Gullan86
Trådstartare

själv tycker jag att det är synd att hästen inte klarar att alltid gå utan skor. det e ju det allra naturligaste!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästen klarar sig absolut utan skor! På is t.ex. så blir det som en "sugpropp" och hästarna får ett otroligt grepp
Jag har faktiskt fått tänka om. I somras när jag red in henne upptäckte jag att hon inte alls tyckte det var så mysigt att gå barfota på en del ställen. Så nu till våren ska jag faktiskt låta sko henne innan själva utbildningen av henne börjar.
josse skrev:svara alla:
Har förstått att det finns ngn sorts "lössko" som man kan sätta på, vid ridning tex eller när det är halkigt. Det kan ju lösa en del av nackdelarna....men alla hovbeslag hämmar ju en del av hästens rörlighet, sen får man ju överväga....vad är bäst för hästen?
Min Pålla får bättre steg utan skor, verkar som om hon kan vinkla bättre i lederna utan, kanske är jag ute och cyklar?![]()
SarahOlofsson skrev:Jag fattar inte hur så många kan säga att skoninga är värdelöst och "farligt" för hovarna när man har haft hästar skodda i så många år. Okej att utvecklingen och forskningen går framåt men jag är väldigt skeptisk till att bara ta av skorna och så ska allt bli bra...![]()
Tydligen klarar en del hästar direkt av att gå barfota medan andra behöver en längre tillvänjningsperiod, för att sulan ska blir tjock etc.