Skorstenstråd

malumbub

Trådstartare
Här kommer ännu en tråd om mina hustankar.
Vi är verkligen nära nu. Det är meningen att vi ska skriva på köpkontraktet på huset imorn.
MEN...

Vi hade ut sotarn idag för en koll på skorstenarna och vad vi trodde skulle vara en sotning.
Det vi fick var en besiktning av vissa rökkanaler med kamera och dödförklarade skorstenar. Murstockarna ska vara okej, men båda skorstenarna behöver plockas ner till precis under taket och sättas upp på nytt. Sotaren kunde plocka lösa stenar inne i skorstenarna när han kikade ner.

Det visade sig även finns rätt mkt kaj-bo-rester speciellt i kanalen som går till kakelugnen. Nerifrån verkar dock kakelugnen vara i brukbart skick. Kaminen sa han vara nästan söndereldad och med nån skiva som behövde bytas ut.

Detta var inte väntat. Säljarna och deras hyresgäster har eldat på rätt friskt när de bott i huset, så vi var väl korkade och trodde att i a f ena skorstenen skulle gå att funka (efter en rensning efter kajorna). Som det är nu står vi helt utan eldstäder och därmed med bara en luftvärmepump på nedre våningen som värmekälla. Dessutom riskerar vi att få ner skorstenarna i murstocken om vi har otur vid nästa större storm.
Kajorna och deras bo-rester var väl inte oväntade. Lite oväntat att det var så mkt, speciellt då de säger sig ha eldat rätt mkt. Sotarns telefonist sa i förra veckan att huset inte haft besök av sotarn sen -99 (i a f vad de visste om) och det får vi väl kvitto på nu.
(Mäklaren blev också chockad, för hon hade också fått bilden av att ägarna eldat rätt mkt även de senaste åren...)

*suck*

Orken, luften och energin bara försvann för oss. Vi har redan en del annat som behöver göras och det här gör oss nu helt nollställda. Och stressade. Vi ska ju skriva på papper imorn.

Tips och råd?
Vad kan det tänkas kosta att renovera skorstenarna? (Vi kan hjälpa till en hel del och göra en del förarbete om det behövs.)
Hur lång tid kan det tänkas ta att göra jobbet?
Vem (vilken yrkesgrupp) är det vi ska kontakta?

21396993.jpg
21396994.jpg

Sv: Skorstenstråd

Vi har under kvällen* bestämt oss för att ringa till mäklaren och skjuta upp mötet med säljarna imorn. Vi behöver tid på oss att utreda vad skorstenarna kommer kosta.

*= tack vare en bra vän här på forumet, TACK! :love:
Sambons föräldrar var ju inte direkt till nån stor hjälp alls i det här...

Om det är nån där ute som har renoverat sin skorsten (inte satt in ett rör utan renoverat och satt dit nya/samma tegelstenar) så vore det kul att höra lite mer om det...

Alltså, du är ju vare sig rädd eller ohändig. Att knacka ner skorstenarna är litet tungt men det kan vem som helst göra. Tänk på att kolla hur de är murade när ni knackar ner dem så är det bara att mura likadant sedan.
Att mura är faktiskt inte någon Rocket sience....

Murbruk kostar 60 spänn säcken. Teglet kan ni återanvända till stor del.

Sen behöver ni täta till skorstenskanalerna. Har en länk nånstans till en bra beskrivning på hur ni kan göra det själva. Skall leta rätt på den.

Sotaren avrådde oss från att använda samma tegelstenar då de var av nån sort som hade kortare livslängd (?*).

Den där länken låter som en bra grej.

Vi behövde inte göra nåt längre ner (sotarna kollade med kamera) förutom i kaminen och hålla koll på kakelugnen. Eller ja, förutom den sprickan (?*) som fanns precis under tak-kanten, som lätt skulle kommas åt när skorstenen var nere.

* = sotarn pratade så mkt och med flera olika beskrivningar, så vi minns inte allt, men väntar på hans anteckningar (besiktningsprotokoll?)

Här kommer en bild från besiktningen där man ser den skorsten som är i sämre skick på utsidan:
21407767.jpg

Här syns den skorsten vi trodde att vi kunde använda (liiite, i vänstra kanten av bilden):
21407768.jpg

Jag förstår att luften har gått ur er. MEN det är inte så mycket jobb eller pengar vi pratar om om ni kan göra det själva. Det r inte svårt att mura. Stenar kostar inte så mycket heller. MEN ni ska absolut få ner priset på kåken med ca 10-20.000kr tycker jag. Ni måste ju räkna på vad det skulle kosta att leja in detta jobbet.
Lycka till.

:angel: Som jag sa i går, jag målar gärna och hjälper till med rännor men någon skorsten får ni banne mig inte upp mig till. :eek:

Vi har två snarlika skorstenar som ska muras om hos oss. Vi har blivit ordentligt avrådda att göra det själva (det är tydligen inte så lätt att få det bra som man kan tro). Vi har fått en offert från muraren som kommer inom kort på mellan 20 och 40 000 kr (gulp). För båda skorstenarna. Ett mer precist pris gick tydligen inte att sätta, iom att det kan träffas på problem under arbetets gång.

/snurpe

Först: Det är verkligen ett jättefint hus! :) :love: 20-talshus hör till mina absoluta favoriter.

Jag tycker att du ska be mäklaren (som har en skyldighet att förhålla sig opartisk) att kontakta säljaren och föreslå en sänkning av priset på huset motsvarande den oväntade kostnaden (viss renovering av skorstenen förstår jag var väntad).

Ofta kostar en ny visning mm ganska mycket pengar så då kanske säljaren är benägen att gå ned lite i pris för att jämka kostnaden för omvisning.

Lycka till!

Ja, huset är helt underbart! :love: Och ordentligt (i tak, väggar, golv, ALLT)!!!

Vi har pratat med mäklaren och sagt att vi behöver tid för att ta reda på vad det hela kan kosta och så. Hon var förstående och hon har förklarat det för säljarna (som först trodde vi ville dra oss ur men sen förstod att vi bara behöver lite mer tid).

De har försökt sälja huset i över ett år nu, så de vill nog att vi ska köpa huset...

Vi har fått förslag på allt mellan 35 000 och 50 000 kr och vi har inte pratat med alla kunniga här omkring än.

Just nu vill vi inte göra skorstenarna själv, men det är synd att vi inte känner nån som kunde göra dem. Men det löser sig. Varken jag eller sambon harnån gång tidigare gjort nåt liknande och vi har diskuterat det hela och bestämt att vi vill att nån erfaren/kunnig/behörig gör jobbet, men att jag gärna hjälper till.

Skorstenen är ju en så viktig pryl så det är nog klokt att låta en fackman fixa det.

Sedan ska ju det angivna priset för huset gälla under premisserna att skorstenen endast har det renoveringsbehov som anges i objektbeskrivningen. Så jag tycker inte alls att du ska vara tveksam inför att säga att "-Nu har vi kollat upp vad det kostar att fixa skorstenen. Vi tycker att det är rimligt att det som överstiger kostnaden för det väntade renoveringsbehovet för skorstenen är en kostnad som ska dra från köpeskillingen".

Precis.

De har hela tiden sagt att de har kunnat elda utan problem och att det stått tomt ett år. Vi upptäckte kajorna och tänkte att "Jaja, lite kajbon o lite sotning är okej" men nu blir det liksom femsiffriga belopp och det är inte vad vi tänkt oss direkt. De är dessutom väldigt förvånade över att skorstenarna var i så pass dåligt skick.

Idag kom brevet från sotaren med besiktningsprotokollet...

Anmärkningar:
1. Båda skorstenarna är dåliga ovan tak. Skiljeväggar lösa och borta samt mycket dåliga fogar i omslutningsväggar ovan taket.
2. Ett flertal kanaler är täppta helt eller delvis av kajbon.
3. Kamin bv. Baffelskiva sönderbränd/sprucken.
4. Vedspis bv. Sotlucka saknas i underlopp.
5. Reglage saknas i asklucka till vedspis.
6. Kakelugn bv. Fogar är lite lö i eldstaden.

Notering:
P.g.a. skorstenarnas dåliga skick ovan tak, var det ej möjligt att utföra röktryckprovning av rökkanalerna.

Lämpliga åtgärder:
Anm: 1 - 2.
Skorstenarna muras om ovan taket och alla kanaler rensas från kajbon och förtäppningar.
Anm: 3-4-5. Utrustning kompletteras.
Anm: 6. Eldstaden fogas/lagas.

Det där med kakelugnen glömde han säga, att den verkade vara i så dåligt skick. :crazy:

De två punkterna på vedspisen visste vi om...men vafffaaaaan då, det här med kakelugnen...
gaaah.gif

*suck*

supportplz.gif

Jag tycker spontant inte att det låter som om övriga åtgärder är så jättekostsamma. Fogarna i kakelugnen är egentligen mest en estetisk fråga. De spricker lätt, både till följd av ålder och om man eldar för häftigt. Det är helt normalt och inte särskilt kostsamt att ordna (och också något som man måste göra med jämna mellanrum). Sotlucka, reglage och baffellucka kostar inte mycket pengar.

Men en brakslapp! Fråga besiktningsmammen om det finns risk att kakelugnen är otät baktill (till följd av sprickor). Där är det nämligen betydligt svårare att komma åt och täta och då behöver man oftast montera ned hela kakelugnen för att sedan sätta upp den igen. Och det är en betydligt mer kostsam historia.

Men om huset i övrigt är prisvärt och ni har fastnat för det så tycker jag inte att ni ska vara tveksamma. Visst, det är kostnader. Men samtidigt så behöver de ju oftast ändå åtgärdas med jämna mellanrum och skillnaden blir då att ni tar kostnaden nu istället för om fem år. Dessutom är det ju sommar nu och ni har gott om tid på er att få ordning på eldstäderna innan vintern.

Men som jag skrev innan. Ni ska definitivt begära ett avdrag på köpeskillningen motsvarande de oväntade kostnaderna.

Det han såg bakom kakelugnen verkade helt ok och sitta bra, men han ville inte svara mer på det innan han kunde provtrycka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Bildtråd
Tillbaka