Sköta och hantera en laptop?

MissFideli

Trådstartare
Hur ska en laptop bäst stå vid användning för att må bra? En säljare sa till mig när jag skulle köpa ny, att de flesta nya laptopar har problem med kylningen pga all elektronik i. Jag har haft min stående med bakänden (där fläkten sitter) lite lyft, men ger det nånting egentligen? Annars står den på ett bord med träyta.

Hur rengör man fläkten på bästa sätt? Min stationära jag hade nån gång för länge sen dammsög jag fläkten på, men vågar inte det på denna :o

Sv: Sköta och hantera en laptop?

Jag brukar höja upp baken lite där fläkten sitter så att det är bra med luft under, dessutom blir det behandligare att skriva om det lutar lite.

Dammasuga ska du inte göra, det finns "luft på burk" dvs tryckluft i en behållare som används för att blåsa rent bla datorer och andra känsliga saker som inte mår bra av att dammsugas eller torkas med trasa. Håll fast fläkten så den inte snurrar och blås sen rent den.

Skaffa en sån:
images

Vi har en billig acer som funkar prima efter 5 år. Vi har tagit isär den och putsat bort stora dammråttor, men det är väl inget att rekommendera om man inte vet vad man gör.

Jag plockade också isär min gamla dator, men det är ju inte direkt tillåtet på en ny så...

För att munstycket på en dammsugare alstrar statisk elektricitet vilket kan skada komponenterna i datorn. Det är sällan man märker "skadan" direkt, men det kan resultera i att livslängden för komponenterna i datorn förkortas och att man får problem med den tidigare än man annars skulle fått.

Man ska visst inte flytta en laptop som är igång eftersom att hårddisken kan repas om "läsaren" (vet inte vad det heter) skakas om.

Det går bra att flytta den, men man ska helst inte skaka den eller göra några våldsammare rörelser med den.

jag sätter en tunna skit på att man inte alls behöver oroa sig. Jag vet att på olika Macbooks så har folk frågat vad det är som "klickar" när de bär runt på sina maskiner. Svaret är att det är läsarmen på hårddisken som kopplas loss automatiskt för att inte skada disken. Och eftersom Apple använder samma diskar som alla andra tillverkare borde det i ärlighetens namn vara likadant på PCs, eller?

har jag aldrig märkt att det skulle vara problem o flytta på datorn
JAg har köpt en kylplatta och det är kanon

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka