skor eller INTE???vad tycker ni?

Gullan86

Trådstartare
:bump: är det vettigt att låta hästen vara utan skor eller tycker ni att det är något nödvändigt? vad kan hända? varför är det inte bra/varför är det bra? skriva allt vad ni tycker om detta?! :confused:

själv tycker jag att det är synd att hästen inte klarar att alltid gå utan skor. det e ju det allra naturligaste! :banana:

Sv: skor eller INTE???vad tycker ni?

Jag föredrar skor för att jag har en häst som är alldeles för ömfotad utan. Ska jag kunna rida henne på grusväg så måste jag sko, annars är det alldeles för synd om henne, tycker jag. Och så gillar jag att kunna brodda när det är halt på vintern, så det är väl en annan anledning till att jag skor. Hade gärna sett att hon klarat sig utan, det hade sparat MYCKET pengar ;) !

Mina hästar har gått utan skor en bit in i inridningen (till ca 5 års ålder), sedan har jag haft på pga halka eller pga stor slitning. Men nu ska jag ha hästarna barfota och se hur det går. Vid halka, som det gärna blir här, ska jag sätta på easyboots som går att brodda. Förra vintern provade jag Hippogrip-skorna, en sorts gummisko, som var mycket bra. Dock var den svår att sko på, ingen tåkappa och inga sömhål vilket krävde mycket inpassning och nogrannhet för att t ex undvika sömstick.

Det mest naturliga är ju barfotagång, skor man inte på från början klarar hoven ofta barfotagång. Har haft två barfotahästar tidigare som klarade sej året runt på alla vägar. Dock måste man satsa mycket på bra verkning av utbildad hovslagare till att börja med.

Det kritiska med barfotagång är ju halkan, och det händer att hästar halkar o fläker sig i hagen eller till o från stallet. Där skall man som hästägare se till att strö med sand, spån eller torv.

Själv är jag lite emot att sätta på järnskor på vintern, broddar måste på o vid lek o bus kan de slå upp sig själva eller kompisen. Hovens naturliga funktion blir inte detsamma med skor på. Självklart kostar det med skor - men det får man ta om hästen behöver skor. Då skall man se till att ha en bra, utbildad hovslagare som skor hästen efter hoven och hästens behov.

Min förra pålle fick gå barfota under sommarvilani sommras. Han fick vara utan skor under igångsättningen. Han ömade väldigt lite, men sliter bakfötterna väldigt snett så skor blev nödvändiga på honom.
Min nuvarande lilla tjej går barfota, men hon är bara drygt 8 mån:) Hon kommer få gå barfota så länge som det är möjligt.

Hejsan!

Jag föredrar absolut barfota!!
Min häst går med skor nu, men eftersom man får tävla utan skor f.r.o.m 1 januari 2005 skall jag ta av skorna till sommaren! :)
Usch... Det finns så mycket hemskt som händer med hovarna då hästarna går med skor... :crazy:
Hästen klarar sig absolut utan skor! På is t.ex. så blir det som en "sugpropp" och hästarna får ett otroligt grepp!
Jag ska inte säga för mycket, men det är något med att när hästen sätter ner hoven så går 70% av stöten med marken upp i karpalleden, framknäet. Om den går utan skor går 100% till hoven. Om någon ser att jag skrivit fel, så rätta mig gärna :o
Om hästen är ömfotad eller ej beror ju oftast på hur länge den gått utan skor. Det kan ju ta upp till 1½ år innan hovarna vant sig!

Lycka till, om det är så att du skall låta din häst gå barfota!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Idealet är ju att ha hästen utan skor men man får ju se till ALLA omständigheter innan man beslutar sig.

Att snacka om "naturligt" tycker jag tenderar till att bli farligt - människan har gjort långt mer omfattande ändringar i hästens liv då den domesticerats och allt är inte per automatik av ondo. Och VAD är naturligt? Kan du tillfredställa din hästs vandringsbehov med riktigt bra hagar? Hur fodrar du? Varför rider du, det är knappast naturligt? Hur ser ditt stall och dina rutiner ut?

Självklart är det skillnad på god och dålig hovvård, men detta gäller ju faktiskt både MED och UTAN skor. De barfotarörelser som startat tycker jag man skall granska kritiskt eftersom de ofta presenterar nya rön med tvivelaktig förankring. Man jämför gärna äpplen och päron och det är inte ovanligt att man accepterar månader av smärta i en övergångsperiod för hästens del - något som svensk djurskyddslagstiftning faktiskt inte tillåter även om du som ägare kan tänka dig att utsätta din häst för det.

Att hoven mår så dåligt genom att skos är ett uttalande jag än så länge tar med en stor nypa salt. Det som brukar begränsa hästens livslängd är deras tänder, inte om det spikats i hovarna eller ej.

Juvelflickan, du får gärna presentera källor för dina uttalanden. Gällande "sugproppen" t ex och hur denna skall tänkas fungera. Har du haft en häst barfota en vinter med mycket is t ex?!

Om hästen är ömfotad är det inget bra alternativ.

Hästen klarar sig absolut utan skor! På is t.ex. så blir det som en "sugpropp" och hästarna får ett otroligt grepp

Ursäkta men det är ingen bläckfisk du rider på. :rofl: Detta är en ren myt att hoven blir som en sugpropp på is, det blir den inte. Är hästen normalt sett skolös är man skyldig att ge hästen ett halkskydd under arbete, går hästen däremot bara i en hage behövs ju inget sådant.

Häst i arbete är hästar som rids eller körs på halt underlag, som det kan bli vintertid. På sina ställen värre än andra, det finns andra broddbara alternativ än skor.

Jag har lovat mig själv att inte sko min unghäst. Eftersom hon aldrig haft skor så ska det inte slås i en enda söm i hennes fötter :smirk:

Jag har faktiskt fått tänka om. I somras när jag red in henne upptäckte jag att hon inte alls tyckte det var så mysigt att gå barfota på en del ställen. Så nu till våren ska jag faktiskt låta sko henne innan själva utbildningen av henne börjar. :smirk:

Hon går än i dag utan skor men nu är det vinter och då fungerar det alldeles utmärkt. :D

Som sagt, titta på din häst och se hur h*n känner/uppför sig på olika underlag. Klarar du att inte rida på just sådant underlag som kan vara besväligt för din vän så går säkert barfota super.

Glöm dock inte att vara lyhörd på din häst :cool:

Som svar på ursprungstråden, det är helt individuellt om hästen klarar sig utan skor eller inte. Vissa hästar blir enormt ömfotade, såpass att det går ut över deras hälsa rejält. Man skall komma ihåg att minskade rörelser för hästen pga smärta kan ge upphov till andra problem, min pålla höll på att åka på en lunginflammation för att hon stod för stilla. Fast i just de fallet handlade det inte om ömfothet pga skolöshet, men är en tänkvärt scenario.

Att ha hästen utan skor är inget självändamål, för kan inte hästen vara utan skor få man helt enkelt acceptera det.

Med anledning av vad ang skriver så är ju det mesta av vad vi använder på hästen tänkt som hjälpmedel, dvs bett, sadel, skor osv skall inte vara av ondo. Men de kan bli det pga våran egen tanklöshet eller rent slarv, genom att man inte använder ett tillpassat bett eller utprovad sadel på hästen. Likaså är det viktigt att man har tagit reda på vem som håller på med hästens hovar, detta är ett måste oavsett om hästen har skor eller inte. En taskig verkning/skoning kan ge stora problem en lång tid framöver, i värsta fall på livstid.

Jag har faktiskt fått tänka om. I somras när jag red in henne upptäckte jag att hon inte alls tyckte det var så mysigt att gå barfota på en del ställen. Så nu till våren ska jag faktiskt låta sko henne innan själva utbildningen av henne börjar.

Ja det är ofta där man upptäcker varför man skor hästen, i fritt tillstånd funkar det utmärkt men när det kommer till arbete är det kanske inte så mysigt längre för hästen. Skor avlastar ju även hoven, så man skall ju inte bara se dessa som ett :devil: -tyg.

svara alla:

Har förstått att det finns ngn sorts "lössko" som man kan sätta på, vid ridning tex eller när det är halkigt. Det kan ju lösa en del av nackdelarna....men alla hovbeslag hämmar ju en del av hästens rörlighet, sen får man ju överväga....vad är bäst för hästen?

Min Pålla får bättre steg utan skor, verkar som om hon kan vinkla bättre i lederna utan, kanske är jag ute och cyklar? :angel:

josse skrev:
svara alla:

Har förstått att det finns ngn sorts "lössko" som man kan sätta på, vid ridning tex eller när det är halkigt. Det kan ju lösa en del av nackdelarna....men alla hovbeslag hämmar ju en del av hästens rörlighet, sen får man ju överväga....vad är bäst för hästen?

Min Pålla får bättre steg utan skor, verkar som om hon kan vinkla bättre i lederna utan, kanske är jag ute och cyklar? :angel:

Jag köpte easyboots efter tips av en som använt dem länge och var nöjd. Broddar kan köpas till o sättas på. Kostar en del, men eftersom de sägs hålla väldigt länge skall det ändå bli ekonomiskt.

Jag kan nog hålla med om att det går bättre utan skor i vissa fall. Min travaktiga pålle töltade glatt förra vintern innan skorna kommit på. Sedan blev det besvärligare trots 8 mm skor runt om...Som han töltat med i somras.

Det finns olika boots att använda, och flera av dem går att brodda. Ifall man väljer att ha sin häst barfota är det viktigt att ha hjälp av någon som kan hjälpa en att verka, man tänker lite annorlunda med en barfotahov. Ett mål är att sulan ska tjockna så mycket att hästen inte längre är öm.

OA

Den förra hästen som jag hade var barfota men han skulle verkligen behövt skor men det var ingen häromkring som ville sko en Shire till ett vettigt pris... Tyvärr så gick jag omkull med honom i halkan förra vinter... Den hästen som jag nu äger har skor runt om och det är så skönt att kunna brodda!!! :)

Jag fattar inte hur så många kan säga att skoninga är värdelöst och "farligt" för hovarna när man har haft hästar skodda i så många år. Okej att utvecklingen och forskningen går framåt men jag är väldigt skeptisk till att bara ta av skorna och så ska allt bli bra... :crazy:

SarahOlofsson skrev:
Jag fattar inte hur så många kan säga att skoninga är värdelöst och "farligt" för hovarna när man har haft hästar skodda i så många år. Okej att utvecklingen och forskningen går framåt men jag är väldigt skeptisk till att bara ta av skorna och så ska allt bli bra... :crazy:

Man ska nog alltid vara försiktig i att tycka det ena eller andra. SOm jag förstår så är det väldigt mycket som spelar in, framförallt hur man har möjlighet att hålla sin häst. En barfotahäst ska vara ute större delen av dygnet t ex, och inte i små rasthagar. Den ska kunna röra sig på så skilda underlag som möjligt. Även fodret spelar en stor roll.
Jag ska sko av min häst om en månad ungefär och läser allt vad jag kan. Jag har bestämt mig för att ge det en chans. Har även hittat en duktig barfotaverkare som kommer att hjälpa mig. Har kollat in hennes hästars hovar, de ser otroligt fina ut.

Jag har fått rådet att gå mycket med min häst, gärna på hårda underlag då det befrämjar tillväxten, och enligt de böcker jag läst så verkar det stämma. Tänker även ha boots att sätta på.

Tydligen klarar en del hästar direkt av att gå barfota medan andra behöver en längre tillvänjningsperiod, för att sulan ska blir tjock etc.

OA

Tydligen klarar en del hästar direkt av att gå barfota medan andra behöver en längre tillvänjningsperiod, för att sulan ska blir tjock etc.

Vilket inte är en garanti för att hästen kan klara av att vara barfota, den kan likafullt ömma rejält ändå trots at sulan verkar tjock och fin.

Absolut! Man får fundera över hur man själv vill göra, studera sin häst noggrannt och se ifall det är lämpligt.

För min häst och mig verkar fördelarna vara många, och de flesta jag känner som har sina hästar barfota fungerar det för. Men det är såklart helt individuellt hur man gör och när det fungerar.

Rätt för någon är fel för någon annan. Det är som sagt olika för olika hästar och för olika ryttare. Men det är alltid nyttigt att höra olika synsätt, plus och minus från andra hästmänniskor.

OlleAtlas

Jag lät sko mitt sto för några veckor sedan efter ett års barfotagång och är nöjd med mitt val.
Brukar låta ridhästarna vara barfota 3-4 månader per år (höst/vinter).

Jag tycker det kan vara bäst att sko t ex när det som nu är isgata men för hoven är det bäst utan sko.

tack för alla svar det märks verkligen att detta ämnet är ett hett diskutionsämne. fortsätt gärna att komma med bra förslag på hur man ska gå tillväga för att ge hästen de bästa möjligheterna till barfotagång.

jag har en snart 4årig oinriden unghäst som (jag tror) aldrig haft skor. förra ägaren sa att han har (som sin mamma) väldigt hårda och sega hovar så hovslagaren brukar bli lite *morr* när dom verkar eftersom de tydligen är svåra att klippa. jag vet inte om detta är en fördel eller en nackdel men jag antar att hans hovar inte kommer ha så stor riskt för att slitas för fort iaf.

man får hoppas att forskarna kommer på nåt bra för hästen så den slipper järnskor men endå inte behöver halka.

skriv på och disskutera vilt vidare.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
10 499
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 703
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025