutade medlet under den sen slafsade hästen runt det i munnen. Vet inte hur mycket som lämnade i munnen hästen blev ju lite påverkad men inte jättemycket. Gick bra för hovslagaren i alla fall hästen var ganska snäll förutom på bakbenen där den var lite jobbig att hålla upp benen på.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 073
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 227
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 251
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp