Skor bra eller dåligt?

Tassa

Trådstartare
Hej. Jag har alltit undrat varför man har skor egentligen. Man läser ju och hör att man ska ha det om hästen går mycket på hårt underlag eller sliter hoven mycket. Men skon är ju hård i sig ju. :confused:
Så har jag läst artiklar i hästtidningar om att skor inte är bra.
Vad tycker ni?

Skor innebär en försämring av hovens funktion iom att den inte kan vidga sig som den gör när den är "naken".

Men samtidigt så håller inte alla hovar att rida på UTAN skor så man får ta det onda med det goda. Hästarna har ju varit skodda i evinnerliga tider så det är inge nytt påfund.

Jag försöker ha mina hästar oskodda så långt det går. Patsy verkar klara sig fint än så länge men det är möjligt att det inte går i längden.

Tibbe fixade det inte så bra trots att de växte som ogräs, fick sko var femte vecka i snitt :crazy:

Men alla connemaror jag har haft hemma har klarat sig barfota faktiskt.

Så jag tycker att det är bra för de som behöver det och onödigt för de som inte behöver skos.

min går barfota bak.
upptäckte att hon trivdes med det i somras när hon tappade sko på sko bak och hovväggen till sist inte gick att spika i enligt hovis.
hon fick då gå barfota och har gjort det sen dess, utom på vintern då hon skos för att jag ska kunna brodda.
kommer ev låta henne gå barfota fram också under betet i sommar. :)

Kan hästen klara att gå utan skor så är det ju bättre än att slå på skor. Dessutom så finns det bra alternativ (gympadojjor typ Old Mac´s) till järnskor att sätta på hästen när man rider för att förhindra för mycket slitage om man rider mycket på grus/asfalt.

Jag har två varmblodstravare som går utan skor utan minsta problem. Rider även barfota då jag mest rider i skogen. De går även på lösdrift vilket är en fördel om man ska ha hästen oskodd.

Jag har ett problem med min häst...han tappar lätt skorna.
:(

Igår när han togsa in hade 2 dojjor åkt och det är 3 v kvar till skoning (7 v)

Funderar på att låta honom gå barfota bak då han oftast tappar bak och åker framskorna är det för att han har skor bak och trampar av sig.

Tycker man ska oskott sålänge man inte rider på hårt undelag mm
Min går på volt och ut i skogen samt mjuka skogsvägar så nu ska vi allt prova barfota bak!

Olika raser och hästar har olika hovkvalitet.

Min häst som är nästan hälften fullblod blir väldigt ömfotad utan skor, och det skulle vara djurplågeri att låta henne gå barfota annat än på bete.

Skor är väl bra på hstar som r ömmfotade, men de som kan gå utan borde få göra det. Själv kör jag enbart med skor under hösten då jag behöver ha gräs broddar, under vintern går hon nästan lika stadigt som dom med brodd. Är man utan skor blir det inga styltor, så man slipper dyra sulor som gör att skorna halkar runt och ger tapp skor

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 239
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: Blyger
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 182
Senast: Mint
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka