• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Punkity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 772
P

Punkity

Jag & vännerna har tänkt att starta en distansritt i år med hästarna, men jag upptäckte häromdan att de skorna jag tänkt ha förmodligen alls inte är lämpliga då jag fick rejält skoskav av att gå i dem...

Vad har ni för skor? Vad bör man tänka på när man letar efter nya?

Sv: Skor

Jag rider i mina vandrarkängor. De är bra både att rida och gå i. Nu blir det inte så mycket promenad på distanstävlingarna mer än de i grind vid vet besiktning samt för att röra på hästen för att den inte ska stelna till.
Jag läste en bra sak i en tråd en gång.
"De flesta går inte, de rider distans"

Jag rider i gympadojor men det är dags för nya för min del med, haha. De är rejält trasiga. Välj ett par som är sköna att både rida och springa i med en stadig sula så går det nog bra.

Men det är regel att man måste ha en sån där stoppare på stigbygeln då väl? om man rider utan klackar...jag måste ju medge att jag gillar att slapprida i gympadojjor o mjukisbyxor ibland, och jag har hälarna så extremt lågt jämt att det inte känns som den minsta risk (speciellt som jag har stigbyglar som släpper HELT, typ ramlar av, om det blir att man fastnar)

Med dom där 'stopparna' på, blir det att det inte går att ha hälarna långt ned massor då?
Jag vill inte ändra ridstil liskom men...slappt är skönt.

sant, har du gympadojjor måste du ha säkerhetsstigbygel... men förr räckte det med gummiband i stigbygeln - kan dock inte svära på att det är så nu...

Jag red alltid med gympadojjor eftersom jag sprang en del bredvid under tävlingarna... men nu har farten höjts en del så det blir nog inte så mkt springande när jag startar upp igen, därför kommer jag troligen tävla i en ridsko - knytmodell misstänker jag....

Jag har ett par "graninge Halti" med Outlast-foder och de är supersköna och väldigt praktiska både i stallet och på tävling och funkar superbra att gå ut och gå i med... väldigt rejäla och hållbara.

enda problemet är väl i så fall att springa i dem, då är de inte lika sköna som gympadojjor tyvärr men fungerar att springa i en liten stund i alla fall, i vet-gate =)

Jag har ridit i vanliga säkerhetsstigbyglar med snodd på. Har bara läst att man behöver ha säkerhetsstigbyglar för att få använda gympadojor. Annars finns det såna "plastskålar" som man kan skruva på. Jag hittade mina på h**ks för en billig peng. Distansstigbyglar är nästa steg när jag får råd ;)

Jag red 30km PP i somras i mina jodpuhrs-skor. Hade dock inte velat springa i dem utom i vet.grinden :D :angel:

Jag & vännerna har tänkt att starta en distansritt i år med hästarna, men jag upptäckte häromdan att de skorna jag tänkt ha förmodligen alls inte är lämpliga då jag fick rejält skoskav av att gå i dem...

Hej!

Jag har superkänsliga fötter och skor är alltid viktigt för mig. Jag väljer därför att rida i riktigt bra löparskor. Inga billiga utan de upp mot 1500kr. Stötdämpning både i häl och tå är viktigt för mig och att skon sitter riktigt bra. Sedan håller skon ungefär ett år, om jag använder den både till att rida och gå i (eller bara gå). Jag rider med islandsstigbyglar med en tåkorg fastskruvad. Tycker det är jätte bra då foten får en bred anläggningsyta att ta stöd mot och känns mycket säkrare när hästen "skuttar runt" och/eller "samlar krut". ska investrea i ett par riktiga distansstigbyglar med korg när pengarna finns, nackdelen med dem är då att stiglädret inte ligger slätt mot sadeln, som de gör med islandsstigbygeln. Men jag har provridit en liten ridtur med ett par distansstigbyglar och deras stötdämpning är riktigt bra. I kombination med bra skor, naturligtvis.

Nu är jag ju bara nybörjare i distansritt, men skor, det är nog alltid lika viktigt här i livet ;)

Är väl ingen distansryttare ännu, men rider hela sommarhalvåret i en stadig gore-tex multisport/terrängsko med stötdämpande Vibram-sula. Kostar under tusenlappen och man svettas inte om fötterna och har bra stöd och fäste i stigbygeln. Rekommenderas!

KL

Hmm ok då är ju frågan om
1) det räcker med "säkerhets stigbygel" om man vill ha jumpadojjor,

och 2) Vad som är en godkänd, enligt deras regler, "säkerhetsstigbygel".
Jag vill gärna använda dom jag har, eller köpa ett par liknande som består av en mellandel som heter "Barnes buckle" och funkar på samma sätt, dvs hela stigbygeln lossnar om man fastnar, det måste ju vara godkänt om en med gummisnodd är det?

Sen finns ju dom här ledade, men jag har inte riktigt fattat hur dom är säkrare...? (har inga själv)

Kan tyvärr inte svara på vad som är godkänt eller inte. Själv har jag såna där fula FlexRide med korg på till mina gympadojjor. :grin:

Givetvis så fungerar det inte med skor du får skav i av att gå i. Inte för att du behöver gå så mycket på en tävling, mest i grinden. Men det allra viktigast när man skall vara i skorna hela dagen är välpassande skor.

Jag har ridit i både vandrarkängor och gymnastikskor, men kommit fram till att det bästa att rida i (om man inte tänker vandra vid hästens sida under tävlingen, vilket är ytterst ovanligt) är helt enkelt bra ridskor med metallskena till stöd under, som en del Easy rider har. Då kan man även rida med vanliga stigbyglar utan problem.

Se till att breddda ut tårna när du rider och slappna av i dem.

Men även vanliga ridskor duger ok, för 5 mils ritter. Gymnastikskor tycker jag ger för lite stöd till vristerna.

Hälsning Maja, som inte ridit distans på ett tag

Liknande trådar

Gnägg Jag är inte en person som generellt konsumerar jättemycket; Köper kläder och skor till mig och mitt barn typ 2 gånger om året (inför ny...
Svar
15
· Visningar
1 387
Senast: Dyngpeter
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle behöva all information om hur man går tillväga vid köp utav häst utomlands. Det jag letar är en mellan 0-1 år. Vad är att... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 146
Senast: Lea88
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 232
Senast: Claraclara
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka